    From: "Mariusz" <M...@p...ift.uni.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Problem z Krukiem
    Date: Tue, 9 Nov 2004 09:29:58 +0100

    Witam,

    Nie wiem czy to ta grupa, jeśli nie to przepraszam.
    Problem nie dotyczy mnie osobiście, tylko mojej teściowej.
    Przyszło do niej ostatnio kolorowe, strasznie groźne pismo z KRUKA -
    wezwanie do zapłaty.
    Wynika z niego, że domagają się spłaty zaległego długu wobec NOMu. Straszą
    sądem i strasznymi karami finansowymi. Kobieta jest już starsza i się mocno
    wystraszyła. Chodzi o jakieś 2 stare nie zapłacone faktury, których nie
    pamięta.
    Wiem, że długi trzeba płacić, ale chodzi o to czy oni działają zgodnie z
    prawem i czy są w porządku.
    W związku z tym mam kilka pytań:

    1. Czy w świetle prawa teściowa jest zobowiązana płacić za usługi firmie
    telekomunikacyjnej (NOM), z którą nie podpisała żadnej umowy na świadczenie
    usług?

    2. Faktury z NOMu nie zostały rozliczone zaraz po miesiącach w których
    wykonano połączenia z ich prefiksu, tylko dużo później. Nie obchodzą nas
    układy, czy też wojna NOMu z TPSA, tylko pytanie jak w świetle prawa jest z
    obowiązkiem płacenia faktur które przyszły kilka miesięcy po wykonaniu
    usługi, w dodatku zachodzi tu jeszcze fakt opisany w pkt 1.

    3. Prawdopodobnie kilka razy wykręcony został ich prefiks, ale prawie
    niemożliwe jest żeby nabiło aż tak wysoki rachunek, na dwóch fakturach jest
    to ponad 450 pln, a kobieta jest starsza, taka kwota znacznie przekracza
    rachunki jakie płaci, a przecież wtedy nie korzystała tylko z prefiksu NOMu.
    Czy przed ewentualną spłatą takiego długu możemy domagać się szczegółowego
    rozliczenia niezapłaconych faktur (bilingu), bo istnieje uzasadnione
    podejrzenie, że ktoś tu kogoś chce naciągnąć?

    4. Za 2 faktury na łączną kwotę ok 460 pln naliczone zostały odsetki w
    wysokości prawie 140 pln, na jakiej podstawie naliczyli aż tak wysokie
    odsetki?

    5. Został wyznaczony bardzo krótki termin na spłatę długu bo 8 dni od daty
    wystawienia pisma, biorąc pod uwagę bezwładność poczty starszej kobiecie
    zostało ok 5 dni, na spłatę kwoty, której nie jest w stanie w tak krótkim
    czasie zebrać. Czy jest to zgodne z prawem wyznaczenie tak krótkiego
    terminu?

    6. List został wrzucony do skrzynki, nie był to żaden polecony, jaka jest
    skuteczność prawna takiego doręczenia i co z ich groźbami, gdyby list
    faktycznie nie dotarł, lub dotarł zbyt późno?

    7. W przypadku nie zapłacenia w terminie KRUK grozi złożeniem pozwu o
    wydanie nakazu zapłaty i zasądzenie kosztów postępowania na kwotę ponad 930
    pln. To już jest w ogóle kosmos, na jakiej podstawie prawnej mogą oni
    domagać się aż takich kosztów ? Coś mi się wydaje że długi zaciągnięte u
    mafii obłożone są mniejszymi kosztami. Poza tym co moją teściową obchodzą
    koszty KRUKA, ona ma (ewentualnie) dług wobec NOMu?

    8. Jak prawnie jest uregulowany handel długami? Czy NOM mógłby sprzedać swój
    dług np. ukraińskiej mafii?

    9. Czy to znaczy że mogę sobie np. zarejestrować działalność windykacyjną,
    kupić od kogoś np 20 pln długu i zażądać od dłużnika kosztów egzekucji tego
    długu w kwocie kilkakrotnie przewyższającej samo zadłużenie? A co dłużnika
    obchodzą moje koszty, on ma dług 20 pln i może go spłacić z ewentualnymi
    odsetkami, ale dlaczego ma płacić koszty firmy windykacyjnej? Jaka jest
    podstawa prawna? Jeśli firma ponosi aż takie duże koszty związane ze swoją
    działalnością, niech jej zaprzestanie. Przecież nie musi się zajmować
    ściąganiem długów, skoro to ją aż tak drogo kosztuje. Czy idąc tym tropem
    można założyć że ten dług (razem z kosztami) odkupi od jednej firmy
    windykacyjnej inna i dorzuci do tego swoje koszty? To by znaczyło że z
    takiego 20 złotowego długu, jeśli się do niego przyklei kilka sępiarskich
    firm (które zamiast coś produkować, wykonywać jakieś usługi, tylko żerują na
    długach) może powstać bardzo duży dług? Jakie są granice prawne wzrostu
    takiego zadłużenia?

    10. Straszą też ujawnieniem danych osobowych i wysokości długu w Biurze
    Informacji Gospodarczej, co to jest za biuro? Czy to ma coś wspólnego z
    rejestrem długów? Coś mi się wydaje że to jest groźba bez pokrycia, bo
    zakładam że teściowa już dawno w takim rejestrze jest, skoro jej dług NOM
    przekazał KRUKOWI. Czy jeśli jest to groźba bez pokrycia, to czy oni (KRUK)
    podpadają pod jakiś paragraf?

    11. Na koniec straszą, że komornik zajmie pobory, czy tak rzeczywiście może
    być, kobieta jest starsza, w trudnej sytuacji materialnej i żyje z
    emerytury?

    Nieźle kobietę wystraszyli dranie, a tak naprawdę nie pamięta Ona już i nie
    wie za co ma płacić, na pisemku z KRUKA są tylko cyferki z numerami faktur,
    które nawet nie pamięta czy dostała. Prawdopodobnie nie dostała, bo Ona
    raczej stara się płacić rachunki i nie miała nigdy takich problemów z tepsą
    czy energetyką.
    Trochę się rozpisałem :)
    Będę wdzięczny za każdą odpowiedź.

    pozdrawiam