  • 1. Data: 2002-05-01 15:39:13
    Temat: Amortyzacja samochodu
    Od: "regen" <r...@k...net.pl>

    Witam !

    Czy aby wpisac miesieczna rate odpisow amortyzacyjnych samochodu w KPiR
    musze utworzyc dowod wewnetrzny ?

    Pozdrawiam

    regen

  • 2. Data: 2002-05-02 21:16:11
    Temat: Re: Amortyzacja samochodu
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    co rozumiesz przez dowod wewnetrzy czy PK ? , wpisujesz to jako koszt
    wynika to z prowadzonej ewidencji,

    jacek

  • 3. Data: 2002-05-03 20:23:13
    Od: "mm01" <m...@p...fm>

    > Czy aby wpisac miesieczna rate odpisow amortyzacyjnych samochodu w KPiR
    > musze utworzyc dowod wewnetrzny ?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > regen

    kazy zapis ksiegowy musi miec dowod na podstawie ktorego dokonuje sie
    ksiegowania - w przypadku amortyz. moze to byc DW lub PK

  • 4. Data: 2002-05-03 22:06:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 May 2002, mm01 wrote:
    [...]
    >+ kazy zapis ksiegowy musi miec dowod na podstawie ktorego dokonuje sie
    >+ ksiegowania

    Ekhm... wziąłem rozporządzenie i czytam zawzięcie:
    - to co piszesz jest tak ujęte w rozp. (par. 12: "...prawidłowych
    i rzetelnych dowodów").
    - 12.3.2 ("inne dowody") - i usiłuję dojść czego brakuje
    EŚT żeby była "innym dowodem". Warunki a/b/c/d spełnia;
    warunek po myślniku "oznaczone numerem lub w inny sposób,
    umozliwiający powiązanie..." - ...*też* IMHO spełnia !
    Tam nie ma zapisu "unikalnym numerem" - co wymagałoby
    "1 dowód=1 wpis do KPiR"; wydawałoby się logiczne żeby
    tak wymagać :) - właśnie *za wyjątkiem* przypadków
    takich jak amortyzacja: wpis w EŚT "by default" obowiązuje
    cały rok (!) więc w zakresie terminów wpisanych w EŚT
    (tam jest ilość rat - jak amort. się kończy) sprawa
    IMHO jest jasna... wpisać tyle razy ile rat pod pozycją
    EŚT

    I na deser:
    - art.14., opisujący m.in. dowody wewnętrzne nic nie mówi
    że wolno wystawiać je "na amortyzację" :(

    >+ - w przypadku amortyz. moze to byc DW lub PK

    Nie będę sobie już kawy robił :], możesz przypomnieć
    co to jest "PK" ?? - dziękuję ! (jak to mawia pewien
    kolega: co to mam takiego dobrego ???... acha, pamięć !)

    I do wszystkich(z mm włącznie): oświećcie mnie gdzie
    popełniłem błąd... (nie pierwszy, coż... ! :])

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-03 22:21:10
    Od: "mm01" <m...@p...fm>

    Gotfryd wrote:
> [...]
    > i rzetelnych dowodów").
    > - 12.3.2 ("inne dowody") - i usiłuję dojść czego brakuje

    - sam powiedziałeś - "ewidencja"-a to nie dowód tylko - ewidencja!!!!!

    Warunki a/b/c/d spełnia;

    -tak ale to nadal "ewidencja"

> [...]
    > (tam jest ilość rat - jak amort. się kończy) sprawa
    > IMHO jest jasna... wpisać tyle razy ile rat pod pozycją

    nie bede wywodził nad tym wątkiem, tylko nadmienie że ewidencja nie zawiera
    tylko jednego sr. trwałego, a po drugie jak stawka 20% to nie znaczy 5 lat
    !!

    > I na deser:
    > - art.14., opisujący m.in. dowody wewnętrzne nic nie mówi
    > że wolno wystawiać je "na amortyzację" :(

    a pisze sie że nie wolno?!

    > Nie będę sobie już kawy robił :], możesz przypomnieć
    > co to jest "PK" ?? - dziękuję ! (jak to mawia pewien
    > kolega: co to mam takiego dobrego ???... acha, pamięć !)

    a jaka różnica miedzy PK a DW praktycznie?

    > I do wszystkich(z mm włącznie): oświećcie mnie gdzie
    > popełniłem błąd... (nie pierwszy, coż... ! :])
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    :))), nie ma ludzi nieomylnych

  • 6. Data: 2002-05-03 23:16:26
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > że wolno wystawiać je "na amortyzację" :(

    > I do wszystkich(z mm włącznie): oświećcie mnie gdzie
    > popełniłem błąd... (nie pierwszy, coż... ! :])

    Witaj Gotfrydzie.
    Masz rację, ale każdy księgowy i tak zrobi wg niepisanych zasad
    księgowości, że na każdy zapis w księdze musi być "kwit".
    Przepisy "o PKPR" nie przewiduja wszystkich sytuacji, jakie zdarzają się w
    działalności gospodarczej.
    Ja dokumenty wewnętrzne robię z czystego lenistwa, wg zasady zrobić
    solidnie i nie wracać do tego co było. A jak ktoś chce "obejżeć"
    udokumentowanie kosztu, to znajduje solidnie opisany dowód wewnętrzny
    A może chcę się przypodobać kontrolującym księgi :), bo do sprawdzenia są
    one dużo łatwiejsze, co potwierdza 10-letnia praktyka :)

    Jeżeli "coś" uznałem za koszt i nie mam na to "kwitu" wymaganego
    przepisami, wystawiam dowód wewnętrzny i nigdy, ani jeden, nie był przez
    "urzędników pana B" kwestionowany. Nie mówię, oczywiście, o zastępowaniu
    faktur vatowskich dowodami wewnętrznymi, ale sporo jest innch sytuacji.

    Przykład ?
    Ciekawe gdzie w przepisach jest napisane, jaki dokument ma byc na
    dokumentowanie kosztu w postaci podatku od nierchomość ?
    Dla danych wejściowych: małżenśtwo prowadzi osobno firmy jednoosobowe, ma
    kilka nieruchomośc, w których ma działalnośc, dom, w którym mieszka i
    mieszkanie. Urzad gminy wydaje jedną decyję określającą podatek od
    wszystkich nieruchomośći. Wpłaca w kasie urzędu gminy niepełną kwotę
    pierwszej kwartalnej raty podatku od nieruchomość. Jaki dokument jest
    postawą zaksięgowania kosztu w każdej z firm ?
    ( Nie odpowiadaj mi - ja wiem )

    IMHO jeśli ktoś wystawia dowód wewnętrzny, chociaż nie musi, to nie należy
    go od tedo odwodzić.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 7. Data: 2002-05-04 06:55:05
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "mm01" <m...@p...fm> napisał w wiadomości

    > a jaka różnica miedzy PK a DW praktycznie?

    Pojęcie DW, którego tu używasz wywodzi się z Rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów.
    Można sobie tam przeczytać co to jest dowód wewnętrzny.
    PK (polecenie księgowania) jest jednym z rodzajów księgowych dowodów
    wewnętrznych, ale już z Ustawy o rachunkowości.
    Podstawowa różnica - PK zawiera dekretację - sposób ujęcia w księgach
    rachunkowych danego dowodu.

    Pozdrawiam, ESka

  • 8. Data: 2002-05-04 06:58:52
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    ESka wrote:

> [...]
    > wewnętrznych, ale już z Ustawy o rachunkowości.
    > Podstawowa różnica - PK zawiera dekretację - sposób ujęcia w księgach

    Ok... ale cały czas była mowa o prowadzeniu PKPiR, a tego nie dotyczy ustawa
    o rachunkowości, więc skąd się tam wzięło PK?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2002-05-04 06:59:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam ! -:)

    On Sat, 4 May 2002, Ryszard G wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Jeżeli "coś" uznałem za koszt i nie mam na to "kwitu" wymaganego
    >+ przepisami, wystawiam dowód wewnętrzny i nigdy, ani jeden, nie był przez

    OK, przekonująco -:)
    Kwestie pojawiają się dwie (różne):

    - czy *mozna* wystawić DW (i czuję się niemal przekonany)
    - czy *musi* być wystawiony DW - i tu się jescze chwilę pokłócę,
    ale nie z tobą :)
    ...chyba że jesteś zdania że MUSI być DW a jego brak należy
    skorygować... Bo "jakiś konkret" by mnie przekonał, ale
    na razie nie znalazłem :( (ani w te, ani wewte)

    Do ciebie mam takie pytanie:
    [...]
    >+ IMHO jeśli ktoś wystawia dowód wewnętrzny, chociaż nie musi, to nie należy
    >+ go od tedo odwodzić.

    Przyznam że sam jestem bliski tego p. widzenia; była tu np.
    dyskusja o dokumentowaniu bankowych wyciągów "elektronicznych"
    - i choć w końcu (dostałem jeszcze na priv - po czym jeszcze
    raz i powoli przeczytałem rozp. do KPiR) jestem niemal przekonany,
    że wyciągu *nie* trzeba "wspierać" DW - to przyjąłem że "nie
    zaszkodzi". I jak na razie - wystawiam DW.

    Ale... "stało w kolejce" -:) to skorzystam:
    +++++
    Autor:Maddy (m...@i...pl), Data:2002-04-30 03:40:37 PST
    Temat:Re: czy paragon da KUP w DG?
    > Czy majšc wyłacznie paragon z dokładnymi danymi sprzedawcy mogę wliczyć
    > zakupionš ksišżkę do KUP w DG (na KPiR) poprzez wystawienie dowodu
    > wewnętrznego?
    Przez DW nie, ale sam paragon mżesz wpisać :-)

    Maddy
    -----

    Pytanie brzmi:
    - czy wobec zalecenia art.14.3 ("zakupu w jedn. handlu detalicznego
    materiałów pomocniczyc") oraz nieprzystawania do art.14.4
    ("mat. BHP, biurowe" - książka ani czasopismo IMHO "mat. biur"
    nie są) - wystawieniw DW jest nieprawidłowe ??

    Pytanie jest takoż do Maddy i reszty - tak, wniosek jest poprawny:
    - jest DW wystawione do paragonu... :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-05-04 07:38:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam :)

    On Sat, 4 May 2002, mm01 wrote:

    >+ Gotfryd wrote:
    >+ > [...]
    >+ > >+ kazy zapis ksiegowy musi miec dowod na podstawie ktorego dokonuje sie
    >+ > >+ ksiegowania
    [...]
    >+ > - 12.3.2 ("inne dowody") - i usiłuję dojść czego brakuje
    >+ > EŚT żeby była "innym dowodem".
    >+
    >+ - sam powiedziałeś - "ewidencja"-a to nie dowód tylko - ewidencja!!!!!

    ???
    A co szkodzi, żeby ewidencja BYŁA dowodem ??
    Jeśli dowodem NIE JEST, to znaczy że mogę ją wyrzucić...
    Jak ja to rozumiem, to ewidencja JEST dowodem tego i owego,
    w niczym nie przeszkadza to żeby była *również* dowodem
    księgowym.
    Nie, ja nie twierdzę że wiem: - szukam argumentu który zdecydowanie
    określi czy "DW do amortyzacji" *musi* (uwaga: *musi*) być !
    Do tego że "może być" niemal mnie Ryszard przekonał - owo
    "niemal" bierze się z czającej się na dnie serca niepewności,
    czy mogą być *dwa* niesprzeczne dowody księgowe do jednego zdarzenia;
    inaczej mówiąc czy można wystawiać dowód "zbędny".

    >+ Warunki a/b/c/d spełnia;
    >+
    >+ -tak ale to nadal "ewidencja"

    *i co z tego* ?

    IMO jeśli coś spełnia warunki do bycia dowodem księgowym
    to nieważne jaki ma napis: faktura, rachunek czy ewidencja
    - takim dowodem będzie.
    Jeśli jakiejś właściwości brakuje - to dowodem nie jest.
    Art. 13 i 14 rozszerzają listę o przypadki, kiedy "papier"
    nie spełnia podstawowych właściwości art. 12 - a pomimo
    to dopuszcza się go za dowód. Ale EŚT spełnia warunki
    bycia dowodem BEZ żadnych uproszeń !
    IMO EŚT jest "lepszym" dowodem niż np. bilet... :)
    [...]
    >+ nie bede wywodził nad tym wątkiem, tylko nadmienie że ewidencja nie
    >+ zawiera tylko jednego sr. trwałego,

    Dobrze - precyzuję: *pozycja* w EŚT.
    Wydawało mi się oczywiste że do KPiR należy wpisać
    "rata amort. EŚT poz. 5" a nie "patrz ewidencja" ;)

    >+ a po drugie jak stawka 20% to nie znaczy 5 lat !!

    Oczywiście - pozycja EŚT obejmuje *jeden* rok; tak ją
    skomplikowali że trzeba wszystko powyliczać, nie ma
    wyjścia... i przez okres (art.12.3.2.b rozp. KPiR)
    roku - lub do końca amortyzacji (też określone w pozycji
    EŚT) wszystkie wartości spełniają warunki dowodu.

    [...]
    >+ > I na deser:
    >+ > - art.14., opisujący m.in. dowody wewnętrzne nic nie mówi
    >+ > że wolno wystawiać je "na amortyzację" :(
    >+
    >+ a pisze sie że nie wolno?!

    Nie pisze. Tylko to jest IMO zdecydowanie osobna sprawa: czy *można*
    wystawić DW o ile nie jest to konieczne.

    Utwierdź mnie w przekonaniu że nie popełniłem błędu wystawiając
    DW do paragonu... bo po poście Maddy poczułem się niepewnie :[
    (cytat załączyłem w odpowiedzi do Ryszarda)

    Nie, nie żartuję... ! Tyle że pisząc o EŚT wiedziałem
    już że mam pytanie jak wyżej ;> wiec nieco "podpuściłem",
    proszę o usprawiedliwienie :) ... *i odpowiedź* !

    [...]
    >+ a jaka różnica miedzy PK a DW praktycznie?

    Ja nie o tym: wyspałem się, śniadanie zjadłem, i dalej
    nie mogę skojarzyć co *oznacza* skrót "PK" !
    Zaaplikowawszy googla znalazłem:
    - posty wysłane od usera PK
    - posty wysłane z domeny PK lub powołujące się na nią
    - posty używające PK w znaczeniu "pełna księgowość"
    ...dalej - jeszcze raz przejrzałem rozp. nt. KPiR
    ...i nadal nie mam pomysłu na nazwę *dokumentu* pt. "PK" !
    Rozumiem że to zbyt proste żeby na to wpaść :(, o to
    i tylko o to mi chodziło :)

    Pozdrowienia, Gotfryd