  • 1. Data: 2006-09-12 14:13:28
    Temat: Co jest ważniejsze...
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    ...na wydruku z wyciągu bankowego?
    Czy ważniejsze jest za co konkretnie zpłacono czy też kto płacił?
    Teoretycznie....
    Prowadzę hurtownie z art spożywczymi, moimi odbiorcami są są sklepy A i B.
    Sklepy A i B prowadzone są przez małżeństwo, ale jako odrębne DG. Sklep A
    prowadzi mąż, sklep B żona.
    I jak to często bywa, przychodzi termin płatności, a w kasie i na koncie
    pusto, więc firma A płaci za fakturę firmy B, wpisując w polu za co, nr
    faktury wystwionej na firmę B. Z punktu widzenia mojego, sprawa czysta,
    faktura jest, płatność za nią jest, więc ja mam wszystko czego mi potrzeba.
    Jedyny fakt zmiany, polega na tym, że mąż zapłacił za żonę.
    A kiedyś tam później żona za męża.
    Czy takie płatności są prawidłowe?
    Czy jedna firma może zapłacić za drugą, a rozliczają się między sobą?
    Jeżeli tak, to może jakaś podstawa prawna?
    Pozdrawiam.
    Robert

  • 2. Data: 2006-09-12 19:49:56
    Temat: Re: Co jest ważniejsze...
    Od: "Bartek" <b...@t...wytnij.tenbit.pl>

    > Czy takie płatności są prawidłowe?

    Jak najbardziej.

    > Czy jedna firma może zapłacić za drugą, a rozliczają się między sobą?

    Oczywiscie. Nazywa się to kompensata. I moze w tym wziąc udział wiecej niz 2
    firm.

    > Jeżeli tak, to może jakaś podstawa prawna?

    Co nie jest zakazane jest dozwolone

  • 3. Data: 2006-09-12 21:14:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Sep 2006, Robert wrote:

    > Jedyny fakt zmiany, polega na tym, że mąż zapłacił za żonę.
    > A kiedyś tam później żona za męża.
    > Czy takie płatności są prawidłowe?

    Hm... a mają intercyzę? ;)

    > Czy jedna firma może zapłacić za drugą, a rozliczają się między sobą?

    Przecież (jeśli majątek jest bez intercyzy, wspólny) jedno i drugie
    jest "ich" w równym stopniu, chyba nawet dla VAT nie ma jak się
    przyczepić (same operacje finansowe często nie podlegają zaś ew.
    "przekazanie" jest przekazaniem... na cele gospodarcze).
    IMVHO "przypisanie do osoby" ma miejsce tylko w zakresie majątku
    rzeczowego i WNiP, zaś pieniądze "oznaczone" dla KPiR (znaczy dla
    podatku dochodowego) nie są.
    Pomijam taką sprawę że w razie prowadzenia PK *chyba* taka operacja
    powinna być zaksięgowana po "ich" obu stronach (bo dla rachunkowości
    rozliczenia finansowe IMHO będą "oznaczone"). Ale osoby trzeciej to nie
    rusza jak na mój gust.
    W sumie ciekawe, jakby mi się trafiło to spytałbym (ich) pisemnie
    jak na początku :)

    > Jeżeli tak, to może jakaś podstawa prawna?

    Ciężko ugryźć takie pytania o brak zakazu :)
    Ale chyba bazą jest zapis w KRiO pod hasłem "wspólnota małżeńska",
    jak myślicie, dobrze brzmi?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-09-12 21:26:51
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:ee731v$3ps$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Bartek <b...@t...wytnij.tenbit.pl> pisze:

    > Oczywiscie. Nazywa się to kompensata. I moze w tym wziąc udział
    > wiecej niz 2 firm.

    Owszem, w kompensacie mogą wziąć udział więcej niż 2 firmy, ale kompensata,
    jak sama nazwa wskazuje polega na skompensowaniu wzajemnych należności i
    zobowiązań bez konieczności dokonywania przelewów czy przepływu gotówki.
    Czyli po prostu bezgotówkowe wyrównanie własnych sald. Jeśli są firmy A, B,
    C, to A jest dłużnikiem B, B dłużnikiem C, a C dłużnikiem A.
    W opisanej wyżej sytuacji kompensata nie ma miejsca. Zwłaszcza, że dokonuje
    się jej poprzez okazanie stronie/stronom stosownego oświadczenia.
    A tutaj firma A jest winna firmie autora wątku, firma B jest winna firmie
    autora wątku, ale ani on nie jest nic winien firmom A i B, ani one sobie
    nawzajem nie są sobie nic winne).

    --
    Nixe

  • 5. Data: 2006-09-12 22:38:37
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0609122304590.368@athlon64...

> [...]
    >
    > Ciężko ugryźć takie pytania o brak zakazu :)
    > Ale chyba bazą jest zapis w KRiO pod hasłem "wspólnota małżeńska",

    Ok, to żeby nie było za łatwo, to firmy nadal należą do małżonków A i B, ale
    obie firmy są spółkami z o.o. a każdy z małżonków jest zarazem właścicielem
    i prezesem swojej spólki.
    Co teraz?

  • 6. Data: 2006-09-12 22:45:51
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... a mają intercyzę? ;)

    A skąd wiesz, że to DG, a nie np. inna forma działalności gdzie nie
    bardzo da się powiedzieć, że coś jest ich.

> [...]
    > rusza jak na mój gust.
    > W sumie ciekawe, jakby mi się trafiło to spytałbym (ich) pisemnie

    A nie boisz się, że za jakiś czas firma A wezwie "delikwenta" do zwrotu
    kasy z tytułu nienależnych świadczeń.
    Bo przecież firma A żadnej kasy za fakturę xyz, nie jest winna.
    Ba taka faktura nawet nie istnieje.

  • 7. Data: 2006-09-12 23:08:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, Robert wrote:

    > Ok, to żeby nie było za łatwo, to firmy nadal należą do małżonków A i B, ale
    > obie firmy są spółkami z o.o.

    To co innego. Zakładałem DG OF :]
    Spółki handlowe mają majątek odrębny i stanowią oddzielne "osoby".

    > a każdy z małżonków jest zarazem właścicielem i prezesem swojej spólki.
    > Co teraz?

    Formalnie ten co zapłacił ma nadpłatę (wierzytelność) a ten co miał
    zapłacić ma dług. IMO powinni doręczyć dokument o cesji długu.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-09-12 23:10:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Sep 2006, witek wrote:

    > A skąd wiesz, że to DG, a nie np. inna forma działalności gdzie nie bardzo da
    > się powiedzieć, że coś jest ich.

    Rozpędziłem się.
    Nie spodziewałem się w ogóle że ktoś może tak robić przy osobach
    prawnych - spzoo!

    > A nie boisz się, że za jakiś czas firma A wezwie "delikwenta" do zwrotu kasy
    > z tytułu nienależnych świadczeń.

    Jeśli to osoby prawne - to oczywiście.
    Powinni dać dokument o cesji.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-09-12 23:40:43
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jeśli to osoby prawne - to oczywiście.
    > Powinni dać dokument o cesji.

    No właśnie, bo ja już taki numer widziałem.
    Jedna firma A zapłaciła za firmę B.
    A potem się firma A upomniała o zwrot kasy i jak się delikwent pozbierał
    to firma B mu odpowiedziała, że dług się przedawnił. :)

  • 10. Data: 2006-09-13 10:24:02
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:ee7ghs$ip8$3@inews.gazeta.pl...

    > No właśnie, bo ja już taki numer widziałem.
    > Jedna firma A zapłaciła za firmę B.
    > A potem się firma A upomniała o zwrot kasy i jak się delikwent pozbierał
    > to firma B mu odpowiedziała, że dług się przedawnił. :)

    Dobra, wszystko wiem.. oprócz tego co jest dla mnie (hurtownika) ważniejsze,
    od kogo czy za co?