  • 1. Data: 2011-01-06 14:53:44
    Temat: Co zrobić żeby płacić niższy ZUS ?
    Od: "d...@w...pl" <d...@w...pl>

    Witam

    Jakiś czas temu wziąłem dotację, wszystko było w porządku przez dwa lata
    kiedy płaciłem 350 zł/msc aż do teraz kiedy przyszło mi płacić 850 zł
    ZUS. Po prostu kiedy zarabiam 2 lub 3 tysiące jest w porządku, ale
    bywają miesiące że zarobię śmieszne kwoty typu 600 zł i za bardzo nie
    wiem z czego mam ten ZUS zapłacić. Teraz za grudzień jeszcze wysupłam te
    850 zł ale w następnych miesiącach już raczej nie.

    Uważam że w Polsce jest to sytuacja absurdalna i nigdzie w UE nie ma tak
    sztywnych rozwiązań że ZUS trzeba płacić nawet w przypadku kiedy się nie
    zarabia , przekonałem się o tym kiedy dotknęło to mojej własnej skóry.

    Możliwości mam takie że mogę zamknąć firmę i zarejestrować się w UP jako
    bezrobotny oraz robić to samo ale na czarno czego bym nie chciał.

    Wyrejestrować się z ZUS i zatrudnić się dodatkowo na 1/4 etatu w
    Słowackiej firmie - tak żebym podlegał pod słowacki system zdrowotny,
    koszt miesięczny wówczas wynosi około 400 zł.( Jest to kwota dla mnie
    akceptowalna)

    Zatrudnić się w Polsce gdzieś na 1/4 etatu - ale mam z tym problem ,
    pochodzę z niewielkiego miasta, poza tym dni do kolejnego 10 miesiąca
    uciekają.

    Lub co przyszło mi jeszcze do głowy i chciałem zwrócić się do Was o
    informację, zatrudnić się u emeryta lub rencisty, interesuje mnie czy
    któraś z tych grup jeżeli miałaby firmę(kazał bym np: babci ją założyć)
    i zatrudniła by mnie na 1/4 lub 1/2 etatu miałaby ulgę w płaceniu tych
    składek tak żeby składka ogólna i za nią i za mnie nie była aż tak wysoka ?

    Lub czy są jakieś inne rozwiązania żeby nie płacić aż takiego wysokiego
    ZUS'u ? Jestem w stanie płacić do 400 zł na miesiąc ale 850 zł to w moim
    przypadku bankructwo i uważam że system ubezpieczeń w PL jest bardzo
    niesprawiedliwy i niszczycielski.

    Bardzo ale to bardzo nie chciałbym kombinować , ale niestety muszę i w
    najgorszym przypadku jeżeli nie znajdę sposobu redukcji kosztów w Polsce
    zatrudnię się na Słowacji.

    Dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2011-01-06 15:42:23
    Temat: Re: Co zrobić żeby płacić niższy ZUS ?
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-06 15:53, d...@w...pl pisze:

    > Uważam że w Polsce jest to sytuacja absurdalna i nigdzie w UE nie ma tak
    > sztywnych rozwiązań że ZUS trzeba płacić nawet w przypadku kiedy się nie
    > zarabia , przekonałem się o tym kiedy dotknęło to mojej własnej skóry.

    Możesz to oprzeć na konkretach? W jakich krajach pracowałeś, jakie tam
    są zasady?

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-01-06 16:01:42
    Od: "d...@w...pl" <d...@w...pl>

    > Możesz to oprzeć na konkretach? W jakich krajach pracowałeś, jakie tam
    > są zasady?

    W żadnym z tych krajów nie prowadziłem firmy.
    Ale wiem że obciążenia nie są aż tak wysokie i destrukcyjne jak w
    Polsce, nie mówiąc o zarobkach np: Niemców czy Anglików. Skoro polacy
    zatrudniają się fikcyjnie w UK , na Litwie czy Słowacji, a nie odwrotnie
    oznacza to że niemieckie prześmiewcze powiedzenie Polnische Wirtschaft
    sprawdza się tu doskonale i jest ciągle żywe,ponieważ dzieją się tu w
    Polsce absurdy których brak gdzie indziej. Szukam rady jak
    zminimalizować wyrzucanie pieniędzy w błoto żeby nie płacić aż 850 zł na
    miesiąc.

  • 4. Data: 2011-01-06 16:20:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-06 17:01, d...@w...pl pisze:

    > W żadnym z tych krajów nie prowadziłem firmy.

    Tak myślałem.

    --
    spp

  • 5. Data: 2011-01-06 16:25:07
    Od: "d...@w...pl" <d...@w...pl>

    > Tak myślałem.

    I nie chciałbym pracować, ale Państwo mnie do tego zmusza żeby zostawiać
    pieniądze gdzie indziej tylko nie tu.

  • 6. Data: 2011-01-06 16:27:39
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-06 17:25, d...@w...pl pisze:

    > I nie chciałbym pracować, ale Państwo mnie do tego zmusza żeby zostawiać
    > pieniądze gdzie indziej tylko nie tu.

    Ale skoro tak doskonale wiesz jak wygląda to w innych krajach gdzie nie
    pracowałeś to powinieneś bez problemu dać sobie radę w kraju w którym
    żyjesz.

    --
    spp

  • 7. Data: 2011-01-06 16:42:30
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    spp wrote:

    > Możesz to oprzeć na konkretach? W jakich krajach pracowałeś, jakie
    > tam są zasady?

    UK:

    Class 2 National Insurance contributions (NICs) for the 2010-11 tax year
    are payable at a flat rate of ?2.40 a week.

    Class 2 NICs are payable by all self-employed people, unless they are exempt

    i do tego:

    Class 4 National Insurance contributions (NICs) are payable at 8 per
    cent on profits between ?5,715 and ?43,875 for 2009-10 plus 1 per cent
    on any profit over that amount.

    Therefore, not all self-employed people become liable to pay Class 4 NICs.

    Czyli:

    Zarabiajac do 25700 PLN (liczac funta po 4.5) tytulem ubezpieczen
    spolecznych placi sie 10,80PLN tygodniowo, tj 45PLN miesiecznie.

    Powyzej 25700 - nalezne jest 8% dochodu, a nastepnie powyzej progu 200
    000 PLN - 1 (slownie: jeden) procent dochodu.

    W tym zestawieniu nasza konstrukcja jest korzystna dla osob majacych pi
    razy drzwi powyzej 100 000 dochodu.

    Wieslaw

  • 8. Data: 2011-01-06 16:43:27
    Od: "d...@w...pl" <d...@w...pl>

    > Ale skoro tak doskonale wiesz jak wygląda to w innych krajach gdzie nie
    > pracowałeś to powinieneś bez problemu dać sobie radę w kraju w którym
    > żyjesz.

    I bym sobie doskonale dał radę gdyby nie haracz w wysokości prawie 1000
    zł, który MUSZĘ płacić nawet jak nie zarabiam.

  • 9. Data: 2011-01-06 17:26:11
    Od: "marecki" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    > W tym zestawieniu nasza konstrukcja jest korzystna dla osob majacych pi
    > razy drzwi powyzej 100 000 dochodu.
    Tak troche OT pozwole sobie zrobic...
    Ale jak to jest z firma w Anglii dokladnie (zwlaszcza z legalnoscia tego? )
    W sensie mieszkam sobie i pracuje w PL a firme przenioslbym do Anglii?
    Wykonuje uslugi niematerialne (branza IT) jezeli to ma znaczenie.
    Zakladam ze w koszty nie da sie wrzucic takich rzeczy jak
    paliwo/internet/telefon bez otwierania oddzialu w polsce?

    No i jezeli faktycznie legalnie da sie to zrobic, to jak wygladaja koszty
    ksiegowosci tego? (2-5 faktur na miesiac wystawiam)
    Troche firm tego typu naobilo sie i zastanawiam czy to legalne czy takie
    rozwiazanie jak z ZUSem i fikcyjnym zatrudnieniem - wszystko OK dopoki jakas
    kontrol sie nie dowali...

    Jestes w stanie rzetelna niezbyt droga firme do obslugi takiej firmy?

  • 10. Data: 2011-01-06 17:53:48
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    marecki wrote:

> [...]
    > dopoki jakas kontrol sie nie dowali...
    >
    > Jestes w stanie rzetelna niezbyt droga firme do obslugi takiej firmy?

    Nie wglebiajac sie zbyt mocno, bo postawione pytanie ma wysoki stopien
    zlozonosci ;)

    - dla celow podatkowych decydujace raczej bedzie miejsce, gdzie podatnik
    "przebywa z zamiarem" lub podobna konstrukcja
    - dla celow ubezpieczen spolecznych - nie mam pojecia
    - moze spolka zoo w UK (LTD) spelni Twoje wymagania?
    - jesli Twoje dochody od kontrahenta z UK nie sa regularne, moze forma
    umowy o dzielo z 50% KUP jest rozwiazaniem?

    W UK nigdy nie bylem dluzej niz tydzien, wiec nie mam praktycznych
    doswiadczen...

    Wieslaw