  • 1. Data: 2007-04-15 08:12:56
    Temat: DG - remanent początkowy
    Od: "DarkStar" <p...@g...com>

    Witam!

    Zaczynam właśnie działalność gospodarczą, do której celów będę
    wykorzystywał prywatny komputer (jestem programistą). Nie chciałbym go
    wciągać na żadne listy, gdyż wykorzystuję go również do celów
    osobistych - chodzi o to, żeby nie miał żadnych obostrzeń "tylko do
    celów DG". Komputer oczywiście kupiłem dużo (prawie dwa lata)
    wcześniej, wtedy nawet nie wiedziałem, że będę prowadził DG.

    Wiem, że przed rozpoczęciem działalności muszę sporządzić remanent -
    czy w związku z tym, że komputer będzie wykorzystywany do celów DG
    muszę go wciągnąć na listę? Rozumiem, że remanent dotyczy tylko
    środków trwałych (czyli czegoś fizycznego) i nie podlegają mu na
    przykład licencje software'owe zakupione przed rozpoczęciem
    działalności? Czy w ogóle jest jakiś przymus uwzględniania w
    remanencie początkowym czegokolwiek?

    Pozdrawiam.

    --

    Powyższe wrzuciłem na pl.soc.prawo najpierw, ale nie trafiłem z grupą
    ponoć. ;) Dowiedziałem się tam, że w remanencie uwzględnia się towary

    Dzięki z góry za pomoc, właśnie uczę się pływać w rwącej rzece. :P

    DS

  • 2. Data: 2007-04-15 09:10:39
    Temat: Re: DG - remanent początkowy
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "DarkStar" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    s.com...
    Ja sklepu nie będę prowadził, moja działalność polega na tworzeniu
    oprogramowania dla przedsiębiorstw na zamówienie. Czyli... mam
    wprowadzić po prostu stan zerowy?

    Dokladnie.
    Wpisujesz "0". i 31 grudnia tez "0".

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-04-16 06:25:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Apr 2007, DarkStar wrote:

> [...]
    > czy w związku z tym, że komputer będzie wykorzystywany do celów DG
    > muszę go wciągnąć na listę? Rozumiem, że remanent dotyczy tylko

    Nie.
    Weź i przeczytaj potrzebne akty prawne - w tym przypadku szczególy
    są w rozporządzeniu o KPiR np. tu:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis1
    (rejestracja darmowa)
    Spisuje się towary i materiały - czyli rzeczy które pójdą
    "do sprzedaży" - wprost lub po przerobieniu.

    Środki trwałe na KPiR nie podlegają remanentowi - oczywiście zakazu
    "sporządzenia remanentu ST" nie ma, ale obowiązkowym i obowiązującym
    dokumentem jest *ewidencja*.
    Od kilku lat są wyraźne zapisy (dopisano w końcu do ustawy) jasno
    nakazujące wyłącznie rozliczanie zaewidencjonowanych ST.

    > (czyli czegoś fizycznego) i nie podlegają mu na
    > przykład licencje software'owe zakupione przed rozpoczęciem
    > działalności?

    No jakby miały status "towaru"...

    > Czy w ogóle jest jakiś przymus uwzględniania w remanencie początkowym czegokolwiek?

    IMO słowa "są zobowiązani" w przypadku materiałów i towarów świadczą
    o tym o czym świadczą ;)

    > Ja sklepu nie będę prowadził, moja działalność polega na tworzeniu
    > oprogramowania dla przedsiębiorstw na zamówienie. Czyli... mam
    > wprowadzić po prostu stan zerowy?

    Przeczytaj to rozporządzenie.
    Po prawdzie nie przypuszczam żeby ktoś się przyczepił remanentu
    zerowego, ale formalności można uczynić zadość: "spis zakończono
    na pozycji zero" :> (jest wyraźny wymóg podania numeru pozycji
    kończącej spis).

    > Dzięki z góry za pomoc, właśnie uczę się pływać w rwącej rzece. :P

    ...jak się uspokoi to oczekuj manewru w innej osi, wodospad się
    toto nazywa ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-04-16 06:56:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 15 Apr 2007 01:12:56 -0700, DarkStar napisał(a):

> [...]
    > celów DG". Komputer oczywiście kupiłem dużo (prawie dwa lata)
    > wcześniej, wtedy nawet nie wiedziałem, że będę prowadził DG.

    To czy wciągniesz k0omputer do środkół trwałych to twój wybór.

> [...]
    > przykład licencje software'owe zakupione przed rozpoczęciem
    > działalności? Czy w ogóle jest jakiś przymus uwzględniania w

    Mylisz się - remanent początkowy nigdy nie obejmuje środków trwałych.
    Wyłącznie towary handlowe i materiały. Jest obowiązek wciągnięcia do
    remanentu wszytkiego co sprzedajesz lub używasz jako materiał podstawowy
    przy usługach. Ogólnie rzecz biorąc nie możesz w ramach DG sprzedawać
    czegoś co wzięło się "z księżyca". Co do licencji masz rację.

  • 5. Data: 2007-04-16 13:46:11
    Od: "DarkStar" <p...@g...com>

    On 16 Kwi, 08:25, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > On Sun, 15 Apr 2007, DarkStar wrote:
    > Weź i przeczytaj potrzebne akty prawne - w tym przypadku szczególy
> [...]

    Postaram się. Chciałem wydrukować sobie ostatnio ustawy o podatku
    dochodowym i VAT, któraś z nich miała 78 stron A4... aż się załamałem.

    > ...jak się uspokoi to oczekuj manewru w innej osi, wodospad się
    > toto nazywa ;)

    Może głowa utrzyma mnie na powierchni, bo jest już wielka jak balon.
    Ciekawe o jakich rzeczach nie wiem jeszcze. Macie może linka do
    jakiejś strony opisującej (tylko nie ustawy, please! :D) krok po kroku
    zakładanie działalności? Czytałem gazetaprawna.pl, msp.money.pl, cos
    na bankier.pl, ifirma.pl - ale np. o remanencie dowiedziałem się
    zupełnym przypadkiem, inaczej bym nawet nie wiedział, że coś takiego
    należy zrobić. w/w strony opisują głównie wszelką rejestrację (UM, US/
    VAT, ZUS, GUS, itd.), ale może gdzieś głębiej (archiwa są przeważnie
    płatne) siedzi jeszcze coś innego.

    A może zapytam tak wprost - co należy zrobić tuż po rejestracji? Mam
    wpis do ewidencji, mam REGON, mam NIP, jestem zgłoszony jako płatnik
    VAT, zgłosiłem się do ZUS, zrobiłem remanent... O czym jeszcze
    zapomniałem/nie wiem?

    Pozdrawiam!

  • 6. Data: 2007-04-16 13:49:56
    Od: "DarkStar" <p...@g...com>

    On 16 Kwi, 15:46, "DarkStar" <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > wpis do ewidencji, mam REGON, mam NIP, jestem zgłoszony jako płatnik
    > VAT, zgłosiłem się do ZUS, zrobiłem remanent... O czym jeszcze

    Konto bankowe oczywiście załatwione, i tak jest warunkiem rejestracji
    w Urzędzie Skarbowym.

  • 7. Data: 2007-04-16 17:23:11
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    DarkStar <p...@g...com> w
    ups.com>:

> [...]
    > wpis do ewidencji, mam REGON, mam NIP, jestem zgłoszony jako płatnik
    > VAT, zgłosiłem się do ZUS, zrobiłem remanent... O czym jeszcze

    Masz PKPiR, EW, EŚTiWNiP, książkę kontroli, ewidencje VAT?

    ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2007-04-16 19:45:17
    Od: "DarkStar" <p...@g...com>

    On 16 Kwi, 19:23, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:
    > Masz PKPiR, EW, EŚTiWNiP, książkę kontroli, ewidencje VAT?

    Myślę, że tak (będę korzystał z ifirma.pl). Jak składujecie to
    wszystko? Segregatorek z opisem roku na grzbiecie? Bo będę musiał
    jeszcze takie biurowe materiały dokupić.

  • 9. Data: 2007-04-16 20:06:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Apr 2007, DarkStar wrote:

    > Konto bankowe oczywiście załatwione, i tak jest warunkiem rejestracji
    > w Urzędzie Skarbowym.

    CO TAKIEGO?
    Kiedy zmienili przepisy? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-04-16 20:14:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Apr 2007, DarkStar wrote:

    > Jak składujecie to wszystko?

    Pewnie zależy ile kto ma "papierów".

    > Segregatorek z opisem roku na grzbiecie?

    W segregatorze trzymam w obwolutach foliowych B5 :> (tak, sam sobie
    przycinam zgrzewarką z A4, bo B5/C5 są najwyraźniej nie do dostania,
    acz na zdrowy rozum TYLKO takie powinny być produkowane!) popakowane
    "po całym miesiącu" dokumentu pierwotne - dowody księgowe, wydruki
    operacji z konta (np. zapłata ZUS dowodem księgowym nie jest, ale
    podatkowym jak najbardziej - stąd nie piszę że "księgowe")
    i wpięte po 12 (+ew jedna ze "specmateriałami" typu faktury które
    na przełomie roku są księgowane, remanenty lub tp), całość właśnie
    w segregatorku.
    Ewidencje...raczej tak luzem :]

    pzdr, Gotfryd