    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 28 Jan 2013 20:45:58 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Darowizna - trochę nietypowe...

    On Mon, 28 Jan 2013, news.task.gda.pl wrote:

    > Dzięki Wam za odpowiedzi!
    >
    > Moja mama chciała chciała mi dać darowiznę i taki też dokument jest skłonna
    > podpisać. Jak dokładnie powinien wyglądać i co zawierać dokument o
    > przekazaniu mi przez mamę darowizny, aby nie budził niczyjej wątpliwości?

    Ba.
    Przejrzyj archiwa.
    Tu i .prawo
    Darowizna wymaga "zamiaru", i ten zamiar powinien powstać przed
    wykonaniem. Przyjrzyj się przepisowi i darowiźnie w KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6624
    ,20120428,darowizna.html
    (patrz: ZOBOWIĄZUJE SIĘ, *najpierw* się zobowiązuje, potem robi)

    > Wracając do Twojego - Gotfryd - pytania. Ty zapytałeś, jaki tytuł miał
    > przelew.

    Jak widzisz to samo równolegle posłał 'witek', nie bez powodu.

    > Tak naprawdę były 4 przelewy, wysłane jeden po drugim (ale to chyba
    > jest bez znaczenia, prawda?).

    No były 4 darowizny, jak w jeden dzień to bez różnicy jeśli chodzi
    o skutki.

    > Wszystkie przelewy zawierały tytuł: "wpłata".
    >
    > Moja mama, z tego co zrozumiałam, przelała mi te pieniądze pod wpływem
    > chwili, emocji, nie zastanawiając się zbytnio nad tytułem operacji bankowej.
    >
    > Czy ten tytuł może teraz albo w przyszłości być bardzo istotny?
    >
    > Bo, czy możemy mieć kłopoty z tego powodu, że tytuł zawierał słowo "wpłata",
    > a nie "darowizna"?

    "Bardzo" może nie, ale pytanie dlaczego nie odzwierciedlał zamiaru
    pozostaje. "Na co Pani wpłacała?"
    :>

    > A może możemy jeszcze (przed złożeniem przeze mnie zgłoszenia i dokumentu
    > podpisanego przez mamę) z tej sytuacji jakoś wybrnąć?

    Zauważyłaś, że de facto umowę zawarliście przed przelewem? :P
    (ustną, a to, że nie macie umowy na piśmie to inna sprawa)
    Problem jest z rozumieniem tekstu mówionego przez urzędnika,
    który bardzo lubi papier.

    Na pytanie czy w pisemnej formie wyrazić prawdę (że to jest pisemne
    stwierdzenie wcześniejszej umowy ustnej), to Ci już nie odpowiem.
    Ale jakby taka wcześniej podpisana umowa istniała to co innego,
    nie trzeba by się gimnastykować :P

    pzdr, Gotfryd