    From: witek <w...@i...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna - trochę nietypowe...
    Date: Mon, 28 Jan 2013 14:46:11 -0600

    news.task.gda.pl wrote:
    > Dzięki Wam za odpowiedzi!
    >
    > Moja mama chciała chciała mi dać darowiznę i taki też dokument jest
    > skłonna podpisać. Jak dokładnie powinien wyglądać i co zawierać dokument
    > o przekazaniu mi przez mamę darowizny, aby nie budził niczyjej wątpliwości?

    Sa dwie "szkoły".

    a) mniej legalna. Antydatujecie dokument i pieszecie ze dnia takiego i
    takiego (sprzed daty przelewow) mama zobowiązuje się przelać ci kwotę
    taką i taką jako darowiznę. Data dokumentu musi być sprzed dat przelewu.
    wasze podpisy A masz w ogole 18-tkę?

    b) bardziej legalna. Mama sporzędza oświadczenie w którym oświadcza ze
    pieniadze przekazane przelewem dnia takiego i takiego w kwocie takiej i
    takiej są darowizną dla ciebie. Data (po przelewach) i podpis (jej).

    wolę wersję b)

    bo już widziałem dokumenty, z datą sprzed 15 lat gdzie delikwent sie
    tlumaczył, że właśnie odnalazł tą umowę darowizny.
    Tylko, że papier świeży i jeszcze drukarką pachniał.
    Po co kombinować skoro można to zrobić prościej i bez nerwów.

    > Wracając do Twojego - Gotfryd - pytania. Ty zapytałeś, jaki tytuł miał
    > przelew. Tak naprawdę były 4 przelewy, wysłane jeden po drugim (ale to
    > chyba jest bez znaczenia, prawda?).

    prawie. bo nastepne darowizny w ciagu 5 lat jesli beda, to beda sie
    sumowaly z tymi. Wiec mozesz sie załapac, ze pierwszy przelew sie nie
    łapie na sumowanie, ale nastepne tak i trzebaby cos do US o zwolnieniu
    szkrobnąć.

    tak samo w drugą stroną o ile w ostatnich 5 latach coś jeszcze dostawałeś

    Wszystkie przelewy zawierały tytuł:
    > "wpłata".
    >
    > Moja mama, z tego co zrozumiałam, przelała mi te pieniądze pod wpływem
    > chwili, emocji, nie zastanawiając się zbytnio nad tytułem operacji
    > bankowej.
    >
    > Czy ten tytuł może teraz albo w przyszłości być bardzo istotny?

    ze słowa wpłata nie wynika intencja. jak ktoś bedzie się pytał z jakiej
    okazji ten przelew to słowo wpłata tego nie wyjaśni.

    > Bo, czy możemy mieć kłopoty z tego powodu, że tytuł zawierał słowo
    > "wpłata", a nie "darowizna"?

    Nie o ile gdzie sobie wyjasnicie najlepiej na papierze w jakim
    kontekscie ta "wpłata".

    > A może możemy jeszcze (przed złożeniem przeze mnie zgłoszenia i
    > dokumentu podpisanego przez mamę) z tej sytuacji jakoś wybrnąć?

    jak wyzej.

    dokument do złożenia przez ciebie deklaracji, że to była darowizna nie
    jest potrzebny.

    Potrzebny bedzie wtedy jak ktoś bedzie próbował podważać że to jest
    darowizna.

    > Chcemy się jakoś zabezpieczyć przez urzędnikami, bo podatek byłby kwotą
    > nie do udźwignięcia ani dla mojej mamy, ani też dla mnie. I wcale nie
    > dlatego, że dostałam nie wiadomo, jak dużo pieniędzy, ale dlatego, że
    > jesteśmy zwykłymi ludźmi i zarabiamy dość przeciętnie, a oprócz tego
    > mamy rodzinę na utrzymaniu i inne wydatki, jak inni ludzie.

    urzęników to bym się tu nie obawiał. Składasz deklarację, że zwolniony i
    cześć.

    Ale ciągle czekam na odpowiedź ile tego było razm i kiedy (wolę daty w
    cyferkach, niż "niedawno", "jeszcze sie nie przedawniło itp itd)