  • 1. Data: 2007-08-20 18:05:24
    Temat: Data sprzedazy a data wystawienia f-ry
    Od: <g...@n...pl>

    Witam wszystkich, podpowiedzcie jak ksiegowac gdy data wystawienia f-ry i
    data sprzedazy sa w różnych miesiacach przy czym wczesniejsza jest data
    wystawienia?
    Czy mozna z takiej f-ry odliczyc vat w miesiacu jej wystawienia ?

  • 2. Data: 2007-08-20 23:48:11
    Temat: Re: Data sprzedazy a data wystawienia f-ry
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Aug 2007, g...@n...pl wrote:

    > Witam wszystkich, podpowiedzcie jak ksiegowac gdy data wystawienia f-ry i
    > data sprzedazy sa w różnych miesiacach przy czym wczesniejsza jest data
    > wystawienia?

    Jak na mój gust, "ogólnie" (czyli dla dowolnie wybranego towaru lub
    usługi) nie ma takiej możliwości.
    Albo faktura stanowi dokument opisujący *sprzedaż*, a wtedy wystawiana
    jest *po sprzedaży*, albo stanowi dokument opisujący *zaliczkę*, wtedy
    wystawiana jest po otrzymaniu zaliczki.
    Co proponujesz sprzedać, aby f-rę można było wystawić "przed"? Bo jakieś
    wyjątki pewnie istnieją (abonament telefoniczny bodaj).
    Być może sprzedaż towaru opisanego co do tożsamości da się tak załatwić,
    acz mam wątpliwości - bo VAT zasadniczo opodatkowuje "wydanie" (to znaczy
    nie samo przeniesienie *własności* lecz przeniesienie *posiadania*),
    co utrudnia powołanie się na art.155 Kodeksu Cywilnego.

    Kilka lat temu prasa opisywała przypadek, kiedy to US przyczepił się
    hurtowni, że faktury wystawiała na kilka/kilkanaście *minut* przed
    wydaniem towaru (co w przypadku towarów oznaczonych tylko co do
    asortymentu stanowi dokonanie sprzedaży).
    Czepiali się, to prawda, ale kilka dni stoi IMHO w sprzeczności z ustawą.
    Ergo, faktura jest nieprawidłowa i nie stanowi dowodu powstania obowiazku
    podatkowego. Tym samym nie stanowi podstawy do odliczenia w terminie
    wystawienia.
    Nie wspominając o tym, że wg polskiego prawa (acz podnoszone bywa, że
    niewykluczona jest tu niezgodność z dyrektywami UE) prawo do odliczenia
    powstaje wraz z *otrzymaniem* (a nie wystawieniem) faktury.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-08-21 06:18:28
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > wydaniem towaru (co w przypadku towarów oznaczonych tylko co do
    > asortymentu stanowi dokonanie sprzedaży).

    A jak w takim razie ma się do tego wystawianie faktury (lub paragonu)
    przed nadaniem paczki na poczcie (oddaniem kurierowi) przy sprzedaży
    wysyłkowej. Czy dobrze rozumiem, że należałoby tak naprawdę wydrukować
    ją później i wysłać w oddzielnym liście? Paranoja ;)

    cbull

  • 4. Data: 2007-08-21 06:31:54
    Od: <g...@n...pl>

    Użytkownik <g...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wystawienia?
    > Czy mozna z takiej f-ry odliczyc vat w miesiacu jej wystawienia ?

    F-ra dotyczy leasingu.I tak: data wystawienia 25 .07. data sprzedazy 10.08.,
    a dodatkowo w nazwie usługi okreslenie "rata przypadajaca w sierpniu". Chyba
    bezpieczniej zaksiegowac toto w sierpniu.

  • 5. Data: 2007-08-21 15:10:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, cb wrote:

    > A jak w takim razie ma się do tego wystawianie faktury (lub paragonu) przed
    > nadaniem paczki na poczcie (oddaniem kurierowi) przy sprzedaży wysyłkowej.

    Formalnie tak samo :>

    > wysłać w oddzielnym liście? Paranoja ;)

    Ano.
    Ale sama faktura nie staje się "dowodem przeciwko sobie" - bo jest
    wystawiona we "właściwym dniu" :)
    Zapomniałem poprzednio napisać, że ów hurtownik był sobie nieco sam
    winien: na wszystkich dokumentach (w tym na fakturze jak i na dowodzie
    wydania z magazynu) była drukowana godzina i minuta wydruku.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-08-21 15:21:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, g...@n...pl wrote:

    > F-ra dotyczy leasingu.I tak: data wystawienia 25 .07. data sprzedazy 10.08.,
    > a dodatkowo w nazwie usługi okreslenie "rata przypadajaca w sierpniu".

    Może ktoś skomentuje - moim zdaniem jest to nieprawidłowa faktura.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-08-21 21:38:25
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Może ktoś skomentuje - moim zdaniem jest to nieprawidłowa faktura.

    Dotyczy to usługi ciagłej, w ustawie VAT jest wyraźnie zapisane, że
    odliczyć można dopiero za okres, którego dotyczy. Nie kojarzę tak na
    pewno,ale wydaje mi się, że rozporządzenie dotyczące wystawiania faktur
    nie wspomina nic o tym, że faktury nie można wystawić wcześniej.

    Problemem moze byc co najwyżej moment powstania obowiązku podatkowego
    lub problem fakturowania czynności pozornej. I myślę, że o to chodziło
    z aptekarzem, że sprzedawał towar, którego nie miał na magazynie. A
    obowiązek podatkowy powstawał po wydaniu towaru (którego nie miał).
    Natomiast w leasingu obowiązek podatkowy powstaje w terminie zapłaty
    wynikającym z umowy. Samo wystawienie faktury nie rodzi obowiązku, on
    powstaje na mocy umowy. Pod względem formalnym moim zdaniem, faktura
    jest prawidłowa. Chyba, że ktos coś znajdzie w przepisie, ale nie
    podejrzewam.

  • 8. Data: 2007-08-21 22:10:00
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 01:48
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0708210135330.3508@athlon64>):

    > Co proponujesz sprzedać, aby f-rę można było wystawić "przed"? Bo jakieś
    > wyjątki pewnie istnieją (abonament telefoniczny bodaj).

    No np. uczestnictwo w konferencji czymśtam... Sprzedajesz przed samym
    zdarzeniem.

> [...]
    > wydaniem towaru (co w przypadku towarów oznaczonych tylko co do
    > asortymentu stanowi dokonanie sprzedaży).

    Przecie wszyscy tak robią. Handlowiec daje fakturę i WZ i z WZ się lezie do
    magazynu.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 9. Data: 2007-08-21 22:33:35
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > prawidłowa. Chyba, że ktos coś znajdzie w przepisie, ale nie podejrzewam.

    Myslę że przepisy nam wyraźnie "podpowiadają". Moim zdaniem faktura
    wystawiona przed wykonaniem usługi, wydaniem towaru lub otrzymaniem zaliczki
    (czyli reasumując "sprzedażą") jest nieprawidłowa.

    Art. 9.1 rozporządzenia ministra w sprawie (...) wystawiania faktur (...)
    Faktura stwierdzajaca dokonanie sprzedazy powinna zawierać co najmniej:
    7) wartość towarów lub WYKONANYCH usług (...)

    A zatem w treści wystawionej faktury musi być wartość *wykonanych* a nie
    *planowanych* do wykonania usług. Zatem wpisanie kwoty planów powoduje, że
    faktura jest błędna.

    Art 88.3a ustawy VAT
    Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy
    podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku
    gdy:
    4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    a) stwierdzają czynności, które NIE ZOSTAŁY DOKONANE - w części dotyczącej
    tych czynności

    Czyli VATu z takiej faktury odliczyć nie można. Nigdzie nie jest napisane,
    że można w terminie późniejszym odliczyć - po wykonaniu usługi - zatem
    zapewne wogóle nie można.

    Art. 106 ustawy VAT
    Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę
    stwierdzającą w szczególności DOKONANIE sprzedaży, datę dokonania sprzedaży
    (...)

    I ponownie - faktura ma zawierać dane stwierdząjace *dokonanie* a nie
    *planowane dokonanie* sprzedaży

    Art. 87.3 ordynacji podatkowej
    Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7
    dni od dnia WYKONANIA usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu
    towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
    żądania.

    Tu mamy wyraźnie napisane, że rachunek (fakturę) wystawiamy PO wykonaniu
    usługi lub wydaniu towaru.

    Zatem - moim zdaniem - faktura wystawiona z datą dzisiejszą, a sprzedaży
    późniejszą jest fakturą nieprawidłową.

  • 10. Data: 2007-08-22 06:57:24
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik s...@a...pl napisał:

> [...]
    > usługi lub wydaniu towaru.
    >
    > Zatem - moim zdaniem - faktura wystawiona z datą dzisiejszą, a sprzedaży

    tylko że w danym przypadku jest mowa o usłudze ciągłej, którą
    sprzedający musi wykonać na podsatwie umowy. On nie może po prostu z
    dnia na dzień wypowiedzieć umowy bądź zmienić warunków jej wykonywania.
    Podatku należnego nie mozna odliczyć w kilku, konkretnie wymienionych
    przypadkach, m.in. kiedy faktura dokumentuje czynności, które nigdy nie
    zostałay dokonane. A tu czynność będzie wykonana z mocy umowy - na
    fakturze wyraźnie napisano, że dotyczy sierpnia , a nie jest to faktura
    zaliczkowa, bowiem termin zapłaty jest ustalony również na sierpień. W
    przypadku leasingu, nawet wpłata przez leasigobiorcę odpłatności za
    usługę w miesiącu wystawinia faktury ( t.j. w m-ącu lipcu ) nie rodzi
    prawa odliczenia podatku wcześniej tak, jak przy fakturach zaliczkowych.

    Co do odliczenia VAT - wystawienie faktury z datą wcześniejszą nie jest
    wskazaniem do braku możliwości odliczenia podatku VAT, o ile doszło do
    wykonania usługi.