  • 31. Data: 2015-07-11 10:55:04
    Temat: Re: Dwóch płatników za 1 urządzenie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-07-15 o 09:12, Liwiusz pisze:

    > Nie szukaj zakazu, szukaj potwierdzenia, że rada rodziców może mieć
    > zdolność prawną. To co dalej zacytowałeś nic nie mówi o zdolności
    > prawnej rady rodziców. Równie dobrze mógłbyś zacytować definicję
    > Taboretu z wikipedii i na tej podstawie wyciągać jakieś wnioski, że
    > Taboret może być stroną umowy.

    Wydaje mi się, że trochę się zapędzasz. Przychodzi do lodziarni 5 osób.
    Kupują 5 lodów, ale jeden z nich za to płaci. Kasjer ma sprawdzać, czy
    mają spółkę cywilną zarejestrowaną?

  • 32. Data: 2015-07-11 10:57:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-07-15 o 20:34, Jacek pisze:

    > Najpierw sprawdź, czy Rada Rodziców jest zarejestrowana (Regon, NIP).
    > Podejrzewam, że nie jest, jak większość rad.
    > Dlatego niech się dogadają, że szkoła kupi całość, a Rada przekaże
    > szkole na ten konkretny cel darowiznę 200 zł. Proste?
    > Jacek

    Szkołą też często nie ma własnych środków i finansuje to Gmina, czy inny
    Urząd Miasta :-)

  • 33. Data: 2015-07-11 11:04:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-07-15 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Tylko, że nie ja dyktuję warunki.

    I tu Cię rozumiem. Rozważy możliwe zagrożenia. Jeśli wystawisz na
    urządzenie warte 400 zł fakturę na 200 zł, to:

    1) Mamy zaniżenie VAT i to jest realny problem z Twojej strony.
    2) Mamy sprzedaż większej ilości urządzeń, niż posiadałeś (dwie faktury
    na to samo urządzenie.

    Wydaje mi się, że jeśli upierają się przy tej formie, to wpisałbym do
    treści faktury indywidualny numer seryjny urządzenia (by się dało
    sparować później te dwie faktury).

    A może w tym wypadku wyjątkowo zrobić umowę trójstronną. W umowie
    opiszecie, że Ty sprzedajesz, szkoła kupuje, rada rodziców to
    współfinansuje. Szkoła dostaje fakturę na 200 zł, a rada rodziców, to
    nawet paragon. Ty księgujesz dochód 400 zł. Szkoła ewidencjonuje
    urządzenie za 400 zł na podstawie umowy, a nie faktury. Fakturę wrzucają
    w koszty na 200 zł. Wszak funkcją prawną faktury jest udokumentowanie
    przepływu środków, nie zaś zdarzenia gospodarczego. W praktyce niby dla
    uproszczenia dokumentuje się umowy w ten sposób, ale nie zawsze tak się da.

  • 34. Data: 2015-07-11 11:10:02
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Ustawa explicite pozwala radom rodziców gromadzić i wydatkować pieniądze.

    MJ

  • 35. Data: 2015-07-11 11:17:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Wykluczasz, że gdziekolwiek rada rodziców jest wpisana jako
    > stowarzyszenie? Bo co do zasady pewnie by się dało, choć chyba nikt tego
    > nie robi.

    To wówczas nie jest istotne, że jest "radą rodziców", tylko że jest
    stowarzyszeniem. No i z samej nazwy musi wynikać to, że jest to
    stowarzyszenie, więc jeśli ktoś podaje nazwę "rada rodziców" - to tak,
    WYKLUCZAM, że jest to stowarzyszenie.

    --
    Liwiusz

  • 36. Data: 2015-07-11 11:18:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Wydaje mi się, że trochę się zapędzasz. Przychodzi do lodziarni 5 osób.
    > Kupują 5 lodów, ale jeden z nich za to płaci. Kasjer ma sprawdzać, czy
    > mają spółkę cywilną zarejestrowaną?

    A po co? 5 osób może kupić solidarnie lody.

    Ale nie będzie to 1 podmiot o nazwie "5 wielbicieli lodów".

    --
    Liwiusz

  • 37. Data: 2015-07-11 11:25:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-11 o 11:10, Michał Jankowski pisze:
    > Ustawa explicite pozwala radom rodziców gromadzić i wydatkować pieniądze.

    Takie same uprawnienia może mieć na przykład twór o nazwie "Uczniowie
    klasy 3b", co nie znaczy, że będzie miał on zdolność prawną.

    Zachęcam do lektury artykułu prawnika na str. 2.
    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source
    =web&cd=6&ved=0CEEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fsektor3.inf
    orlex.pl%2Fdownload%2Ffobos%2F%2F%2Fg10.infor.pl%2Fp
    %2F_files%2F276000%2F1_rb_na_070515_cz.pdf&ei=peCgVa
    _FOJOP7Ab8_ZiwBQ&usg=AFQjCNE1mppG-NLNU4cQMnZA-Hr73Ie
    Bhg&sig2=L0vjsYbvgB2QujV1xFvZvw

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2015-07-11 11:28:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-11 o 11:25, Liwiusz pisze:

> [...]
    %2F_files%2F276000%2F1_rb_na_070515_cz.pdf&ei=peCgVa
    _FOJOP7Ab8_ZiwBQ&usg=AFQjCNE1mppG-NLNU4cQMnZA-Hr73Ie

    Dla nieklikaczy:

    "Ponadto nie może, działając w imieniu własnym i na własną
    odpowiedzialność, być pracodawcą, stroną umowy [...]"

    "Rada rodziców nie jest uprawniona do występowania w obrocie prawnym w
    charakterze samoistnego podmiotu."

    "Rada rodziców pozbawiona jest jakiejkolwiek podmiotowości prawnej. Nie
    ma także zdolności sądowej. Nie może zatem pozywać ani być pozwaną."

    "Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 5 września
    2008 r. (sygn. akt I ACa 549/08) wyraźnie stwierdził, że rada rodziców
    nie ma zdolności sądowej. Jest ona ustawowym organem społecznym szkoły.
    Zdaniem warszawskiego sądu apelacyjnego, nie ma ona znamion samodzielnego
    podmiotu praw i obowiązków. Jest organem działającym w szkole, a nie
    przy placówce."

    "W sprawie podmiotowości rady rodziców wypowiedział się Minister
    Finansów - w interpretacji podatkowej z 6 kwietnia
    2009 r. (nr DD6/8213/134/SOH/08/
    /PK-253) stwierdził, że rada rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem
    szkoły. Rada rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i
    wnioskodawczym placówki, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie
    może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana
    za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o
    podatku dochodowym od osób prawnych."

    "Jednoznacznie w sprawie nadania numeru NIP wypowiedział
    się dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z 25
    maja 2010 r. (nr ILPP1/443-
    -232/10-5/BD). Zdaniem szefa izby, rada rodziców nie podlega obowiązkowi
    ewidencyjnemu i nie jest obowiązana
    do posiadania oddzielnego od szkoły numeru identyfikacji podatkowej
    (NIP), albowiem nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w
    rozumieniu ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
    prawnych oraz za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług"

    (Przepraszam za zaniżanie poziomu).

    --
    Liwiusz

  • 39. Data: 2015-07-11 15:42:43
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 11.07.2015 o 11:25, Liwiusz pisze:
    > Takie same uprawnienia może mieć na przykład twór o nazwie "Uczniowie
    > klasy 3b", co nie znaczy, że będzie miał on zdolność prawną.

    Jak mają w takim razie wydać pieniądze i coś kupić, skoro twierdzisz, że
    nie mają zdolności prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urządzenia?

  • 40. Data: 2015-07-11 15:45:16
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 11.07.2015 o 09:12, Liwiusz pisze:
    > Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
    > na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
    > http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-r
    ady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

    Do tej pory płacili gotówką. Więc pewnie i tym razem tak chcą.