  • 21. Data: 2015-07-10 21:34:24
    Temat: Re: Dwóch płatników za 1 urządzenie
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 10.07.2015 o 19:31, Kviat pisze:

    > Po pierwsze masz problem: co to znaczy połówkowo? Pół żarówki? Pół
    > komputera?

    No właśnie

    > Po drugie, szkoła będzie miała problem: jak wprowadzić do ewidencji
    > (ŚT?) pół komputera? Połowa komputera nie nadaje się do użytku.

    a) 400zł to nie ŚT
    b) drugą połówkę dostanie w prezencie od Rady Rodziców

    > Po trzecie, nie da się sprzedać "pół komputera". Chyba, że go
    > rozbierzesz na części... Nie napisałeś co to za urządzenie,

    Access Point

    > Czy "rada rodziców" to jakaś zorganizowana forma (w sensie podatkowym)?

    W jakiś sposób jest. Wiem, że księgowo jest rozliczana osobno i to norma
    w wielu szkołach, że się bierze faktury na Rada Rodziców Przy Szkole
    XYZ. Rada ma swoje środki, które są rozliczane osobno. Żeby dostać te
    200zł od Rady, dyrekcja zwróciła się o dofinansowanie do RR i oni
    zdecydowali, że tyle dać.

    Księgowość budżetowa jest w ogóle Inna. Np. szkoły w Rudzie Obślizgłej
    biorą wszystkie faktury na Urząd Miasta, choć księgują je u siebie.
    Szkoły w Gliwicach i Zabrzu już biorą normalnie na siebie. Aczkolwiek
    podatków nie rozliczają, tylko jakieś sprawozdania i bilanse do Urzędu
    Miasta.

    > To zastanów się, na kogo tak na prawdę chcesz wystawić fakturę? Na
    > nieistniejący (formalnie) byt? Czy chcesz na tej "połówkowej" fakturze
    > wymieniać wszystkich rodziców po kolei z tej RR?

    Przecież nie ja chcę. To nabywca chce fakturę na

    Rada Rodziców Przy Szkole XYZ

    i tak robimy. Tylko teraz chcą na pół.

    > No i cholera wie, czy VAT na sprzedaż szkole będzie inny niż VAT na
    > sprzedaż dla RR? (nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem...)

    Ja niewatowy, zresztą normalnie na 23% bym dawał, jakbym był watowy.

    > Żeby szkoła mogła użytkować ten sprzęt (wprowadzić go do ewidencji) to
    > musiałaby:
    > a) otrzymać darowiznę połowy od RR
    > lub
    > b) wynająć połowę sprzętu od RR.

    A to już mnie lotto kole jajec, co one z tym zrobią.

    > Najprościej: jako nabywca _całego_ sprzętu szkoła (bo to chyba szkoła ma
    > użytkować sprzęt, a nie RR?). Ale szkoła _na_piśmie_ wskazuje RR jako
    > płatnika połowy ceny. I niech się oni bujają w swoich rozliczeniach.

    No ale oni tak nie chcą. Oni mają w zwyczaju dostawać faktury na RR i
    szlus.

  • 22. Data: 2015-07-10 21:34:46
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 10.07.2015 o 20:34, Jacek pisze:
    > Najpierw sprawdź, czy Rada Rodziców jest zarejestrowana (Regon, NIP).
    > Podejrzewam, że nie jest, jak większość rad.
    > Dlatego niech się dogadają, że szkoła kupi całość, a Rada przekaże
    > szkole na ten konkretny cel darowiznę 200 zł. Proste?

    Tylko, że nie ja dyktuję warunki.

  • 23. Data: 2015-07-10 22:32:47
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-07-10 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > No właśnie

    > a) 400zł to nie ŚT
    > b) drugą połówkę dostanie w prezencie od Rady Rodziców

    Ej... ten mój wpis to trochę żart. Optymistyczne założyłem, że ze szkołą
    można się dogadać jak z inną, chciałoby się powiedzieć: normalną, firmą.
    Na szybko znalazłem coś takiego:
    http://www.mddp.pl/mddp-audyt-publikacje/nasi-eksper
    ci-w-mediach/art,1111,przy-sprzedazy-towaru-na-wspol
    wlasnosc-lepiej-jest-wystawic-odrebne-faktury-dla-ka
    zdego-z-nabywcow.html

> [...]
    > zdecydowali, że tyle dać.

    > No ale oni tak nie chcą. Oni mają w zwyczaju dostawać faktury na RR i

    No to jeszcze znalazłem coś takiego:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/251
    -faktury/294-wystawianie-faktury/163072-dostawa-towa
    row-faktura-udzial-wspolwlasnosc.html

    :):)

    " prawidłowe - w zakresie wystawianie jednej faktury dla dwóch nabywców
    oraz przekazywania nabywcom faktury w jednym oryginale i w jednej kopii,

    nieprawidłowe - w zakresie możliwości wystawienia faktur dokumentujących
    sprzedaż po 50% wartości rzeczy na każdego z nabywców."

    Daj znać jak się skończyło :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 24. Data: 2015-07-10 22:40:25
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 10-07-2015 o 17:02, Liwiusz pisze:

    > Po pierwsze - coś chyba Przemek trzęsie dupą na innych wątkach, że chce
    > sprzedawać tylko firmom (brak kasy fiskalnej), więc być może taka
    > sprzedaż "niefirmie" spowodowała, że od jakiegoś czasu Przemek kasę już
    > mieć powinien.
    >
    > Poza tym kodeks karny skarbowy - 62 par. 1 i 2 - wadliwe lub nierzetelne
    > wystawianie FV (co jest oczywiste, jeśli FV świadomie wystawia się na
    > rzecz podmiotu nie będącego kupującym).

    Na szczęście rzeczywistość jest w miarę normalna i daleka od Twoich
    błędnych teorii o "oczywistości".
    Ciekawie wyglądałaby sprzedaż:
    - Poproszę fakturę na dane XYZ
    - Nie wystawię bo nazwa mi się nie podoba
    ;)

  • 25. Data: 2015-07-11 01:51:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-10 o 21:23, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > A skąd wiesz?

    Ponieważ nie może istnieć taki podmiot jak "Rada Rodziców".

    > Może ma.

    Nie może mieć.

    > Jako sprzedawca masz to sprawdzać? Domagają się
    > faktury na Radę Rodziców, to im tak wystawię...

    Jako sprzedawca masz wystawić fakturę kupującemu. Tutaj widzisz, że ktoś
    się domaga faktury na układ liter, który w polskim prawie nie może być
    kupującym.

    > problem nie w RR, a w połowicznej sprzedaży.

    Nie ma problemu w połowicznej sprzedaży, na fakturze nabywców może być
    kilku.

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2015-07-11 01:52:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-10 o 22:40, klaus pisze:

> [...]
    > Ciekawie wyglądałaby sprzedaż:
    > - Poproszę fakturę na dane XYZ
    > - Nie wystawię bo nazwa mi się nie podoba

    To idź i poproś fakturę na XYZ.

    Albo podaj jakiś przykład, który ma odniesienie do rzeczywistości.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2015-07-11 09:08:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 11.07.2015 o 01:51, Liwiusz pisze:
    > Ponieważ nie może istnieć taki podmiot jak "Rada Rodziców".

    W jakich przepisach jest zakaz?

    Bo ja znajduję wręcz takie, które nakazują jej powstanie:

    https://www.librus.pl/doradca-dyrektora/informacje-p
    rawne/organizacja-pracy-szkoly/zasady-funkcjonowania
    -rady-rodzicow-wszkole/

    <------->
    Zgodnie z art. 53 Ustawy o systemie oświaty Rada Rodziców ma być
    reprezentatywna i w jej skład muszą wchodzić przedstawiciele wszystkich
    oddziałów.

    Ustawa o systemie oświaty nie określa wewnętrznej struktury Rady
    Rodziców. Wydaje się, iż Rada Rodziców powinna mieć co najmniej
    przewodniczącego i jego zastępcę, skarbnika, sekretarza odpowiedzialnego
    m.in. za protokołowanie obrad Rady. Osoby sprawujące powyższe funkcje
    stanowią prezydium Rady Rodziców. Warto również ustanowić komórkę
    kontrolną, czyli komisję rewizyjną. Praca Rady Rodziców musi być
    unormowana przez regulamin, który powinien być uchwalony na podstawie
    art. 53 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty.

    Fundusze Rady Rodziców

    W celu wspierania działalności statutowej danej placówki Rada Rodziców
    może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek Rodziców oraz innych
    źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Rady
    Rodziców. W praktyce Rada Rodziców dysponuje głównie (lub wyłącznie)
    środkami finansowymi zebranymi od Rodziców.

    Środki zebrane przez Radę Rodziców mogą być wydatkowane jedynie na
    wspieranie statutowej działalności szkoły. Najważniejszą decyzją Rady
    Rodziców jest wybranie tego obszaru pracy szkoły, którą Rada chce
    wspierać finansowo. Rolą Dyrektora, Rady Pedagogicznej czy Rady szkoły
    jest jedynie wnioskowanie do Rady Rodziców o zasilenie wskazanego celu
    środkami finansowymi pochodzącymi z jej funduszu.
    <------->

> [...]
    > kupującym.

    > Nie ma problemu w połowicznej sprzedaży, na fakturze nabywców może być

    No ale mają być 2 faktury, bo 2 podmioty płacą, z różnych środków i
    różnych kont :(

  • 28. Data: 2015-07-11 09:12:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-11 o 09:08, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > W jakich przepisach jest zakaz?

    Nie szukaj zakazu, szukaj potwierdzenia, że rada rodziców może mieć
    zdolność prawną. To co dalej zacytowałeś nic nie mówi o zdolności
    prawnej rady rodziców. Równie dobrze mógłbyś zacytować definicję
    Taboretu z wikipedii i na tej podstawie wyciągać jakieś wnioski, że
    Taboret może być stroną umowy.

    > No ale mają być 2 faktury, bo 2 podmioty płacą, z różnych środków i
    > różnych kont :(

    Do tego nie potrzeba dwóch faktur - przecież każdy podmiot może zapłacić
    połówkę FV ze swojego konta.

    Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
    na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
    http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-r
    ady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

    Co najwyżej dostaniesz przelew od któregoś z rodzica (kasę fiskalną już
    masz? ;)

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2015-07-11 10:45:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-07-15 o 16:07, Liwiusz pisze:

> [...]
    > próbuje być podmiot nie mający zdolności prawnej.
    > Ale jak Przemek chce, to niech sobie wystawia fakturę choćby nawet

    Wykluczasz, że gdziekolwiek rada rodziców jest wpisana jako
    stowarzyszenie? Bo co do zasady pewnie by się dało, choć chyba nikt tego
    nie robi.

  • 30. Data: 2015-07-11 10:53:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-07-15 o 14:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Cześć,
    >
    > szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła,
    > 200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno
    > urządzenie, połówkowo?

    Ja bym wystawił fakturę na szkołę, a niech sobie płacą po połowie. Rada
    Rodziców i tak jest tworem wirtualnym i im do rozliczenia się miedzy
    sobą wystarczy jakikolwiek dokument.

    Wystawienie faktury po 50% powoduje kilka kłopotów. Po pierwsze po
    jakiej wartości ten środek ma zewidencjonować szkoła? Jeśli to szkoła
    publiczna, to wchodzą w grę problemy okołokorupcyjne - taka sprzedaż, to
    korzyść majątkowa związana z pełnieniem funkcji publicznej :-)