    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Działalność Gospodarcza i pensja z etatu
    Date: Mon, 28 Feb 2011 08:35:14 +0000 (UTC)

    Dnia Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos napisał(a):

    Zakładam, że podatek chcesz płacić na zasadach ogólnych - nie żaden
    ryczałt.

    > 1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
    > drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
    > podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

    Możesz odliczyć częściowo: płacisz 9% podstawy, odliczasz od podatku
    7,75% podstawy

    > 2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
    > kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
    > przychodów z DG, a mam z etatu?

    Nie odliczysz od podatku. Serwer zazwyczaj kosztuje ponad 3500 więc jest
    środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji
    (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy
    gdy będziesz miał dochody z DG.

    > 3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
    > zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

    W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w
    uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę
    zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

    > 4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z
    > żoną?

    Jeśli płacisz podatek wg skali to tak, jeśli liniowy to nie.

    > 5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
    > w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

    Nie ma różnic, VAT to inny podatek. Zazwyczaj na początku DG masz wybór
    czy chcesz go płacić. I znów w uproszczeniu: warto płacić VAT jeśli
    twoimi klientami są firmy, nie warto gdy osoby fizyczne.

    > 6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
    > albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
    > itp.?

    Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji
    zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w
    rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.