    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura wysłana maile w pdf a druga pocztą
    Date: Wed, 20 Sep 2006 23:01:50 +0200

    On Tue, 19 Sep 2006, Ja wrote:

    > Reasumując - owszem jest to "naciągnięcie" przepisów o wystawianiu FV -
    > według tego co napisaliście wyżej, ale z drugiej strony do czego się tutaj
    > przyczepić?

    IMO do niczego - jedyny problem jaki widzę polega na tym że za
    wystawienie (takiej) faktury odpowiadałbyś *TY*.
    Pasuje?
    No to jedziemy ze szczegółami ;)
    Jak faktura jest dla osoby nie prowadzącej DG albo rolnika
    ryczałtowego problemu nie ma - nie trzeba wystawiać.
    Jak f-ra jest dla VATowca, już tak wesoło nie jest, ale mamy
    realną nadzieję że ów drukarz :) w dbałości o własne drobne
    jednak wydrukuje - z uwagą później.
    Najmniej ciekawie może być z DG nieVATowcami, a najbardziej
    ze zwolnionymi z VATu ryczałtowcami - bo będzie cyrk jak ktoś
    udowodni (za pomocą zeznań takiego gościa) ze faktury nie były
    wystawiane, "bo ja nie potrzebuję to nie drukowałem a oni
    nie wysyłają"?
    Jak kontrahent jej nie wydrukuje i będzie z tego raban, to już
    w KKS znajdą przepis egzekucyjny do tego:
    +++ ustawa o VAT +++
    Art. 106.
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, sš obowišzani wystawić
    fakturę stwierdzajšcš w szczególnoœci dokonanie sprzedaży [...]
    z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz [...]
    ---

    Nie, ja nie odpowiem na pytanie "a po co wtedy faktura" - przepis
    jest i tyle (jak źle widzę to sprostować poproszę :)).

    MF w rozporządzeniu pozwala na wystawianie f-r przez nabywcę,
    ale to nie taki przypadek (zgoda?) więc sobie darujemy.

    Myślę że warto przedyskutować jak *ten* problem rozwiązać - bo
    czym innym jest jeden czy dwu wiarygodnych partnerów, którzy
    w dbałości o swój VAT naliczony :) dopilnują wydrukowania
    "naszej" faktury (a mamy nadzieję że nie wykręcą numeru jak
    niżej), a czym innym 200 losowych ludków z których częsci
    na f-rze może nie zależeć.

    > Daję klientowi dostęp do mojego systemu "księgowego" na zasadzie
    > samoobsługi.

    ...i właśnie: w umowie zobowiazać go do "drukowania f-r" czy nie?

    A teraz uwaga dodatkowa: jakby tak jakiś VATowiec celem zwiększenia
    sobie VATu naliczonego nieopatrznie ;) wydrukował za dużo tego VAT,
    to zy dobrze myślę iż:
    - zobowiązany do wystawienia za to odpowiada, bo to *w jego imieniu*
    jest wystawiany dokument
    - oczywiscie nikt nie kwestionuje, że zobowiazany może mieć świadczenie
    zwrotne o odszkodowanie, tudzież "drukarz" odpowiada za nierzetelne
    wykonanie zlecenia druku - ale *niezależnie* od zobowiązanego?

    pzdr, Gotfryd