  • 1. Data: 2006-09-18 08:36:07
    Temat: Faktura wysłana maile w pdf a druga pocztą
    Od: Marcin <m...@w...pl>

    Wystawiłem i dostarczyłem klientowi fakturę w PDFie, a ten chce teraz
    otrzymać ją pocztą z pieczątką i podpisem. Czy teraz wydruk tej samej
    faktury, przystawienie pieczątki i podpisu nie będzie wystawianiem
    podwójnych faktur do tego samego zdarzenia rzeczywistego? Oczywiście
    obie formy faktury mają ten sam numer i wszystkie inne szczegóły.

    thx
    M.

  • 2. Data: 2006-09-18 17:38:00
    Temat: Re: Faktura wysłana maile w pdf a druga pocztą
    Od: <a...@o...pl>

    Nie bedzie, mozesz spokojnie drukowac i wysylac. co wiecej ta wyslana w
    pdfie wlasciwie nie jest nic warta, ot wygoda dla kupujacego....

    ------www.monoSOFT.pl
    dodatkowe moduly i raporty do Subiekta GT

  • 3. Data: 2006-09-18 17:51:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-09-2006 o 19:38:00 <a...@o...pl> napisał:

    > Nie bedzie, mozesz spokojnie drukowac i wysylac. co wiecej ta wyslana w
    > pdfie wlasciwie nie jest nic warta, ot wygoda dla kupujacego....

    Nawet był wyrok Sądu Najwyższego cytowany na grupie kilka tygodni temu,
    nie dokońca o to chodziło ale komiczna sprawa - wyszło na to że taka
    faktura w komputerze to żaden dokument, po wydrukowaniu nagle się nim staje
    mimo że dalej nie ma żadnych podpisów na niej. Więc możesz wysłać
    e-mailem kontrahentowi żeby sobie sam wydrukował i wtedy on wytwarza
    dokument,
    jak dla mnie jaja ale chyba jeszcze nasze organa tkwią w latahc
    osiemdziesiątych XX wieku.

  • 4. Data: 2006-09-18 18:05:39
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:eemlni$ddl$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Użytkownik <a...@o...pl> pisze:

    > ta wyslana w pdfie wlasciwie nie jest nic warta

    ??? Skąd te informacje? Czy możesz podać podstawę prawną?
    Przecież na fakturze nie musi być ani pieczęci ani podpisów.
    Niejednokrotnie dostawałam faktury e-mailem.
    Drukowałam je i rejestrowałam.
    Księgowa w ogóle tego nie kwestionowała.
    US również.

    --
    Nixe

  • 5. Data: 2006-09-18 21:21:35
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    t wrote:
> [...]
    > mimo że dalej nie ma żadnych podpisów na niej. Więc możesz wysłać
    > e-mailem kontrahentowi żeby sobie sam wydrukował i wtedy on wytwarza

    pytanie do wszystkich czytaczy... ktos pamieta w ktorym to watku byl
    cytat z orzeczenia? a moze macie link do tego dokumentu?
    :)

    Wojtek

  • 6. Data: 2006-09-19 07:30:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Sep 2006, Nixe wrote:

    > ??? Skąd te informacje? Czy możesz podać podstawę prawną?

    Obróćmy kota ogonem:
    Podaj podstawę prawną stwierdzającą "czym jest >>faktura w PDFie<<" :)

    IMO alwik ma rację: jeśli przez "wysłaną w PDFie" rozumiemy *zbiór*
    danych, bitów lub bajtów, to wg polskiego prawa nie jest "nic"
    warta. A ściślej warta jest tyle samo co rozmowa telefoniczna
    w której alwik czy ja podamy Ci datę wystawienia, numer i resztę
    danych faktury. Zero wartości jako dokument księgowy, natomiast
    moze mieć wartość dowodową dla stwierdzenia istnienia zlecenia
    (patrz niżej) wystawienia dokumentu :O

    > Przecież na fakturze nie musi być ani pieczęci ani podpisów.

    Nie musi. Chyba że mowa o "elektronicznej", ta musi być
    podpisana, a raczej polski Sejm tak uważa (ściślej: upoważnił
    MF do takiego uważania) IMO wbrew umowie międzynarodowej podpisanej
    przez polskie władze (mam na myśli VI Dyrektywę UE o czym niżej).

    > Niejednokrotnie dostawałam faktury e-mailem.

    I to była zbitka bajtów ;) - stwierdzenie że dostałaś *fakturę* jest
    hm... nadużyciem. Dostałaś jej treść.

    To samo, co komputer wystawcy faktury wysyła na drukarkę, a ściślej
    do programu (drivera) który wyśle na drukarkę, albo nawet krok
    wcześniej - do programu (Notepad, Word, Acrobat) który to wyśle do
    programu który to wyśle na drukarkę :) - tym razem (ów komputer)
    wysłał to do Twojego komputera który ma to wysłać na drukarkę...
    Być może z manualnym wspomaganiem, w końcu nie wszystko robią
    automaty i np. do swojej drukarki kartki papieru wkładam ręcznie :P
    więc mi nie dziwota że trzeba jakiś zbiór zapisać albo co tam
    trzeba do wydruku... ;)

    Popatrz tak:
    - to "coś" wbrew polskim przepisom rozporządzenia MF jest
    niepodpisane elektronicznie, więc NIE jest f-rą elektroniczną
    - nie jest "utrwaleniem na kartce"

    > Drukowałam je

    A!!
    No to proszę, *wytwarzałaś dokument*! Fakturę! Niepodpisaną!
    Wypierasz się?
    ;)

    > i rejestrowałam.

    ...i słusznie.

    > Księgowa w ogóle tego nie kwestionowała.
    > US również.

    A co by mieli kwestionować... od kwestionowania to byłby ew.
    wystawca faktury, jakby stwierdził że bez jego zlecenia [1]
    wystawiłaś w jego imieniu jego dokument!

    [1] w rozumieniu ścisłej definicji KC, a nie "do innych umów
    o usługę stosuje się przepisy dotyczące zlecenia"...

    Przypomnę kilka zaprzeszłych dyskusji, a raczej wniosków
    z nich, zebranych bez ładu o składu jak mi na myśl przychodzą:
    - rozporządzenie MF do spraw faktur z dnia 25 maja 2005 nie
    odnosi się do postaci (formy) faktury, niemniej domniemywać
    należy że musi to być forma zgodna z innymi przepisami
    - zostały narzucone zabójcze restrykcje na używanie faktur
    w postaci elektronicznej, wymagające podpisu cyfrowego, co
    w praktyce dla małych firm wyklucza je z obrotu a dla duzych
    powoduje konieczność utrzymywania podwójnego systemu
    ewidencjonowania - bo zrównanie faktury elektronicznej
    z PODPISANYM dokumentem elektronicznym, czyli istniejącym
    TYLKO w postaci elektronicznej, oznacza że nie można
    takiej elektronicznej f-ry wydrukować i wrzucic do segregatora
    owego wydruku, nie można również przetworzyć "zwykłej"
    niepodpisanej f-ry do postaci elektronicznej zgodnej
    z wymogiem
    - w VI Dyrektywie jest zakaz wymogu podpisywania faktur, w mojej
    ocenie wymóg podpisywania f-r elektronicznych ów zakaz narusza,
    ale ze względów wymienionych niżej jest to nieuciążliwe
    i np. ja nie będę do Strassburga pisał ;), dalej NIE będę
    odnosił się wobec tego do faktury w postaci elektronicznej
    a tylko "papierowych"
    - nie ma regulacji dotyczących przesyłania danych celem wykonania
    zlecenia prywatnego, treść dokumenty mogę Ci podyktować przez
    telefon, posłać e-mailem, faksem, jakkolwiek - byleby wymóg
    formy dokumentu docelowego był spełniony
    - dopuszczalna jest forma zapisania f-ry na kartce papieru bez
    podpisów
    - nie ma zakazu zlecenia wydrukowania f-ry komuś
    - w szczególności nie widać dlaczego tym kimś nie mógłby być
    odbiorca f-ry
    - nie widać powodów prawnopodatkowych dla których miałyby powstawać
    komplikacje, bo taki wydruk będzie częścią realizacji umowy
    służącej przychodowi opodatkowanemu.

    Tak to jakoś by było :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-09-19 08:58:07
    Od: m...@g...com

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > [1] w rozumieniu ścisłej definicji KC, a nie "do innych umów
    > o usługę stosuje się przepisy dotyczące zlecenia"...

    Tak się zastanawiam, czy jeżeli np. firma X wysyła mi pdfa, ktory ja drukuję
    (na jej zlecenie "proszę wydrukować niniejszy dokument"), to czy X nie
    powinna od tego odprowadzić podatku. W końcu jest to jakieś nieodpłatne
    świadczenie na jej korzyść, jakieś 20gr na jedną fakturę. Jak firma wysyła
    tysiące faktur miesięcznie, to uzbiera się ładna sumka :)

    p. m.

  • 8. Data: 2006-09-19 09:12:42
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-09-2006 o 19:51:32 t <r...@o...pl> napisał:

> [...]
    > dokument,
    > jak dla mnie jaja ale chyba jeszcze nasze organa tkwią w latahc

    ten wątek to bodajże to:

    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_frm/thread/1f012230ab150aae/f232b1f84efc4200?l
    nk=st&q=faks+faktury+group%3A*.podatki&rnum=1#f232b1
    f84efc4200

    pomylłem tylko sądy ;)

  • 9. Data: 2006-09-19 09:51:18
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    Nixe:

    > I to była zbitka bajtów ;) - stwierdzenie że dostałaś *fakturę* jest
    > hm... nadużyciem. Dostałaś jej treść.

    Taaa...
    Dostając kawał papieru z różnymi znaczkami, liniami, symbolami, też nie
    dostaję faktury, lecz jej treść zapisaną na tejże kartce :-P

    > No to proszę, *wytwarzałaś dokument*! Fakturę! Niepodpisaną!
    > Wypierasz się?
    > ;)

    Ależ nie, ale "otrzymanie pdf + wydrukowanie go" traktuję jako całość, więc
    nie widzę sensu, by rozbijać tę czynność na części pierwsze i twierdzić, że
    faktura staje się fakturą dopiero po wydrukowaniu :)

    > A co by mieli kwestionować...

    No właśnie nie wiem :)
    Ktoś napisał, że faktura przesłana e-mailem jest nic nie warta.
    Dlaczego, skoro logiczne jest, że się tę fakturę od razu drukuje.

    N.

  • 10. Data: 2006-09-19 09:57:35
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-09-2006 o 11:51:18 Nixe <n...@f...peel> napisał:

> [...]
    > Ktoś napisał, że faktura przesłana e-mailem jest nic nie warta.
    > Dlaczego, skoro logiczne jest, że się tę fakturę od razu drukuje.

    Mail przechodzi przez kilka(naście serwerów). Na którymś może siedzieć
    haker i zmienić treść faktury. Wystawca za to nie odpowiada bo PDF
    nie był podpisany. Zmiany nie da się wykryć.