    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura z podpisem a przesłana dodatkowo jako PDF
    Date: Fri, 2 Feb 2007 09:46:18 +0100

    On Thu, 1 Feb 2007, Mirek wrote:

    > Klientom zwykle przesyłam faktury pocztą, czasami jednak zdarzy się jakaś
    > zwłoka, strajk poczty albo zaginięcie listu. Czy legalne jest _dodatkowe_
    > przesyłanie faktury w PDFie?
    >
    > Moje wnioskowanie:
    > - faktura wysłana pocztą z podpisem jest dokumentem ofkoz;
    > - paktura w PDFie nie jest dokumentem, staje się nim po wydrukowaniu;
    > - nielegalne jest wystawienie dwóch oryginałów faktury;
    > Czy poprawne są wnioski:
    > - przesłanie dodatkowo PDFa jest legalne;

    Dotąd się zgadzam.
    Wypadałoby jeszcze uściślić czym jest ów PDF: moim zdaniem są do "dane
    do faktury".
    Mniej więcej tak samo, jakby je przedyktować przez telefon.

    > - kontrahent popełnia przestępstwo drukując kolejny oryginał??? A ja
    > popełniam w takim przypadku pomocnictwo??

    I tu *jest* pewien problem :)
    Jak wiesz (jest w archiwum) stoję na stanowisku że "wydruk przez klienta"
    (na podstawie posłanych danych) jest legalny o tyle, o ile nie jest
    zabronione zlecenie wydruku f-ry w imieniu wystawcy.
    Skoro mogę zatrudnić pracownika i kazać mu drukować f-ry, skoro mogę
    wynająć firmę 3. i zlecić jej drukowanie - znaczy że mogę to samo zlecić
    *w ramach* umowy klientowi.
    Trzeba IMO pamiętać jednak o zasadach wyrażonych np. w art. 429 czy 430
    KC, czyli ponoszeniu odpowiedzialności przez zleceniodawcę.
    Czyli wystawca f-ry, a ściślej zobowiązany do jej wystawienia, odpowie za
    to czy zobowiązanie zostało wykonane.

    No i teraz mamy sprawę "pomocnictwa", czyli pytanie: "po co posłał Pan
    nabywcy obraz f-ry ułatwiający wydrukowanie czegoś co przypomina
    oryginał"?
    Przyznam ze nie wiem jak jeża ugryźć, bo przecież co nie zabronione jest
    dozwolone, a i taki cel jak świadomość odbiorcy, żeby wiedział ile ma
    zapłacić (mimo nieotrzymania prawidłowej formy pisemnej) ew. przypomnienie
    mu że będzie zaraz miał należność :) IMO jest uzasadniony.

    > Moje wątpliwości wzbudza fakt, że żadna ze znanych mi firm świadczących usde
    > nie wystawia faktur z podpisem i jednocześnie nie udostępnia PDFa - tylko
    > jedno z tego. Może mi to ktoś łopatologicznie wyjaśnić, bo przez takie
    > pierdoły tylko problemy się robią. :)

    Obawiam się że nie może ;) (a ściślej każde wyjaśnienie pociągnie za sobą
    stos zastrzeżeń).
    Błędem konstrukcyjnym naszych przepisów jest postawienie na uszach albo
    może na nosie (bo nie głowie, nie jest "odwrotnie", jest ortogonalnie
    do sensu) pojęć "oryginał" i "kopia" faktury. "Oryginalna kopia" to
    przecież szczyty słowotwórstwa (a przecież kopia oryginału nie jest tym
    czym chce rozporządzenie, bo zawiera słowo "oryginał" :>, którego
    obecność na oryginale jest przecież zbędna - widział ktoś napis
    "oryginał" na banknocie albo wekslu??).
    Powinna być "faktura wystawiana w kilku egzemplarzach, minimum tyle ile
    wymaga transakcji" i już. Zdaje się że w cywilizowanych krajach tak mają.

    pzdr, Gotfryd