  • 21. Data: 2002-12-08 22:51:05
    Temat: Re: Jak bezpiecznie swiadczyc uslugi dla ludnosci cywilnej
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Należy jednak pamiętać, że końcowym efektem umowy o dzieło powinno być
    > konkretne dzieło właśnie - np. tłumaczenie, szafka, rzeźba, program
    > komputerowy, strona WWW. Organy kontrolne (PIP, US, ZUS) badają takie
    umowy
    > ze względu na jej treść i efekt końcowy - naciąganie pojęcia umowy o
    dzieło
    > może się skończyć nieprzyjemnie.

    OK, skoro wiec UOD jest nieco "śliską" sprawą,
    to... zastosuję umowy zlecenia.... ale, prosze, niech mi ktos
    jasno wyjasni, co jest wtedy "gorzej" dla mnie?

    Dzieki,

    Latet

  • 22. Data: 2002-12-08 22:57:54
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > IMO, usługi informatyczne daja większa możliwość wykazania sie na rzecz
    > ludności i można pod to podciągnąc: instalowanie i dostrajanie systemu
    > Windows, konserwacja systemu operacyjnego, instalowanie i konfigurowanie
    > oprogramowania (to są tytuły do faktur :) np. gry którą tatuś (wzorowy
    > przykład "ludności":) zakupił
    > synkowi

    To tez zalezy do tego jak szeroki zakres uslug kontrola
    potraktuje jako 1 rodzaj uslugi. Bo moze zrobia tak, ze jak
    robie www dla firm, to musze tez robic www dla ludu, i juz
    instalowanie widows lub gry ludowi jest czyms innym.

    > Problem może być z ludźmi którzy kiedyś byli na
    > etacie a teraz, gdy maja własną DG, jedynym ich usługobiorca jest
    poprzedni
    > pracodawca i tylko jemu wystawia faktury

    To ja, to ja!!! :-)

    > W Twoim przypadku, gdybyś usługi dz-fot świadczył
    > tylko dla firm, ale kilku róznych redakcji, czy agencji prasowych to
    > "ludność" i obawy o posądzenie o działalność osobistą można sobie imo
    > darować.

    Za to moj redaktor naczelny podziękuje mi za wspolprace.
    Mamy kategoryczny zakaz wspolracy z kim innim
    (patrzą u nas na numeracje moich faktur i wszystkie musze pokazywac).

    Choc lepiej, abys mial racje, to jednak z tego co czytalem,
    wlasnie najbolesniejsza zmiana polega na tym, ze juz nie wystarczy
    pracowac dla kilku firm, tylko trzeba "dla ludu" (lub zatrudniac).

    Pozdrawiam,

    latet

  • 23. Data: 2002-12-09 00:02:41
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > dzieło
    >
    > OK, skoro wiec UOD jest nieco "śliską" sprawą,

    spoko, przecież u ciebie nie musi, każda informacje z grupy i netu niestety
    musisz prefiltrowac przez diebie i podjąc decyzję, przecież wiele uwag w
    artykułach ma charakter ogólny

    > to... zastosuję umowy zlecenia.... ale, prosze, niech mi ktos
    > jasno wyjasni, co jest wtedy "gorzej" dla mnie?

    Przeczytaj sobie na tej stronce
    http://firma.onet.pl/
    masz tam też przykłady UoD i UZ
    http://firma.onet.pl/umowy.html3
    formy działałności
    http://firma.onet.pl/A,687,poradnik.html
    http://firma.onet.pl/A,687,1058937,poradnik.html
    zatrudnianie pracowników
    http://firma.onet.pl/A,685,poradnik.html
    umowa o dzieło
    http://firma.onet.pl/A,685,1059328,poradnik.html
    umowa zlecenia
    http://firma.onet.pl/A,685,1059334,poradnik.html
    expert radzi
    http://firma.onet.pl/eksperci.html
    a dla relaksu troche o bałaganie w polskim systemie podatkowym
    http://www.rp.pl/gazeta/wydanie_021205/ekonomia/ekon
    omia_a_1.html
    po przeczytaniu którego aż ciśnie na usta pytanie "za co my im płacimy"

    Sark

    p.s. a czy ty przypadkiem nie jesteś dziennikarzem jak najbardziej "na
    etacie" który zbiera materiały do artykułu ;))) ?

  • 24. Data: 2002-12-09 03:04:58
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > To tez zalezy do tego jak szeroki zakres uslug kontrola
    > potraktuje jako 1 rodzaj uslugi

    Latet, jeszcze u Ciebie nie byli a juz Cie złamali ;))

    > Bo moze zrobia tak, ze jak
    > robie www dla firm, to musze tez robic www dla ludu, i juz

    A ty jakiegoś biznes planu nie możesz przyjąć, "kontrola" ma ci mówić czy
    twoje usługi musza sie az tak precyzyjnie nazywać "projektowanie stron WWW"
    (a może "kontrola" zarząda: no wie Pan a te strony WWW to w HTML czy we
    FLASHU, bo Pan nie sprecyzował ? ;))) a może ogólnie "usługi
    informatyczne" lub "usługi informatyczneikomputerowe" a najlepiej to weź
    klasyfikacje i dobierz coś szerszego (może Gotfryd pomoże :) ?

    > instalowanie widows lub gry ludowi jest czyms innym.

    Zależy jak sprecyzujesz te swoje usługi, mysłę że szerszy zakres w
    klasyfikacji usług się znajdzie chociaz ludnośc tez może sobie zamówic
    "strone domową" jest tego pełno w necie.

    > Za to moj redaktor naczelny podziękuje mi za wspolprace.
    > Mamy kategoryczny zakaz wspolracy z kim innim
    > (patrzą u nas na numeracje moich faktur i wszystkie musze pokazywac).

    "Zniewolony umysł" wobec tego to nic .....chyba jesteś z Warszawy więc może
    skorzystac ze swobody jaka daje własna DG i zaoferowac swoe usługi innym
    redakcjom .... chociaz jak usłyszałem to nawet Trybuna zwalnia :)

    > Choc lepiej, abys mial racje, to jednak z tego co czytalem,
    > wlasnie najbolesniejsza zmiana polega na tym, ze juz nie wystarczy
    > pracowac dla kilku firm, tylko trzeba "dla ludu" (lub zatrudniac).
    Czytając brzmnienie nowego zapisu prawnego
    http://www.rp.pl/dodatki/firma_z_021114/firma_z_a_6.
    html#3
    w uopdf i w ordynacji wcale do takiego wniosku nie dochodze (znalazłeś
    gdzies sformułowanie że dla 2 to za mało a dla 5 to OK ?)
    a ze polski system podatkowy puchnie, zmienia się i gmatwa można tu
    przeczytać
    http://www.rp.pl/gazeta/wydanie_021205/ekonomia/ekon
    omia_a_1.html
    ale jestem przekonany ze jest to skierowne do przeciwko takim przypadkom
    jak twój, czy w jeszcze wyraźnijszej formie kiedy zwolniony pracownik
    pojawia sie u swojego pracodawcy, przy tym samym biurku i wykonuje ta sama
    pracę co przed tem tylko ze ze statusem "firmy" - kontrahenta.

    Sark

    p.s. a czy to nie bzdura zeby od usług dziennikarskich (wszak to wolny
    zawód i cechą jako takiego jest właśnie że MUSI byc wykonywany OSOBIŚCIE
    ale jednocześnie jest zdefiniowany w iopdf jako DG) wymagacze n\mają byc
    świadczone na rzecz ludności ? Mysle że prędzej czy później ktos zrobi z
    tego
    użytek

  • 25. Data: 2002-12-09 06:15:20
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał w wiadomości
    > lat
    >
    > A ja swoje, a jak to w takim razie jest z usługami niematerialnymi (czy
    > jakoś tak) ?
    Uslugi niematerialne nie podlegaja, jak na razie, pod kase fiskalna.
    Problem w tym, ze nie istnieje oficjalny spis uslug niematerialnych, wiec i
    zaliczenie wykonywanej DG pod takie uslugi bedzie dyskusyjne z US. Tu jest
    takze problem.
    WSm

  • 26. Data: 2002-12-09 09:04:42
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > p.s. a czy ty przypadkiem nie jesteś dziennikarzem jak najbardziej "na
    > etacie" który zbiera materiały do artykułu ;))) ?

    Nie, niestety nie ma tak dobrze. Nie ta branża.
    Jestem tylko kolejną ofiarą przymusowego samozatrudnienia :-(

    P.S.
    Dzieki z linki!

    latet

  • 27. Data: 2002-12-09 18:01:03
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

    > A po co fikcyjne ? Zrób coś pożytecznego za małą cenę :)

    > Jak masz kogoś w miarę kompetentnego (no...jak ci w ramach
    > "świadczenia" będzie teczkę nosił bo widać że więcej nie umie
    > to można by się czepiać :])

    No to ja się poczepiam tego że osoba zatrudniona u wykonującego DG w
    zakresie dziennikarstwa i usług informatycznych (a w tym i web design:)
    moze ///w ramach "świadczenia" UoD teczkę nosić///.
    Uważam że takie zatrudnienie nic nie da. W wymienianym juz artykule
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=
    mamy
    ////Po drugie, o przychodach z działalności wykonywanej osobiście nie można
    mówić w przypadku, gdy dana osoba zatrudnia przy świadczeniu tych usług
    pracowników. Nie ma przy tym znaczenia, czy owe osoby są zatrudnione na
    umowę o pracę czy też na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umów zlecenia
    (wyrok NSA z 26 lutego 1998 r., SA/Bk 1384/96, niepublikowany). Warto
    jednak pamiętać, iż ____czynności wykonywane przez pracowników muszą być
    bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością.____ W
    przeciwnym przypadku sam fakt zatrudnienia kogoś nie powoduje zmiany
    klasyfikacji z działalności wykonywanej osobiście na działalność
    gospodarczą.////
    IMO takiego warunku nie spełni zatrudnienie sprzątaczki, człowieka do
    ochrony:) czy do noszenia teczki (nawet jeżeli w niej będą utwory
    dziennikarskie czy fotoreporterskie Latet'a ;)) z a to na pewno będzie to
    ktoś kto współtworzy artykuły czy projekt/wykonanie strony internetowej tak
    jak w dalszym cytacie z tego artykułu:

    ////Marcin W. jest lekarzem weterynarii i przy wykonywaniu czynności
    związanych ___z istotą zawodu weterynarza____ zatrudnia technika
    weterynarii. Swoje usługi świadczy wyłącznie na rzecz podmiotów
    gospodarczych. Osiągnięty przez niego przychód zalicza się do (...)////

    Na okolicznośc Działałności Wykonywanej Osobiście przypominały mi się
    definicjie z Rzepy jeszcze sprzed lat a wiązały się one z pojęciem Wolnego
    Zawodu (inzynier, lekarz, techników dentystycznych, felczerów, położne,
    pielęgniarki, prawników, ekonomistów, księgowych ....) i chodziło tam o to
    że prowadzący DG zachowywał status WZ i wynikająca z tego prawo do
    traktowania powstania przychodu nie w chwili wystawienia rachunku ale
    otrzymania faktycznej gotówki (wtedy wpisywał w KPiR) do czasu kiedy nie
    zatrudniał nikogo lub kogos tylko do prac pomocniczych nie zwiazanych z
    istota swojego zawodu=zakresu swojej DG, np. księgową, sprzątaczkę ale
    jezeli zatrudnił np. swojego kolegę

    I jeszcze jeden dowód na to że "bodyguard i od noszenia teczk" i to nie to
    o co chodzi ;]

    /////Z literatury i orzecznictwa wynika, że o tym, iż mamy do czynienia z
    działalnością wykonywaną osobiście, decydują dwa elementy:

    jest to działalność prowadzona samodzielnie, bez zatrudniania innych osób,
    które wykonywałyby czynności związane bezpośrednio ze świadczonymi przez
    podatnika usługami (dopuszcza się natomiast zatrudnianie pracowników w
    charakterze ___pomocniczym____, np. sekretarki czy kierowcy),

    usługi nie są świadczone na rzecz ludności, a więc osób fizycznych
    nieprowadzących działalności gospodarczej, lecz wyłącznie na rzecz firm i
    instytucji////

    Sark

  • 28. Data: 2002-12-09 22:39:22
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > dziennikarskie czy fotoreporterskie Latet'a ;)) z a to na pewno będzie to
    > ktoś kto współtworzy artykuły czy projekt/wykonanie strony internetowej

    A dla mnie dalej nie jest jasne czy takiego fikcyjnego "współtwórcę" należy
    zatrudnić tylko raz na jakiś czas, czy każdorazowo do wykonania usługi
    na rzecz firmy. To drugie rozwiązanie jest na pewno bezpieczniejsze ale
    w praktyce może być chyba dosyć kłopotliwe, zwłaszcza przy większej
    ilości kontrahentów.

    pzd.Pix

  • 29. Data: 2002-12-10 01:10:14
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Dec 2002, Sark wrote:

> [...]
    >+ moze ///w ramach "świadczenia" UoD teczkę nosić///.
    >+ Uważam że takie zatrudnienie nic nie da.

    Dokładnie tak nalezy czytać mój post !
    Pozostaje podziękować za rozwinięcie :)

    Pozdrowienia, Gotfryd