    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak wpisać laminator za 300 zł
    Date: Wed, 13 Oct 2004 10:44:55 +0200

    On Wed, 13 Oct 2004, Jacek wrote:

    >+ Walnąłem głupstwo na grupie: pytam o księgowanie laminatora a piszę o
    >+ skanerze. Przepraszam.

    Nic strasznego, pisałeś o *trzech* rzeczach :) (był jeszcze fotoaparat).

    >+ Już wyjaśniam:
    >+
    >+ Kupiliśmy skaner i ten poszedł jako podwyższenie wartości ŚT i gotowe.

    Hm... ja dla ciekawości... nie krzyczeć proszę ! - z pytaniem.
    Mogę poprosić o podstawę prawną ?
    Ja wiem że się narażam.
    Ale jak podatnikowi *wolno wybierać*, to w ustawie zazwyczaj są
    teksty w stylu "podatnik może" (np. art.22d.1).

    W zakresie "podwyższania" zapis brzmi IMO bezwarunkowo:
    "powiększa się o sumę wydatków ... w tym także o wydatki na nabycie
    części ... których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł".
    Mam na myśli art.22g.17 UoPDoOF.
    Jest jakiś *inny* przepis na podstawie którego wolno uznać za
    podwyższenie WP wartości "części peryferyjnej" o wartości < 3500 zł ?
    Czy to był skaner 9600 DPI gęstość optyczna 3,6++ (czytaj: cena
    7 kzł++ będzie w sam raz) i pytanie jest nie na miejscu ? :)

    >+ Kupiliśmy też laminator, który jest samodzielnym urządzeniem i kosztował 300
    >+ PLN. To jak? pisać go jako ŚT, czy do wyposażenia?

    Masz IMO "swobodny wybór" !!
    Jakby o mnie chodziło - to nie wpisałbym go NIGDZIE.
    Podobnie jak skanera za 700 zł.
    Przy aparacie za 1499 najpierw bym po trzykroć sprawdził czy czasem
    nie da się udowodnić że to nieprawda bo jeszcze kabelek za 5 zł był
    i (zdaniem kontrolera) sprzedawca faktycznie skorygował fakturę
    mimo że formalnie kabelek ujął "osobno" na następnej :]

    Znane mi progi:
    Do ST trzeba wpisać ST ponad 3500 zł
    Do EW trzeba wpisać "rzeczowe składniki majątku" ponad 1500 zł,
    z rozważań (kwartał mi zajęły :>) wyszło mi że *również* coś co
    funkcjonalnie odpowiada "ulepszeniu" ale kwotowo mieści się
    w zakresie 1500..3500 zł powinno być wpisane do EW.
    Części poniżej 1500 zł IMHO ("każdy odpowiada za siebie") nie
    trzeba wpisywać NIGDZIE, oczywiście poza kol. 14 KPiR :) i opisem
    na f-rze zakupu dot. przeznaczenia !
    Może mieć sens uznanie za "zwykły ST" (i jednorazowa amortyzacja)
    takich "rzeczy", do których można coś drogiego (<3,5 kzł) dokupić
    - czyli np. starego peceta za 300 zł, nie będzie problemu z ew.
    przyszłym "ulepszeniem".
    Sensu we wpisywaniu do EW czegokolwiek czego wpisywać nie
    trzeba na razie nie widzę... !

    >+ Jak go wpiszemy do wyposażenia to VAT od niego pójdzie "po mojemu" do:
    >+ pozostałe zakupy, a nie do zakupy ŚT.

    IMO - zgoda.
    A jak go "nigdzie" (poza KPiR) nie wpiszemy - to też :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)