  • 11. Data: 2004-03-12 19:24:13
    Temat: Re: Kiedy ksiegowac fakture? DŁUGIE!
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wybaczcie że nie wyciełam, ale nie da się tego streścić bo będzie
    całkiem bez sensu. A wtedy to już nie bedę miała z czym polemizować...

    Poprawiłam cytowanie na ile sie dało, ale niestety adalda brutalnie
    wyrżnęła nagłowek inicjatora wątku i pomieszała znaczniki, więc wygląda
    to jak wygląda.

    Użytkownik adalda napisał:

    > --- 1. Księgowanie ma jednoznaczne pojęcie - ujęcie w ewidencji
    > księgowej, w tym przypadku książce przychodów służącej do rozliczenia
    > podatku dochodowego.

    Jak przeczytasz co napisał w odpowiedzi na mojego posta pytający, to
    przekonasz się że być może dla CIEBIE jest to jednoznaczne, ale dla
    mnóstwa ludzi nie jest.
    A więc i na wróżeniu sie nie znasz.

    Mnóstwo ludzie KSIĘGUJE w ewidencji VAT.
    Mnóstow ludzi FORMATUJE baterie od telefonów a benzynę przechowuje w
    KARNISTRACH.
    Wiedząc takie rzeczy czlowiek potrafi sie lepiej komunikować z innymi.
    Polecam.
    Metoda zero-jedynkowa nie sprawdza sie w życiu codziennym.

    > 2. Dla rozliczenia VAT-u przy wyborze metody kasowej należy ująć w
    > ewidencji marca, - czyli do kwartału rozlicznego - miesiącu zapłaty
    > i oczywiście rozliczyć za kwartał. A metoda kasowa ... to metoda
    > kasowa : ) jest jedna: ) wg daty zapłaty: )nie wchodzę w inne
    > szczegóły terminu rozliczania: )

    A skąd Ci ten VAT wylazł skoro pytanie było "jak zaksięgować".
    Zgodnie z punktem pierwszym twojej wypowiedzi kwestia VATu nie powinna
    Ci w ogóle zaświtac w głowie.

    > 3. Zrozumiałam że mówimy o działalności gospodarczej więc ogólna
    > zasada podatku dochodowego - kasowa, tu nie ma zastosowania: ) W
    > działalności gospodarczej art. 10 ust. pkt. 3: ) obowiązuje memoriał
    > nie kasa / nie wchodzę w szczegóły poszczególnych wydatków a mówię o

    Sorry, ale co ty pleciesz.
    Art. 10 dotyczy przychodów. Mówimy cały czas o kosztach.
    Co z momentem uznania kosztów ma wspólnego fakt że źródłem przychodu
    jest działalnośc gospodarcza (tyle własnie i tylko tyle mówi ten
    przepis)?????

    Subtelnośc Twojej argumentacji wyraźnie mi umyka.
    W swojej gruboskórności uważam że pleciesz trzy po trzy. Ale może ja nie
    dość subtelna jestem. Ja to zamiast lalkami się bawić to w noge grałam.

    > zasadzie/, Zasada potrącania kosztów w czasie ich poniesienia nie
    > oznacza metody kasowej. Poniesienie to nie zapłata - wchodzi w grę
    > np. przeniesienie własności / kłania się kodeks cywilny: )/

    Poniesienie wydatku w 99% oznacza zapłatę w dowolnej formie.
    Wydatkowanie majątku na pozyskanie innego majątku.
    A co to znaczy "przeniesienie własności"? Samo w sobie nic dla celów
    podatkowych.
    Inaczej rozliczymy darowiznę, inaczej zakup, inaczej spadek albo
    przejęcie za wierzytelność.
    A wszystko to jest przeniesieniem własności. Niewiele z tego będzie dla
    kogokolwiek kosztem.

    > --- 1. Powyższa zasada jest zasadą ogólną - dla metody kasowej
    > oznacza to oczywiście kwartał rozliczenia. Dodam, że wyjątek w
    > przypadku telefonów polega na tym, że rozlicza się jedynie za miesiąc
    > - kwartał - nie ma natomiast mozliwości odliczenia za następny.
    >
    > Więc pytający ma prawo odliczyć VAT w rozliczeniu za I kwartał.
    >
    > To że odliczył po terminie wskazanym w rachunku nie ma zanczenia. Na
    > tym własnie polega metoda kasowa: ) o 90 dniach nie wspomnę: )

    Czy mogła bym poprosic o przetłumaczenie na polski?
    W szczególności o jaki miesiąc/kwartał Ci chodzi.
    Bo "kwartał rozliczenia" nie wystepuje w ustawie jako definicja terminu
    odliczenia.
    Mamy kwartał otrzymania faktury, kwartał zapłaty, termin płatności, nic
    o kwartale rozliczenia.

    I jeszcze te "90 dni" w kontekście *odliczenia* VAT przez małego
    podatnika - kasowca (w rozumieni ustawy o PTU)...

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > 1. Powyższa moja uwaga jest dalej w pełni słuszna: ) Wyjaśniam
    > postępowanie w przypadku "zagubienia" dokumentu - w całości: ) Czasem
    > wyjaśnienie ogólnych zasad bardzo pomaga: ) I zapewniam że nie
    > mieszam księgowości, podatku dochodowego i VAT-u: )

    Patrz podkreslenie.
    To skąd Ci sie ten grudzień wziął? Chodzi Ci o ewidencję VAT czy o
    księgi rachunkowe?
    VAT rozliczany jest miesięcznie lub kwartalnie bez podziału na lata. Czy
    to grudzień czy marzec, dla VATu jest to obojętne.
    To podatek dochodowy rozliczany jest w cyklu rocznym.
    Ale koszty ujmowane kasowo będą ujęte w roku poniesienia nie w roku
    którego koszt dotyczy. A więc o co chodzi z tym grudniem?

    > 2. Uzupełaniam: - Jesli zagubienie faktury spowoduje że nie zapłaci
    > wogóle - rzecz oczywiście wątpliwa - nie ma prawa do odliczenia
    > podatku. - jesli "zagubi" tak że zapłaci w kwartale, nie ma problemu,
    > gdyż rozlicza się kwartalnie - jeśli zapłaci po kwartale - jest
    > prawo do korekty deklaracji w ciągu roku od kwartału za który nalezy
    > się rozliczyć

    Po jakim kwartale?
    Skoro może odliczyć w kwartale w którym zapłacił to znaczy że nie może
    odliczyc gdy zapłaci po kwartale w którym zapłacił?
    A skoro może odliczyć wg. terminu płatności to może odliczyc w kwartale
    w którym zapłacił o ile zapłacił?
    Nie.. rozbiór logiczny Twojego twierdzenia jest niemożliwy przy
    zastosowaniu logiki kartezjańskiej.
    Oczywiście zawsze pozostaje teza że Twoja wypowiedź jest z gruntu
    niespójna, ale to zbyt straszny zarzut. Pewnie mnie pozwiesz do sądu...

    Ciągle nie powiedziałaś kiedy wg. ciebie nalezy odliczyć VAT z faktury
    za telefon u małego podatnika stosującego metode kasową rozliczania VAT.

    Mówisz - nalezy rozliczyć wtedy kiedy był termin do rozliczenia.

    Fajnie... Chyba sobie to wstawie do sygnaturki. Taka teraz moda żeby
    sobie różne smieszne bzdurki do sygnatur wstawiać. Może chociaz raz
    przed smiercią będę "trendy".

    Ale co z tego ma pytający?
    Kiedy przypadał termin rozliczenia?
    Objawisz nam ten sekret czy będziesz dalej lać wodę byle uniknąć jasnej
    odpowiedzi?

    Jeżeli przyjmiemy że szczególny moment odliczenia VATu dla niektórych
    usług (np. telefony) ma pierwszeństwo przed kasowym rozliczaniem VAT to
    VAT mozna odliczyc WYŁĄCZNIE w miesiącu/kwartale na który przypada
    termin płatności. Ustawa nie daje innej możliwości. Przepis szczególny
    wyłacza ogólny.

    Jeżeli uznamy, że zasada kasowego rozliczania VAT ma pierwszeństwo przed
    szczególnym momentem odliczenia VAT od usług telekomunikacyjnych, to
    odliczenia mozna dokonać WYŁACZNIE za kwartał w którym nastapiła
    calkowita zapłata za fakturę.

    Obydwa warianty sie wykluczają, bo dwa różne przepisy szczególne nie
    mogą się nakładać tworząc trzeci.

    Przy przekroczeniu terminu w każdym z tych wariantów pozostaje jedynie
    korekta deklaracji za właściwy okres.
    W obu przypadkach moment otrzymania dokumentu nie ma najmniejszego
    znaczenia, poza faktem że nie mozna odliczyć VAT jeżeli nie posiada sie
    oryginału faktury.

    Który z wariantów Ty uważasz za prawidłowy?
    A może podasz trzeci? Tak żeby zrozumiał to przeciętny smiertelnik?

    > Nie sądziłam że panuje tu styl dyskusji rodem z obrad sejmu w
    > wykonaniu samoobrony : ((

    Oj mimozy, mimozy.
    Posiedzi takie na jakims moderowanym forum gdzie bija po łapach za
    ciągnięcie za warkocze i potem jak ktos podniesie głos i nazwie
    bzdurę bzdurą to się popłacze albo obrazi i zabierze swoje foremki z
    piaskownicy.
    Grzeczne dziewczynki nie mówia że smierdzi, tylko że brzydko pachnie,
    prawda?

    Radzę Ci - unikaj innych grup. Jeszcze nie daj boże przekonasz się jak
    naprawdę wygląda dyskusja w usnecie. Szok może być zbyt wielki...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 12. Data: 2004-03-12 21:06:15
    Temat: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "adalda" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Wyobrażasz sobie memoriał przychodowy a kasowy w kosztach?? Sodoma i
    > gomora: (
    > pozdawiam: )
    > adalda

    Oj coś Ci się chyba pomieszało.
    Ta zasada (przychody memoriałowo - koszty kasowo)
    jest podstawową zasadą w przypadku
    KPiR osoby fizycznej.
    Z własnych obserwacji wiem, że taki sposób stosuje
    więcej niż 80% rozliczających się książką.
    (wiem, wiem na tej grupie większość
    to te 20% :-))
    Rozliczenie kosztów bez ich poniesienia
    to przypadek szczególny opisany w art 22 uopdof.

  • 13. Data: 2004-03-12 23:13:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ >
    >+ > Ykhm... czy ty może z podatków szkoliłaś się na .prawo i to
    >+ > u kogoś *przekonująco* przemawiającego ?
    >+ > Wydaje mi się że miałem przyjemność widzieć już tak stanowcze
    >+ > postawienie sprawy ;> ! (tej konkretnie :))
    >+ > A ustawodawca tak głupio zapisał w ustawie, że chcąc nie chcąc
    >+ > wychodzi iż metoda kasowa jest *podstawowa*.
    [...]
    >+ A jednak memoriał: ) Możemy o tym podyskutować odrębnie. Od wieki
    >+ wieków - na ile pamiętam - tak było

    O ile wiem - nigdy. Ale być może takie okresy występowały.

    >+ i na ile się orientuję w Unii tez
    >+ obowiązuje memoriał. Nie wchodzę w poszczególne przypadki oczywiście typu
    >+ np. opłaty sądowej.
    >+ Wyobrażasz sobie memoriał przychodowy a kasowy w kosztach??
    >+ Sodoma i gomora: (

    Weź ty ustawę, przeczytaj powoli i dokładnie.
    Powołałaś się na art. 10 (przychody) a pominęłaś to co NALEZY przeczytać.
    Szczególnie art. 22 (a który by inny :)) punkty 4, 5 i 6.

    Streszczenie "dla opornych" (bez urazy, ale nie każdy czytający
    długaśną dyskusję ma chęć jeszcze po paragrafach szukać - no
    to przypomnę "4 all"):
    .4 Zasadą jest kasa
    .5 Prowadzący PK muszą stosować memoriał
    .6 Prowadzący KPiR *pod warunkiem* mogą prowadzić wg .5

    Co do "Sodomy i Gomory" - polecam zatrudnienie groups.google.pl,
    -> zaawansowane i zatrudnienie automatu zeby znalazł którąś
    z "wojen religijnych" pt. "lepsza kasa czy memoriał" :]
    A osoby zeznające że liczą koszty kasowy pisały nie dalej niż
    dwa-trzy tygodnie temu (pamiętam :)).

    Krótko: owszem, wolno prowadzić "kasę".

> [...]
    >+ >
    >+ > Pozwolisz ;) że się nie zgodzę ?
    >+ > Otóż przy KPiR zasadą jest uznanie kosztu *w dacie zdarzenia*.
    [...]
    >+ -- Jak wyżej - możemy porozmawiać nie jako wątek odliczenia Vat- przez
    >+ pytającego: )

    Zakładałem że skoro *ty* zwracałaś uwagę na rozróżnienie "księgowanie/
    prowadzenie ewidencji" to mam prawo w ciemno założyć iż założysz że
    osoba protestująca przeciw twemu stanowiku zauważy ten drobiazg ;)

    >+ Doprecyzuję -ujmuje się /wpisuje/ dokument wg jego daty.

    Napisałaś wyraźnie: "w dacie wpływu dokumentu". Z powodu jak wyżej
    miałem prawo oczekiwać że wiesz co piszesz :]

    Nadto co zaznaczyłem KPiR może być prowadzona (po stronie
    kosztów) ZARÓWNO w dacie wpływu dokumentu co jest "zasadą pierwotną"
    (z zastrzeżeniem konieczności sporządzania dokumentu zastępczego
    jeśli w niektórych przypadkach nie ma oryginału a jest wyjątek od
    zasady "wpisu z datą otrzymania" - np. wg par. 16) jak i w dacie
    zdarzenia gospodarczego (w oparciu o par. 30 lub 31). Oczywiście
    istnienie dwu "form memoriału" nie wyklucza metody kasowej.

    Ja nie podważam tego jak ty ujmujesz.
    Protestuję tylko i wyłącznie wyzierającego z formy w której piszesz
    post przekonania że tak jak ty robisz to jest *jedyna poprawna*
    forma prowadzenia KPiR.
    Moim zdaniem nie jest i tyle :) !

    I fakt że NIE WIEMY *jak* prowadzi księgę pytający musi być powodem
    sporej ostrożności, bo można głupoty napisać. Chyba ci się to
    właśnie udało - ze stanowiskiem jakoby *nie* dało się kosztów
    wpisywać kasowo :)

    >+ Zdarzeniem jest np. sprzedaż materiału a faktura - poza pewnymi
    >+ wyjątkami

    Primo: owe wyjątki występują. Ale ich się czepiał nie będę :)

    >+ - nie jest wystawiana przed jego wydaniem.

    Ale może być wystawiona PO.

    >+ Z reguły to się pokrywa - uznanie kosztu i zapis dokumentu w księdze.

    Kosztu czy przychodu ?? Czy nie zaczęłaś pisać chaotycznie ? ;)
    (dla jasności: mi się to zdarza. Ale wiem że tak bywa :])

    >+ Data faktury uznawana
    >+ jest jako "zdarzenie" gdzyż wtedy nastapiło przeniesienie właśności - co do
    >+ zasady oczywiście, nie wchodzę w niuanse.

    A właśnie owe "niuanse" są istotne - i tyle. Istotne są że JEŚLI
    taki niuans wystąpi to trzeba umieć odpowiedzieć JAK w danej
    firmie zalicza się przychód: z datą zdarzenia czy z datą dokumentu
    ("ale nie później niż miała być wystawiona" !). I jak ktoś (np.
    pytający) tego nie wie - to nieświadomość iż MOŻE być taka różnica
    MOŻE spowodować *błędną* interpretację.
    Cóż, wydawałoby się że zaliczenie przychodu nie zależy od tego
    czy ktoś jest VATowcem albo od tego czy VATman wystawia f-rę
    czy rachunek. A najwyraźniej takie "wydawanie się" może być
    błędne :] !

    [...]
    >+ zakazane jest dozwolone. Więc jeśli jakaś zasada daje jakieś prawo, to z a
    >+ w s z e mogę to robić - chyba że jednoznacznie zostanie określony wyjątek:

    Wybacz.
    Dla mnie "zawsze" znaczy "zawsze".
    "zawsze chyba że" znaczy "zawsze chyba że" - i jak ktoś pisze *tylko*
    "zawsze" to uważam iż należy to rozumieć DOSŁOWNIE.
    JEŚLI istnieje wyjątek - to NIE ZAWSZE.
    Ja rozumiem że są różne logiki na tym świecie, ale w zakresie prawa
    SN często przytacza zasadę pierwszeństwa interpretacji językowej :)
    i tego staram się trzymać.
    Krótko mówiąc: ustawodawca nie stosuje zbyt często ;) określenia
    "zawsze". I chyba też nie powinniśmy opisując przepisy które NIE
    ZAWSZE działają tak samo !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 14. Data: 2004-03-12 23:21:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Maddy wrote:
    [...]
    >+ > art. 22 ust. 4 (i 5) Ustawy o PDOF
    [...]
    >+ 3. Zrozumiałam że mówimy o działalności gospodarczej więc ogólna
    >+ zasada podatku dochodowego - kasowa, tu nie ma zastosowania: )

    Sprawdź co w zapodanych artukułach napisali. Tak na spokojnie:
    kawa, pantofle...

    >+ W działalności gospodarczej art. 10 ust. pkt. 3: ) obowiązuje memoriał

    Oczywiście. Ja rozumiem że ci się, jak określiłaś, "Sodoma i Gomora"
    w głowie nie mieści, ale ten świat już sporo widział.
    Sodomę i Gomorę też :>

    >+ Zasada potrącania kosztów w czasie ich poniesienia nie oznacza metody
    >+ kasowej. Poniesienie to nie zapłata - wchodzi w grę np. przeniesienie
    >+ własności / kłania się kodeks cywilny: )/

    Kiedy *wolno* księgować w koszt ZAPŁATĘ.
    Jako zasadę. Nie wolno "wybierać sobie" dla każdej operacji innej zasady.

    >+ 4. Za deklarację paczek dziękuję, ale nie zrewanżuję się tym samym:: (

    "Dyć to dobry uczynek" !

    >+ 3. A na wróżbach też się znam: )
    >+
    >+ Nie sądziłam że panuje tu styl dyskusji rodem z obrad sejmu w wykonaniu
    >+ samoobrony : ((

    E tam. Zapodaj rzeczonemu groups.google hasło "wróżka wróżki wróżek"
    (na OR) to ci się wyjaśni dlaczego na konieczność wróżenia występuje
    uczulenie ;>
    Pisząc na grupę trzeba się liczyć z hm... "publiczną krytyką" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 15. Data: 2004-03-12 23:37:56
    Od: adalda <a...@w...pl>

    cef wrote:

> [...]
    > KPiR osoby fizycznej.
    > Rozliczenie kosztów bez ich poniesienia
    > to przypadek szczególny opisany w art 22 uopdof.

    Nie sądzę: ( Mówimy chyba o róznych rzeczach.
    Metoda kasowa to obowiązkowe odliczenie tylko wtedy kiedy się zapłaciło.
    Nie ma takiego nakazu w podatku dochodowym w działalności - odlicza się
    wydatki na podstawie otrzymanych faktur, niezależnie od ich zapłaty.
    Jesli ktoś od razu płaci, to nie znaczy że stosuje metodę kasową.
    Gdyby był nakaz ujmowania przychodów kiedy stają się należne a kosztów
    wtedy kiedy się je zapłaciło - byłoby to wysoce bezprawne - delikatnie
    mówiąc. Zawsze jest równowaga - przychody i koszty wg tej samej zasady -
    tak jak w podatki VAT dla małych firm - odliczenie wg zapłaty i naliczenie
    wg otrzymania przychodu.

    pozdawiam
    adalda

  • 16. Data: 2004-03-12 23:48:23
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Tomek wrote:

    > Na niektórych grupach jest jeszcze gorzej.... ;-)
    > Trzeba przywyknąć.

    - Dzięki za pocieszenie: ) czyli nic nowego pod słońcem: )

    adalda

  • 17. Data: 2004-03-13 00:43:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Mar 2004, adalda wrote:

> [...]
    >+ > to przypadek szczególny opisany w art 22 uopdof.
    >+
    >+ Nie sądzę: ( Mówimy chyba o róznych rzeczach.

    Nie, mówicie o tej samej sprawie. Daj się przekonać że
    koncept "kawa, pantofle, ustawa" może doprowadzić cię
    do korekty przekonania.

    >+ Metoda kasowa to obowiązkowe odliczenie tylko wtedy kiedy się zapłaciło.

    Słusznie.

    >+ Nie ma takiego nakazu w podatku dochodowym w działalności

    JEST.
    I jest *pozwolenie* na stosowanie metody memoriałowej - pod
    warunkiem że "jednolicie" !

    >+ - odlicza się
    >+ wydatki na podstawie otrzymanych faktur, niezależnie od ich zapłaty.

    NIE.
    To że ja, ty, Maddy, pewnie CEF - tak robimi nie znaczy że
    WSZYSCY tak robią. My jesteśmy WYJĄTKIEM wg ustawy - i po to
    mam zaznaczony "memoriał" w sygnaturze, żeby było jasne
    że na kasie się znam "jak kot na kwaśnym mleku" - bo nie
    stosuję.
    A z tobą jest gorzej: do nieistnienia "kasy" jesteś przekonana
    bardziej niż p. Lepper do p. Balcerowicza.
    Albo w końcu sama poczytasz albo serwer się zatka - bo na wprowadzanie
    w błąd kolegów którzy też mogą się nie znać jak rozumiesz nie
    możemy pozwolić ;)

    >+ Jesli ktoś od razu płaci, to nie znaczy że stosuje metodę kasową.

    NIE.
    Jak ktoś za towar otrzymany w listopadzie płaci w lutym i W LUTYM
    (następnego roku !) ujmuje koszt - to to jest ktoś kto prowadzi
    metodę kasową. Owo "ujęcie" nie ma nic do momentu wpisania do KPiR,
    tak dla porządku :] (znaczy: może wpisać dwa razy, raz wartość
    do kol. 16 a raz do 10 i ma "jasno i wyraźnie").

    >+ Gdyby był nakaz ujmowania przychodów kiedy stają się należne a kosztów
    >+ wtedy kiedy się je zapłaciło - byłoby to wysoce bezprawne - delikatnie
    >+ mówiąc.

    Mylisz się.
    Równie "bezprawny" jest zakaz odliczania VATu od paliwa "osobowego",
    usług hotelowych oraz garmażeryjnych (na czym niedawno grupowiczka
    się sparzyła).
    Obowiązuje to co ustawodawca postanowił: jak zaprowadzi podatek
    od oddychania to będzie. BTW: na .prawo zapodano który to starożytny
    władca zaprowadził i jak "przekonywał" że podatek jest należny :>

    >+ Zawsze jest równowaga - przychody i koszty wg tej samej zasady -
    >+ tak jak w podatki VAT dla małych firm - odliczenie wg zapłaty i naliczenie
    >+ wg otrzymania przychodu.

    Daj sobie wytłumaczyć że SIE MYLISZ.
    Podatnik na KPiR MOŻE skorzystać z takiej formy. Ale to jest z p.
    widzenia przepisów WYJATEK.
    Owa zasada obowiązuje WYŁĄCZNIE na PK !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 18. Data: 2004-03-13 01:32:00
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]

    > .4 Zasadą jest kasa
    > .5 Prowadzący PK muszą stosować memoriał
    > .6 Prowadzący KPiR *pod warunkiem* mogą prowadzić wg .5

    Wychodzi że się wogóle nie rozumiemy: (
    1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,
    który został zapłacony. I tylko w tym przypadku jest to kosztem. Metoda
    memoriałowa uznaje za koszt wydatek w dacie, od której występuje
    zobowiązanie do zapłaty. Wtedy następuje jego poniesienie gdyż występuje
    zobowiązanie do zapłaty. Czyli uznaje za koszt wszystkie wydatki które
    podatnik jest zobowiązany zapłacić niezaleznie od tego czy je zapłacił czy
    nie. Co oznacza oczywiście że wydatki zapłacone są kosztem - Występują
    sytuacje, kiedy nalezy opłatę uiścić natychmiast - np. przy zakupie w
    sklepie - ale to nie oznacza stosowania metody kasowej.
    Nigdy nie twierdziłam że nie wolno płacić żeby to uznać za koszt!

    2. Pkt. 5 i 6 mówią o innej sytuacji - potrącalności poniesionego kosztu
    w danym roku, w rozliczeniu podatku za ten rok.
    Koszt może być poniesiony - podatnik fakturę dostał i zaplacił - lub nie
    - ale jest to wydatek który z założenia da efekt w postaci przychodu w roku
    następnym - lub latach nastepnych. Przykładem może być zakup materiałów do
    wykonania produktu, który zostanie skończony np. w kwietniu następnego
    roku. Wtedy - pomimo zaksięgowania wydatku w roku bieżącym, podlega on
    odliczeniu w roku następnym, kiedy produkt zostanie wykonany i sprzedany.
    Dla firm prowadzących księgi handlowe jest obowiązkiem nieuwzględniania
    takiego wydatku w rozliczniu roku poniesienia wydatku a w roku, kiedy on
    dał przychód. Pkt. 6 daje taką mozliwość i na książce, przy ogólnej
    zasadzie potrącalności wydatku w dacie faktury zakupu materiałów -
    poniesienia.

    - Doprecyzuję -ujmuje się /wpisuje/ dokument wg jego daty.

    > Napisałaś wyraźnie: "w dacie wpływu dokumentu". Z powodu jak wyżej
    > miałem prawo oczekiwać że wiesz co piszesz :]

    -- przejęzyczyłam się, fakt

> [...]
    > zdarzenia gospodarczego (w oparciu o par. 30 lub 31). Oczywiście
    > istnienie dwu "form memoriału" nie wyklucza metody kasowej.

    -- Jak powiedziałm wyżej, metoda kasowa i memoriałowa to różne sprawy.
    Typowym przykładem jest właśnie VAT kasowy: nie wolno odliczyć go bez
    zapłaty faktury. Zapłata rachunku nie świadczy o metodzie kasowej, to jest
    jedynie sposób prowadzenia swoich spraw przez podatnika.
    W ksiażce podatkowej nawet nie ma rubryki mówiącej o dokonaniu zapłaty a
    jedynie są wpisy dot, otrzymanej faktury.

> [...]
    > sporej ostrożności, bo można głupoty napisać. Chyba ci się to
    > właśnie udało - ze stanowiskiem jakoby *nie* dało się kosztów

    -- Jak wyżej - totalne nieporozumienie!

> [...]
    > "zawsze chyba że" znaczy "zawsze chyba że" - i jak ktoś pisze *tylko*
    > "zawsze" to uważam iż należy to rozumieć DOSŁOWNIE.

    -- Mówiłam o odliczaniu VAT-u. Zawsze mam prawo odliczyć VAT z faktury o
    ile nie jest to przypadek zabroniony przez nią.

    > Ja rozumiem że są różne logiki na tym świecie, ale w zakresie prawa
    > SN często przytacza zasadę pierwszeństwa interpretacji językowej :)
    > i tego staram się trzymać.

    -- Znam wyroki gdzie się mówi o wykładni przede wszystkim systemowej, i
    to nie obejmującej tylko daną ustawę ale system prawa wogóle. SN wyroki.

    pozdrawiam
    adalda

  • 19. Data: 2004-03-13 12:08:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > Nie ma takiego nakazu w podatku dochodowym w działalności - odlicza się
    > wydatki na podstawie otrzymanych faktur, niezależnie od ich zapłaty.

    Może jednak sobie poczytaj ustawy.
    Jak Ci kilka osób mówi, że się mylisz, to może
    sprawdź jak jest faktycznie.

    > Gdyby był nakaz ujmowania przychodów kiedy stają się należne a kosztów
    > wtedy kiedy się je zapłaciło - byłoby to wysoce bezprawne - delikatnie
    > mówiąc.

    To widzę nawet nie wiesz jak jest.
    I nazywasz to bezprawiem. :-)
    Może zwróć się do swojego US z pytaniem w tej sprawie.
    To może Ci się trochę rozjaśni.

    Zawsze jest równowaga - przychody i koszty wg tej samej zasady -
    > tak jak w podatki VAT dla małych firm - odliczenie wg zapłaty i
    naliczenie
    > wg otrzymania przychodu.

    Też nie bardzo, bo po 90 dniach trzeba "wywrócić" kieszenie :-)

  • 20. Data: 2004-03-13 22:49:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    >+ 1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,
    >+ który został zapłacony. I tylko w tym przypadku jest to kosztem.

    Nie inaczej.

    >+ Metoda
    >+ memoriałowa uznaje za koszt wydatek w dacie, od której występuje
    >+ zobowiązanie do zapłaty.

    Przyjmijmy.

    [...]
> [...]
    >+ sklepie - ale to nie oznacza stosowania metody kasowej.
    >+ Nigdy nie twierdziłam że nie wolno płacić żeby to uznać za koszt!

    Ty usiłujesz mi wytłumaczyć zasady działania owych metod.
    Przyjmij do wiadomości że jest to wysiłek zbędny.
    A NIE CHESZ przyjąć do wiadomości że twierdzimy DOKŁADNIE to
    co piszemy: "na KPiR metodą podstawową jest kasowa metoda
    zaliczania kosztów, aczkolwiek memoriałową WOLNO również
    stosować".
    I nie chcesz przyjąć do wiadomości że my ROZUMIEMY co twierdzimy.
    Mogę przyjąć do wiadomości że *twoim zdaniem* nie wolno stosować
    metody kasowej - acz w aktulanym stanie prawnym masz marne
    szanse żebym się z tobą zgodził :>
    Ale nie wyjaśniaj dłużej znaczenia metosy kasowej: WIEM co
    to jest. Do kosztów zaliczasz ZAPŁATĘ, nie NALEŻNOŚĆ.
    Starczy ?

    [...]
> [...]
    >+ odliczeniu w roku następnym, kiedy produkt zostanie wykonany i sprzedany.

    ALE NIE PRZY METODZIE KASOWEJ.
    To raz.
    I działa to INACZEJ przy zasadach "przybliżonego memoriału" który
    stosuje się przy KPiR - to dwa.
    Przy KPiR nie dlatego nie jest kosztem na koniec roku że wnika się
    w datę sprzedaży produktu - ale dlatego że *koryguje* się koszt
    za pomocą innego mechanizmu: remanentu.
    TYLKO. I *wyłącznie*.

    IMO "ścisły memoriał" (tak jak opisałaś) ma zastosowanie wyłącznie
    przy usługach obcych na przełomie roku.

    >+ Dla firm prowadzących księgi handlowe

    Wiem.
    Zapomniałaś że mowa o KPiR czy liczysz iż myśmy zapomnieli ? ;)
    Bo jeśli jesteś specjalistką od PK to coś ci powiem: nie takie
    wpadki z "twierdzeń księgowych" już google oglądał. Nic się
    nie martw. Tylko nie twierdź iż KPiR prowadzi się w oparciu
    o *identyczne* zasady jak PK !
    Zasady owe (korekta remanentowa) prowadzą (ale TYLKO w skali
    "od remanentu do remanentu") to identycznych lub bardzo zbliżonych
    wyników - ale NIKT nie wymaga przy KPiR ani "rozpisywania"
    owych "jeszcze nienależnych kosztów" ani też stosowania jakiegokolwiek
    rozliczania tychże w okresie między remanentami.

    >+ Pkt. 6 daje taką mozliwość i na książce

    Dziękuję. Przyjęłaś w końcu do wiadomości że to jest MOŻLIWOŚĆ
    a nie JEDYNE ROZWIĄZANIE ?
    I że WOLNO rozliczać koszty na podstawie *kwitka zapłaty* a nie
    *faktury zakupu* ?

    [...]
    >+ -- Jak powiedziałm wyżej, metoda kasowa i memoriałowa to różne sprawy.

    Mniemam że co poniektórzy grupowicze wiedzą ;)
    [...]
    >+ W ksiażce podatkowej nawet nie ma rubryki mówiącej o dokonaniu zapłaty

    Może byś poczytała jakąś starą dyskusję na grupie z tego tematu ?
    Hint: można prosić googla o hasło "kolumna 16".

> [...]
    >+ > wpisywać kasowo :)
    >+
    >+ -- Jak wyżej - totalne nieporozumienie!

    Z twojej strony.
    Przez to iż lekkomyślnie uznajesz iż wiesz.
    Moim zdaniem - po prostu nie wiesz. W zakresie KPiR masz luki :]
    (być może też mam, choć KPiR prowadzę).

> [...]
    >+ -- Mówiłam o odliczaniu VAT-u. Zawsze mam prawo odliczyć VAT z faktury
    >+ o ile nie jest to przypadek zabroniony przez nią.

    NIE NAPISAŁAŚ tego "o ile". Jak dla mnie - starczy: ktoś opierający się
    na twoim poście ma prawo "wpaść" ! :]

> [...]
    >+ to nie obejmującej tylko daną ustawę ale system prawa wogóle. SN wyroki.

    Jakbyś mogła zapodać treść lub link do takiego wyroku w którym SN
    wyraźnie zapisał że dowolna inna wykładnia ma pierwszeństwo przed
    językową to bardzo poproszę o podanie.
    Takie wyroki SĄ mi znane, ale wyłącznie w odniesieniu do *rozporządzeń*.
    Sądy uznawały iż "minister próbował naruszyć zaufanie do prawa" czy jakoś
    tak lub podobnie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)