  • 11. Data: 2008-01-28 20:38:06
    Temat: Re: Lewe faktury
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jan 2008, Rafal wrote:

    > tak czy srak jest przesrane, jedyne co mozna teraz aktualnie podbno zrobic,
    > to isc do US i poprosic o sprawdzenie numeru nip czy pod tym numere jest
    > aktywna DG i platnik VAT

    I (przy większych kwotach) należy *zawsze* domagać się numeru wpisu do
    EDG/KRS
    Jak jeden z drugim ma kłopoty z podrzuceniem kopii swojego wpisu
    (podpisanego że "dane aktualne na dzień...") to staje się podejrzany :>

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-01-28 21:17:52
    Od: <s...@a...pl>

    > I (przy większych kwotach) należy *zawsze* domagać się numeru wpisu do
    > EDG/KRS

    No właśnie. Czy w przypadku OF nie wystarczy samo zgłoszenie VAT -
    potwierdzenie, ze jest płatnikiem VAT? Bo jeśli nawet nie prowdzi
    zarejestrowanej działalności, a jest zarejestrowany jako VATowiec, to te
    faktury są - moim zdaniem - jak najbardziej OK. Choć szanse że spotkamy
    takiego dziwnego usługodawcę są chyba zerowe.

  • 13. Data: 2008-01-28 21:22:41
    Od: <s...@a...pl>

    > SPRAWDZ czy jego firma istnieje. Jak ni eistnieje to zglos w urzedzie
    > skarbowym, ze sprawdziles, ze twoj kontrachent ni eistnieje a wystawia ci
    > faktury.

    Ale pamietaj, że faktury może wystawiać również "nie-firma".
    Płatnikiem VAT i zobowiazanym do wystawiania f-r może być np.:
    - wynajmujacy lokale (znam takich)
    - wykonawca umów zleceń i umów o dzieło (jeszcze mi się nie trafiło).

    Najpierw bym sprawdził w US, czy podatnik jest zarejestrowanym VATowcem. W
    normalnym US nie powinno być problemu nawet ze sprawdzeniem (po NIP) na
    telefon.

  • 14. Data: 2008-01-28 21:26:44
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik s...@a...pl napisał:

> [...]
    > - wynajmujacy lokale (znam takich)
    > - wykonawca umów zleceń i umów o dzieło (jeszcze mi się nie trafiło).

    No to w takim wypadku mu kontrola nie zaszkodzi ;)

    Bo przeciez go nei rozstrzelają,
    zanim nie zrobią mu nalotu i kontroli ;)

  • 15. Data: 2008-01-28 22:12:02
    Od: Rafal <r...@p...net>

    > Najpierw musi się ta sprawiedliwość dowiedzieć gdzie sięgać :)

    powiem tak
    sygnalizowalem podobny temat do 2 tygodni temu

    wpadla mi kontrola, wyciagnela faktury od podwykonawcy z przed 3 lat
    nie wiedzialem co jest grane, co lepsze urzednicy z US tez nie wiedzieli
    bo dostali zlecenie z UKS z innej miejscowosci

    tyle co wiem na dzien dzisiejszy:
    - goscia zlapali na wystawianiu lewych faktur ( o co biega dokladniej nie
    wiem)
    - mi grozi:
    a) firma nie istniala ( nie zarejestrowana ) - oddaje VAT
    b) firma istniala ale nie ksiegowala faktur moich - chyba oddaje VAT
    c) firma istniala, ksiegowala albo nie, odprowadziala albo nie vat, wyprze
    sie teraz wykonanej pracy, powie ze nigdy nie robila a faktury i podpisy
    wystawiala bo "sprzedawla koszty" - chyba oddaje VAT ( ja)

    tak czy srak jest przesrane, jedyne co mozna teraz aktualnie podbno
    zrobic, to isc do US i poprosic o sprawdzenie numeru nip czy pod tym
    numere jest aktywna DG i platnik VAT

    i to wszsytko
    a jak gosca chcesz sprawdzic czy ksieguje twoje faktury.. to nie wiem jak
    to zrobic
    chyba naslac na siebie i na niego kontrole krzyzowa

    a generalnie - nasze super prawo twierdzi ze zawsze ty jako dobry platnik
    dostaniesz w dupe
    a kretacz, co najwyzej dostanie 2 lata w zawiasach na 3... i bedzie sie
    bujal po karaibach z twoja kasa

    rafal

  • 16. Data: 2008-01-28 22:27:06
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 28 Jan 2008 21:38:06 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > I (przy większych kwotach) należy *zawsze* domagać się numeru wpisu do EDG/KRS

    I co Ci to da jeśli taka firma nie będzie ewidencjonowała faktur? Myślę że
    niewiele osób ryzykuje wystawianie faktur bez posiadania firmy... Jeśli już
    robią przekręty to raczej nie ewidencjonując części wystawianych faktur -
    rejestracja firmy praktycznie nic nie kosztuje, potem robią w pitach jakiś
    niewielki ruch... I do momentu kontroli krzyżowej w zasadzie nic im nie grozi.

    A uczciwy człowiek w każdej chwili musi się spodziewać najazdu Inkwizycji,
    bo nie zaglądał po kryjomu do KPiR podwykonawcy/sprzedawcy :(

    > Jak jeden z drugim ma kłopoty z podrzuceniem kopii swojego wpisu
    > (podpisanego że "dane aktualne na dzień...") to staje się podejrzany :>

    Ta, jakbym miał dla jakiegoś kontrahenta wędrować do urzędu miasta żeby mu
    dostarczyć świstek to bym mu podziękował :) Sam sobie sprawdzaj, dane są
    jawne i UM je chętnie udostępnia :P

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 17. Data: 2008-01-28 23:15:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jan 2008, Jacek Osiecki wrote:

    > I co Ci to da jeśli taka firma nie będzie ewidencjonowała faktur?

    Zastanówmy się.
    Przyszedł człowiek i wykonał usługę, tak?
    Nieważne, czy to "ten co był na fakturze" czy inny.
    Przedsiębiorcą nie był i u przedsiębiorcy nie pracował, prawda?
    No to "świadczył usługę osobiście", tak czy nie?
    A taki przedsiębiorca (ten DLA którego coś robią), któremu ktoś
    "świadczy osobiście", nie ma aby przypadkiem obowiązków płatnika
    dla podatku dochodowego i ZUS?

    > Myślę że
    > niewiele osób ryzykuje wystawianie faktur bez posiadania firmy...

    Jak "sympatyczna_poczta" pisze obok, akurat to może być legalne :),
    acz wygląda prawdopodobne to co piszesz. Choć dziwne, bo
    z powodu ujawnionego przychodu US raczej kontroli krzyżowej
    nie zrobi :)
    Niemniej w większych firmach na ogół bez przedstawienia "wyciągu
    z EDG" na ogół nie chcą ze mną rozmawiać (i jeszcze przekonywać
    muszę, że wpis sprzed roku jest równie dobry jak "z nie później
    niż 60 dni" :]

    > Ta, jakbym miał dla jakiegoś kontrahenta wędrować do urzędu miasta

    ???
    Kserokopia i "dane aktualne na...".

    > żeby mu dostarczyć świstek to bym mu podziękował :)
    > Sam sobie sprawdzaj, dane są
    > jawne i UM je chętnie udostępnia :P

    Widocznie za mało Ci płacą, żeby się opłacało taki świch skserować
    lub przepuścić przez skaner i drukarkę :P, ja pisałem "przy większych
    kwotach", przy których kartkę papieru mogę odżałować ;)
    A ze sprawdzaniem to prawda, niemniej "w razie czego" ma się
    podpisane oświadczenie - dowód ewentualnego usiłowania wprowadzenia
    w błąd. Sprawdzać można wtedy już telefonicznie, nie ruszając
    się zza biurka, co zazwyczaj kontrahent woli :>

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2008-01-29 06:28:26
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Ta, jakbym miał dla jakiegoś kontrahenta wędrować do urzędu miasta żeby mu
    > dostarczyć świstek to bym mu podziękował :) Sam sobie sprawdzaj, dane są
    > jawne i UM je chętnie udostępnia :P

    Jak żywo przypomina mi to sytuację z początku lat 80.

    Spytałem jakiegoś robotnika wykonującego usługę w sklepie po drugiej
    stronie ulicy za ile by mi podobną usługę wykonał. No i odpowiedź była
    "nie opłaca mi się".

    Dobre parę minut zajęły mi próby ustalenia za ile by mu się opłaciło ale
    niestety te próby nie zakończyły się sukcesem.
    Nie opłacało się i koniec.

    Czyżby "wracało nowe" ;-)

    Piotrek

  • 19. Data: 2008-01-29 06:34:37
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > - wynajmujacy lokale (znam takich)
    > - wykonawca umów zleceń i umów o dzieło (jeszcze mi się nie trafiło).

    Rolnik, VAT-owiec :P Tez nie bedzie mial wpisu do EDG.

    --
    // Patryk Jakóbiak \\

  • 20. Data: 2008-01-29 08:37:37
    Od: <s...@a...pl>

    > Rolnik, VAT-owiec :P Tez nie bedzie mial wpisu do EDG.

    A o tym zapomniałem. A jest co najmniej jeden w okolicy :)