  • 1. Data: 2006-05-09 14:31:42
    Temat: NIP-UE - ile to kosztuje i z czym sie to je?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Ciekawi mnie, jak wyglada NIP-UE z perspektywy malej, jednoosobowej firmy.

    Ile kosztuje wyrobienie europejskiego NIPu (pieniedzy, i czasu w urzedzie)?

    Czy taki NIP-UE jest jakos ograniczony czasowo, czy jest "dozywotni"?

    Czy rozliczajac sie pod koniec roku z US, wiaze sie to z dodatkowa
    iloscia papierkowej roboty (zakladajac, ze "europejskich faktur" sa 2-3
    sztuki)?

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 2. Data: 2006-05-09 19:31:37
    Temat: Re: NIP-UE - ile to kosztuje i z czym sie to je?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tomasz Chmielewski wrote:

    > Ciekawi mnie, jak wyglada NIP-UE z perspektywy malej, jednoosobowej firmy.
    >
    > Ile kosztuje wyrobienie europejskiego NIPu (pieniedzy, i czasu w
    > urzedzie)?

    Wypełnienie druku - 5 minut.
    Złożenie - 30 sekund plus kolejka w urzędzie plus dojazd do urzędu.
    Koszty - ja masz blisko i pójdziesz pieszo to żadne, jak masz dalej to
    dojazd.

    > Czy taki NIP-UE jest jakos ograniczony czasowo, czy jest "dozywotni"?

    Jak prowadzisz obrót wewnątrzwspólnotowy to jest dożywotni.
    Jak nie to zdaje się wykreślają po roku bezczynności (bym musiała sprawdzić
    dokładnie, nie mam ustawy pod ręką) ale wtedy wystarczy zgłosić się
    ponownie

    > Czy rozliczajac sie pod koniec roku z US, wiaze sie to z dodatkowa
    > iloscia papierkowej roboty (zakladajac, ze "europejskich faktur" sa 2-3
    > sztuki)?

    Raz na kwartał deklaracja VAT-UE - z jakim podatnkiem UE jakie transkcje i
    za jaką łączną kwotę.

    Maddy

    --
    Maddy
    Jabber ID n...@e...com.pl

  • 3. Data: 2006-05-09 19:48:31
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Maddy wrote:

> [...]
    > ponownie

    > Raz na kwartał deklaracja VAT-UE - z jakim podatnkiem UE jakie transkcje i

    A jesli nie bylo zadnych transakcji - czy rowniez trzeba skladac taka
    deklaracje ("brak transakcji w kwartale 2", "brak transakcji w kwartale
    3" itd.?)

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 4. Data: 2006-05-09 19:58:48
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@e...com.pl> napisal(a):

> [...]
    > Jak nie to zdaje się wykreślają po roku bezczynności (bym musiała sprawdzić
    > dokładnie, nie mam ustawy pod ręką) ale wtedy wystarczy zgłosić się

    Mnie wezwali do samodzielnego wyrejestrowania się, pod rygorem kary za
    nierzetelność ewidencji czy coś takiego :)
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2006-05-09 21:21:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > A jesli nie bylo zadnych transakcji - czy rowniez trzeba skladac taka
    > deklaracje ("brak transakcji w kwartale 2", "brak transakcji w kwartale
    > 3" itd.?)

    Pustych sie nie składa.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2006-05-09 21:46:50
    Od: "STACHUrka" <s...@i...pl>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net> wrote:
> [...]
    > urzedzie)?
    > Czy taki NIP-UE jest jakos ograniczony czasowo, czy jest "dozywotni"?

    Doszly mnie sluchy iz na Słowacji wydane zostalo rozporzadzenie ze kazdy kto
    ma "ochote" na rozpoczecie uzywania Euro-NIP wystarczny ze dopisze kod kraju
    przed dotychczasowym NIPem i nie potrzeba zadnej dodatkowej papierowaej
    babraniny, ile jest w tym prawdy?

    Czy to jest taka zaleznosc NIP wyglada tak 123-456-78-90 a EuroNIP
    PL1234567890 ?

    A jesli jest tak jak pisze to czy nie mozna bylo zmienic wszystkich numerow
    NIP w polsce na numery Euro z prefiksem PL a zobligowac do stosowania tylko
    tych ktorzy nawiazuja stosunki handlowe z krajami unii, natomiast tych
    ktorzy tylko handluja w polsce pozostawic w spokoju i dac wolna reke,(tzn
    mozesz z PL ale nie musisz) czy te dwie literki sa az trudna i powazna
    zmiana ze trzeba skladac wnioski i uruchamiac kolejna biurokratyczna
    machine?

    --
    STACHUrka
    stachurka__@__inss.pl

  • 7. Data: 2006-05-10 04:16:03
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 9 May 2006 23:46:50 +0200, STACHUrka napisał(a):

    > czy te dwie literki sa az trudna i powazna
    > zmiana ze trzeba skladac wnioski i uruchamiac kolejna biurokratyczna
    > machine?

    Zwalczają bezrobocie wśród urzędników ;))

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 8. Data: 2006-05-10 14:36:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    STACHUrka napisał(a):

> [...]
    > mozesz z PL ale nie musisz) czy te dwie literki sa az trudna i powazna
    > zmiana ze trzeba skladac wnioski i uruchamiac kolejna biurokratyczna

    Euro-NIP tym się charakteryzuje, że jest zarejestrowany w
    ogólnowspólnotowej bazie podatników VAT.

    Nie o te literki chodzi tylko o fakt bycia wpisanym do tej bazy.
    A baza jest po to żeby na szczeblu wspólnotowym można było sprawdzić
    (swoją drogą ciekawe czy to działa w praktyce) czy każdy kto kupił ze
    stawką 0% naliczył odpowiedni podatek. A żeby to wiedzieć musimy
    wiedzieć kto komu i za ile sprzedał na 0%. I kółko sie zamyka.

    Można było połączyć istniejące bazy NIP wszystkich krajów ale to by była
    masakra - różne systemy, różne struktury baz, kto by to ogarnął i
    skoordynował?. Jedyne co zostało bo pozwalało uprościć procedure, to
    dotychczasowe numery poszczególnych krajów. Dodać literki i mamy zbiór
    unikalnych numerów "za darmo". Zresztą więcej jest przedsiębiorców
    którzy nie wykonują transakcji WN niż tych co wykonują (a w bazie liczy
    się sztuka).
    Taniej i szybciej wyszło założyć nowa i "kto chce handlować niech się
    wpisuje". ;)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2006-05-10 21:13:49
    Od: "STACHUrka" <s...@i...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    > Nie o te literki chodzi tylko o fakt bycia wpisanym do tej bazy.

    No i to jestem w stanie zrozumiec w koncu ekonomia, to jest bardziej
    oplacalne tylko nadal nie rozumiem tego ze robia z nas kompletnych
    nieudacznikow i zlodzieji tzn ONI musza mi nadac euroNIP

> [...]
    > stawką 0% naliczył odpowiedni podatek. A żeby to wiedzieć musimy
    > wiedzieć kto komu i za ile sprzedał na 0%. I kółko sie zamyka.

    i ONI musza mnie sprawdzic czy zaplacilem lub naliczylem VAT dlaczego
    zalozeniem jest ze kazdy to kretyn i zlodziej?

    IMHO wystarczylo by tylko zgloszenie i to emilem do US dostaje zwrotke i
    jestem pewien ze mnie dopisali do EuroNIPbazy, bo przeciez to niejest takie
    wielkie coś dopisac sobie PL samemu.

    A wie ktos jak jest z tym EuroNIPem na Słowacji lub w Czechach? Im też
    urzedasy musza te 2 literki dopisywc czy oni potrafią zrobić to "sami"?

    --
    STACHUrka
    stachurka__@__inss.pl

  • 10. Data: 2006-05-11 06:37:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    STACHUrka napisał(a):

> [...]
    >
    > i ONI musza mnie sprawdzic czy zaplacilem lub naliczylem VAT dlaczego
    > zalozeniem jest ze kazdy to kretyn i zlodziej?

    Nie każdy. Ale jest ich wystarczająco dużo żeby taki organizm jak Unia
    wolała sie przed nimi zabezpieczyć.
    Pokusa sprzedawania w kraju ze stawką 0% jest zbyt wielka.

    > IMHO wystarczylo by tylko zgloszenie i to emilem do US dostaje zwrotke i
    > jestem pewien ze mnie dopisali do EuroNIPbazy, bo przeciez to niejest takie
    > wielkie coś dopisac sobie PL samemu.

    Mailem (bez E) druczek do US i dostajesz zwrotnie potwierdzenie, że Cie
    dopisali. To właśnie tak działa.

    E-mailem? Nic jeszcze u nas nie można załatwić e-mailem a jak juz będzie
    można i tak będziesz potrzebował odpisu certyfikowanego. I wtedy
    będziesz narzekał, że to cie na koszty narażą.

    > A wie ktos jak jest z tym EuroNIPem na Słowacji lub w Czechach? Im też
    > urzedasy musza te 2 literki dopisywc czy oni potrafią zrobić to "sami"?

    Niby czytasz nie nie przyswajasz. To nie chodzi o te literki. Chodzi o
    to że ten numer musi zostać zarejestrowany w Unijnej bazie bo stajesz
    się podatnikiem VAT Unii.
    Oczywiście możesz prowadzić handel z Unia bez NIP unijnego (literki
    możesz sobie wtydy sam dopisac, a jakże) tyle że wtedy nie masz prawa do
    sprzedawani i kupowania ze stawką 0%.
    Za każdy przywilej trzeba płacić a akurat w tym wypadku koszt jest pomijany.
    O co Ci właściwie chodzi?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl