  • 1. Data: 2006-02-15 21:33:53
    Temat: Najem - odszkodowanie za bezumowne korzystanie z przedmiotu najmu - czy może mnie ktoś oświecić? :-)
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Witam,

    1) W umowie najmu znajduje się następujący zapis:
    "W przypadku rozwiązania Umowy, o ile Najemca nie wyda przedmiotu najmu
    Wynajmującemu, to zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Wynajmującego
    kwotę stanowiącą dwukrotną wartość miesięcznego czynszu jako
    odszkodowanie za bezumowne korzystanie z przedmiotu najmu."

    2) Umowa najmu została rozwiązana aneksem (za porozumieniem stron),
    jednak najemca do dnia dzisiejszego nie wydał przedmiotu najmu.

    W związku z tym mam pytanie jak - z punktu widzenia Urzędu Skarbowego -
    będzie traktowane powołane wyżej odszkodowanie z bezumowne korzystanie z
    przedmiotu najmu.

    A w szczególności:
    1) Co powinno być podstawą do wypłaty takiego odszkodowania? Wyrok
    sądowy? Porozumienie pomiędzy byłym wynajmującym i byłym najemcom -
    jeżeli uda się je osiągnąć?

    2) Czy byłemu najemcy należy wystawić fakturę VAT i od takiego przychodu
    odprowadzić VAT i podatek zryczałtowany? Wtedy jak rozumiem należy go
    wpisać do PIT-28.
    A może raczej nie należy wystawić faktury VAT i raczej wpisać przychód
    do PIT-37 i rozliczyć go na zasadach ogólnych?

    Dodatkowe informacje:
    Wynajmujący nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2005 rozliczał się
    na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego. Był czynnym płatnikiem VAT (ze
    względu na przekroczenie kwoty zwolnienia).

    Czy ktoś zechce mnie oświecić?

    Z góry dziękuję.

    Piotrek

  • 2. Data: 2006-02-16 18:31:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Feb 2006, piotrek wrote:

    > 2) Czy byłemu najemcy należy wystawić fakturę VAT i od takiego przychodu
    > odprowadzić VAT

    Przyznam że jestem ciekaw poglądów i uzasadnień.
    Bo trochę ciekawie wygląda konstrukcja de facto czynszu (jest określona
    wysokość) na przypadek "bezumowności" a określona w umowie :)
    Jak rozumiem to ma być forma kary umownej, mi się podoba - ale nie
    umiem jej przypasować do artykułów KC.

    > i podatek zryczałtowany?

    1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają
    również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku
    kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych
    świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń
    z tytułu umowy najmu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Gdybam sobie że ten zapis pasuje jak ulał do przedstawionego przypadku.
    Nawet jeśli to jest odszkodowanie - wynika z umowy najmu.
    Acz zastrzegam że to raczej stanowisko do dyskusji!

    > A może raczej nie należy wystawić faktury VAT i raczej wpisać przychód do
    > PIT-37 i rozliczyć go na zasadach ogólnych?

    Jakby przyjąć że odszkodowanie nie liczy się do najmu, to musiałby
    liczyć się do PIT-36/37. Ale mi by to wyglądało na sprzeczne z zasadami
    ustalonymi w ustawach.

    > Czy ktoś zechce mnie oświecić?

    Ja tylko dyskusję prowokuję... może ktoś mnie skrzyczy i wyjaśni
    dlaczego ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-17 05:03:54
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ja tylko dyskusję prowokuję... może ktoś mnie skrzyczy i wyjaśni
    > dlaczego ;)

    Nikt nie chce nakrzyczeć na Gotfryda? ;-)

    Pozdrawiam

    P.

    PS.
    Dziękuję za sugestie.

  • 4. Data: 2006-02-17 16:50:16
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > wysokość) na przypadek "bezumowności" a określona w umowie :)
    >  Jak rozumiem to ma być forma kary umownej, mi się podoba - ale nie
    to nie kara umowna tylko odszkodowanie - co zacytował pytacz.
    Odszkodowanie tkie nie podlega zwolnieniu od opodatkowania i należy je
    zakwalifikować do przychodów z &#8222;innych źródeł&#8221;, o których mowa w art. 10
    ust.
    1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a które podlegają
    opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali progresywnej określonej w
    art. 27 ww. ustawy

    >  Gdybam sobie że ten zapis pasuje jak ulał do przedstawionego przypadku.
    >  Nawet jeśli to jest odszkodowanie - wynika z umowy najmu.
    >  Acz zastrzegam że to raczej stanowisko do dyskusji!

    Nie ma podstaw do wystawienia faktury.

    >  Jakby przyjąć że odszkodowanie nie liczy się do najmu, to musiałby
    > liczyć się do PIT-36/37. Ale mi by to wyglądało na sprzeczne z zasadami
    > ustalonymi w ustawach.

    Nie ma sprzeczności - patrz jak wyżej. Przychody z tego tyt. traktujemy kasowo
    a nie memoriałowo. Z tego co przeczytałem to nikt nikomu jeszcze nic nie
    zapłacił i pewnie nie ma ochoty zapłacić.Trzeba wezwać do zapłaty i jak nie
    płaci do sądu po nakaz zapłaty i nakaz wydania przedmiotu najmu.

    >  Ja tylko dyskusję prowokuję... może ktoś mnie skrzyczy i wyjaśni
    > dlaczego ;)
    Jak zwykle ??????????

    No to ja sprowokuję dalej - a co z VAT-cikiem ???????
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Ja także - Kriss

    PS. nie krzyczę jak by co :-)))))))))

  • 5. Data: 2006-02-17 19:14:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Feb 2006, Kriss wrote:

    > to nie kara umowna tylko odszkodowanie - co zacytował pytacz.

    Rozumiem punkt widzenia, pytanie czy odszkodowanie można określić
    *umową z góry*. To mi się nie widziało!
    Odszkodowanie jest z tytułu czegoś co jest WBREW umowie.
    Ale uwagę z rozważań zapisałem niżej :)

    > Odszkodowanie tkie nie podlega zwolnieniu od opodatkowania

    W to nie wątpię :)

    > i należy je
    > zakwalifikować do przychodów z &#8222;innych źródeł&#8221;, o których mowa w art.
    10 ust.
    > 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

    Powiedzmy że "typowe odszkodowanie" byłoby łatwiej przełknąć.
    Ale mamy przypadek że ów przychód *wynika z umowy* !
    Co wprost, literalnie pasuje do treści ustawy.

    Może zaakcentuję: ja tu się NIE odnosiłem do faktu "czy trzeba
    wystawić f-rę VAT" !
    Przyjmijmy że konstrukcja iż mamy "odszkodowanie które wynika
    z umowy" (z zastrzeżeniem iż nie mam przekonania, ale JEŚLI mamy
    przyjąć iż owa kwota ma wynieść tyle co powiedziano - to
    wynika ona Z UMOWY a nie zasad K.C.).
    Wtedy *nie* będzie mowy o VAT.
    Ale warunek "wynika z umowy" jest spełniony - dla ryczałtowego podatku
    dochodowego!

    > Nie ma podstaw do wystawienia faktury.

    Przy przyjęciu odszkodowania nie mam zamiaru się sprzeciwiać.

    > Nie ma sprzeczności - patrz jak wyżej. Przychody z tego tyt. traktujemy kasowo
    > a nie memoriałowo.

    Oczywiście.
    Tak samo jak przychody z najmu... :)
    IMO - dlatego w przypadku najmu ma sens pozostawienie zapisu "związania
    z umową" i *nie* wyłączania do osobnego rozliczenia.
    Już uzasadniam.
    Załóżmy iż mamy podatnika, który ma 70 000 zł przychodu z najmu
    rocznie. Ma również 35 000 zł kosztów rocznie.
    Nie ma umowy o "podwójnym" czynszu, wychodzi że w razie bezumownego
    korzystania będzie mu przysługiwało odszkodowanie w wysokości czynszu
    liczonego raz.
    Aby sobie nie komplikować życia - wziął ryczałt (8,5%), bo to
    z grubsza wyjdzie tyle co 19% a mniej papierów.

    I teraz proponujesz mu że odszkodowanie pójdzie w "inne przychody".

    Zapłaci podatek dochodowy włażąc ładnie w skalę 30% i nie będzie
    mógł odliczyć kosztów (nop bo odszkodowanie to najwyżej kosztów
    na adwokata wymagało, literalnie rzecz biorąc).

    Dwa pytania:
    - co przeoczyłem :)
    - czy nie wygląda na to że zapis:
    +++
    2) osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy,
    poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie
    są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
    ---
    z akcentem na "przychody z tytułu umowy" nie jest celowy ?

    > Z tego co przeczytałem to nikt nikomu jeszcze nic nie
    > zapłacił

    ...no i dzięki temu nie ma różnicy między najmem i odszkodowaniem...

    > Jak zwykle ??????????

    Jak zwykle. Warunki bojowe wymagają pewnej uwagi bo obrywa się
    od oponentów a na argumentacji można się sporo nauczyć :)

    > No to ja sprowokuję dalej - a co z VAT-cikiem ???????

    Tu jest ból - konieczna jest zdecydowana odpowiedź czy odszkodowanie
    może być zawarte w umowie "z góry".
    W sumie... chyba tak. Mam na myśli fakt iż umowa ubezpieczenia
    zawiera takie zapisy :)

    Wniosek: VATu by nie było. A to Skarb Państwa będzie niepocieszony... ;)

    > PS. nie krzyczę jak by co :-)))))))))

    Hm... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-02-18 00:10:56
    Od: "kriss" <k...@p...onet.pl>

    >  Rozumiem punkt widzenia, pytanie czy odszkodowanie można określić
    > *umową z góry*. To mi się nie widziało!

    Można.
    >  Odszkodowanie jest z tytułu czegoś co jest WBREW umowie.
    >  Ale uwagę z rozważań zapisałem niżej :)
    odszkodowanie jest za coś ....

    >  W to nie wątpię :)

    >  Powiedzmy że "typowe odszkodowanie" byłoby łatwiej przełknąć.
    >  Ale mamy przypadek że ów przychód *wynika z umowy* !
    >  Co wprost, literalnie pasuje do treści ustawy.
    jeśli umowa stanowi inaczej to jeśli kodeks nie ogranicza ...... ????

> [...]
    >  Nie ma umowy o "podwójnym" czynszu, wychodzi że w razie bezumownego
    > korzystania będzie mu przysługiwało odszkodowanie w wysokości czynszu

    A przemyślałeś sytuację w której ten podwójny czynsz umowny będzie niższy od
    pojedynczego rynkowego ??????????????
    >  Aby sobie nie komplikować życia - wziął ryczałt (8,5%), bo to
    > z grubsza wyjdzie tyle co 19% a mniej papierów.
    >
    >  I teraz proponujesz mu że odszkodowanie pójdzie w "inne przychody".
    Nie bo to ten co ma zapłacić ma ryczałt a nie ten co jest beneficjentem -
    prawda ?

    CDN ... rano -Pzdr-Kriss

  • 7. Data: 2006-02-20 13:00:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2006, kriss wrote:

    > Można.

    Acha.

    > jeśli umowa stanowi inaczej to jeśli kodeks nie ogranicza ...... ????

    Nie ogranicza.
    Ale ustawa o podatku ryczałtowym wyraźnie stanowi że przychody
    wynikające z umów najmu są tym co jest podstawą opodatkowania.
    I nie rozgranicza czy chodzi o przychód zamierzony czy niezamierzony,
    główny czy pomocniczy lub zastępczy :)
    "wynika z umowy"...

    [...]
    [...]
    > A przemyślałeś sytuację w której ten podwójny czynsz umowny będzie niższy od
    > pojedynczego rynkowego ??????????????

    Przemyślałem.
    Jedynie dowodzi to iż nie ma mowy o odszkodowaniu wynikającym z przepisów
    lub wyroku sądowego.
    Przecież nie jest ważne czy dostanie mniej lub więcej ("poszkodowanie
    podatkowe" wziąłem na celownik jako argument za pasowaniem celowości
    przepisu do jego literalnego brzmienia).
    Nie wiem czy w przypadku jeśli sąd jedynie *potwierdza* wysokość lub
    zasady odszkodowania wynikłe z umowy należy mówić o "odszkodowaniu
    wynikłym z wyroku"... :) bo w sumie orzeczenie nie dotyczy wysokości
    a faktu że się należy.
    Ale to tak na boku - bo na razie jak rozumiem mamy na uwadze
    problem czy odszkodowanie może być przychodem z najmu a nie zasad
    ogólnych.

    Co miałoby przemawiać przeciw, jeśli owo odszkodowanie jest
    umowne i wymóg ustawowy spełni ?

    > Nie bo to ten co ma zapłacić ma ryczałt a nie ten co jest beneficjentem -
    > prawda ?

    Nie, ten co ma otrzymać (pieniądze) ma ryczałt.
    Właściciel nie może doprosić się o swoją własność i ma dostać
    odszkodowanie umowne... zamiast opodatkowanego ryczałtem czynszu.

    [...]

    :)

    :)

    --