  • 1. Data: 2003-07-03 10:01:52
    Temat: Nazwa firmy (DG)
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl>

    Witam.

    Zamierzam otworzyć DG - jeszcze nie byłem w Ewidencji.
    Mam pytanie: czy muszę w nazwie firmy podawać imię i nazwisko?
    Albo kiedy muszę, a kiedy nie muszę (zeznania, pieczątki, etc)?

    Kamil Paszkiewicz
    Visual FoxPro FAQ: http://www.dbf.pl/vfp

  • 2. Data: 2003-07-03 11:30:14
    Temat: Re: Nazwa firmy (DG)
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl> napisał w
    wiadomości news:be0uv9$ldr$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Zamierzam otworzyć DG - jeszcze nie byłem w Ewidencji.
    > Mam pytanie: czy muszę w nazwie firmy podawać imię i nazwisko?
    > Albo kiedy muszę, a kiedy nie muszę (zeznania, pieczątki, etc)?

    zawsze musisz

  • 3. Data: 2003-07-03 12:11:48
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl>

    "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> wrote in message
    > zawsze musisz
    Rozmawiałem przed chwilą z kolegą przedsiębiorcą, który stwierdził, że
    w nazwie pełnej musiał podać, ale w nazwie skróconej już nie. I
    posługuje
    się wszędzie nazwą skróconą. Problem w tym, że na moim druczku z urzędu
    miasta nie ma takiej rubryki jak "nazwa skrócona"....

  • 4. Data: 2003-07-03 12:56:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kamil Paszkiewicz napisał:

> [...]
    > się wszędzie nazwą skróconą. Problem w tym, że na moim druczku z urzędu
    > miasta nie ma takiej rubryki jak "nazwa skrócona"....

    Gdyby kolega czytał Prawo Działalności Gospodarczej to by wiedział że
    nazwiska i imienia przedsiębiorca ma uzywac "obok" nazwy fimy, a więc
    nie jest to częśc nazwy. Nazwę może mieć skrócona i wydłuzona a nazwisko
    jest "obok" i ma tam być.
    Czasami kontrole potrafia się czepiac o brak nazwiska - w końcu
    podatnikiem VAT jest jan Kowalski a nie firma ABC.

    Wynika to z ogólnej zasady że nazwa firmy ma określac formę prawną.
    Np. spółka z o.o musi pisać po nazwie "sp. z o.o." a osoba fizyczna musi
    uzywać nazwiska, bo to czlowiek jest przedsiębiorcą, nie wydziela się z
    niego jakiś byt odrębny.
    S.c. musi uzywać nazwisk wszystkich wspólników.
    Generalnie - kontrahent ma wiedziec KOGO ma ścigac za długi, a więc
    spółke z o.o. ABC, ale już Jana Kowalskiego, właściciela firmy ABC bo w
    tym wypadku firma ABC to "byt urojony" i za żadne zobowiązania nie
    odpowiada.
    Jawność obroty gospodarczego wmaga aby każdy wiedział z kim robi interesy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-07-03 12:58:36
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl> napisał w
    wiadomości news:be16ir$t1g$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > się wszędzie nazwą skróconą. Problem w tym, że na moim druczku z urzędu
    > miasta nie ma takiej rubryki jak "nazwa skrócona"....

    musisz posługiwać się pełną nazwą firmy,
    nazwe skróconą możesz sobie zrobić xyz,
    tyle że tej skróconej będziesz używał np.
    gdy będziesz się telefonicznie przedstawiał,
    czy też na witrynie www, czy w innych miejscach "bez znaczenia".
    w kontaktach z US, ZUS, innymi urzędami czy też na fakturach
    (w obie strony) będziesz musiał się posługiwać jedyną słuszną,
    nazwą pełną.

  • 6. Data: 2003-07-03 16:06:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2003, Krzysztof Gil wrote:

> [...]
    >+ > się wszędzie nazwą skróconą. Problem w tym, że na moim druczku z urzędu
    >+ > miasta nie ma takiej rubryki jak "nazwa skrócona"....

    No to powiedz urzędowi że chcesz nazwy skróconej i pytasz gdzie
    ją wpisać :) Masz do tego prawo.

    >+ musisz posługiwać się pełną nazwą firmy,

    Pełna "nazwa DG" (wg PDG) nie zawiera danych osobowych, jak Maddy
    zdążyła już zapodać. To o czym piszesz to *OZNACZENIE PRZEDSIĘBIORCY*
    które składa się z *nazwy* oraz członu określającego formę prawną,
    dla DG OF - imię i nazwisko.

    >+ nazwe skróconą możesz sobie zrobić xyz,
    >+ tyle że tej skróconej będziesz używał np.
    >+ gdy będziesz się telefonicznie przedstawiał,

    Mylisz się. IMO :)

    >+ czy też na witrynie www, czy w innych miejscach "bez znaczenia".
    >+ w kontaktach z US, ZUS, innymi urzędami czy też na fakturach

    Mniemam że mylisz się, IMO :)
    Na fakturach możesz podawać nazwę skróconą (nie mam zdrowia
    szukać, ale jest *wyraźnie* zezwolone w rozporządzeniu),
    zaś urzędom... no to różnie bywa.
    Po pierwsze mają "numerki".
    Ale np. taki ZUS ma system tak zrobiony, że *wszystko*
    co zapodasz przy rejestracji musisz podawać w kolejnych
    papierach ! I ja (wrr...) powpisywałem różne zbędne pola
    (opisane jako opcjonalne) :>

    >+ (w obie strony) będziesz musiał się posługiwać jedyną słuszną,
    >+ nazwą pełną.

    Mniemam że mylisz dwie różne rzeczy:
    - obowiązek podawania *oznaczenia przedsiębiorcy* *do wiadomości*
    wszystkich kontrahentów
    - obowiązek podawania nazwy DG na fakturze.

    Jak kontrahent ma umowę w której podałeś mu na tacy kto ty zacz
    albo "oczywiście zna cię osobiście" to PDG *nie* łamiesz,
    i na fakturze możesz spokojnie pisać nazwy skrócone.
    Kontrahent może je wpisać np. do ewidencji VAT...

    Chcesz przykładu ?
    TP S.A.[1] :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] cały czas czekam aż na "prawo" ponownie z konopii wyskoczy
    ten dyskutant który twierdził że "już TP a nie TP S.A." :> (wtedy
    przespałem i dopiero widziałem w archiwaliach :))

  • 7. Data: 2003-07-03 20:09:19
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
    > Gdyby kolega czytał Prawo Działalności Gospodarczej to by wiedział że

    Kolega nie czytał, ponieważ decyzja otwarcia DG zapadła znienacka.
    Kolega ogólne zasady prowadzenia DG zna, a szczegóły na pewno
    doczyta w PDG. Przy okazji kolega dziękuje za mały wykład :-)

  • 8. Data: 2003-07-03 20:10:48
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl>

    ezjan.zabrze.pl...
    > Na fakturach możesz podawać nazwę skróconą (nie mam zdrowia
    > szukać, ale jest *wyraźnie* zezwolone w rozporządzeniu),
    Można prosić o namiary na to rozporządzenie?

  • 9. Data: 2003-07-03 23:52:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2003, Kamil Paszkiewicz wrote:

    >+ "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > Na fakturach możesz podawać nazwę skróconą (nie mam zdrowia
    >+ > szukać, ale jest *wyraźnie* zezwolone w rozporządzeniu),
    >+ Można prosić o namiary na to rozporządzenie?

    WWWWWWRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR !!!!
    Tłumaczyłem że nie mam zdrowia szukać ?? - tłumaczyłem. I co ??
    I nadal podpieram lenistwo :], znaczy: karalne !

    Rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym
    ++++++++++
    § 35. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37,
    powinna zawierać co najmniej:

    1) imiona i nazwiska lub nazwy bšdŸ nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy
    oraz ich adresy,
    ----------

    Posłodzić, posmarować masłem, odgrzać czy może być na zimno ? ;)
    Tak jest *lub*, jakby ktoś pytał :)

    Bez urazy poproszę i idę spać !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 10. Data: 2003-07-04 08:14:00
    Od: "Kamil Paszkiewicz" <k...@b...pl>

    jan.zabrze.pl...
    > WWWWWWRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR !!!!
    Mamusiu!! Warczą na mnie :-(((

    > 1) imiona i nazwiska lub nazwy bšdź nazwy skrócone sprzedawcy i
    nabywcy
    > oraz ich adresy,
    Podziękował :-)

    > Posłodzić, posmarować masłem, odgrzać czy może być na zimno ? ;)
    Może być na zimno byle z piwkiem ;)

    Dzięki!