    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nowe podatki
    Date: Wed, 2 Jun 2021 15:19:08 +0200
    <s935bt$ku5$1@gioia.aioe.org>
    <1ciqqnt20fwvq$.c79wew2v1jlo.dlg@40tude.net>
    <s93b2n$1d13$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net> <s93gms$ke$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net>
    <s959fj$13d2$1@gioia.aioe.org> <s95iea$a6b$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s969nv$iaj$1@gioia.aioe.org> <s97ign$dou$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s97lf2$1a2p$1@gioia.aioe.org> <6...@e...not.valid>
    <s97s4q$763$1@gioia.aioe.org> <s97uoq$k6o$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    W dniu 02.06.2021 o 14:49, Piotr Gałka pisze:

    > Czy tylko intuicja?

    Tak.

    > Kupiłem towaru za 1000.
    > Jego część (za którą zapłaciłem 200) sprzedałem za 1000.
    ~~~~

    > A na koniec roku mam zapłacić podatek od 800. No z jakiej racji -
    > przecież nic nie zarobiłem (w gotówce jestem na zero).
    > A co to jest to 800 - to jest akurat magazyn.
    > Czyli podatek płacę od stanu magazynu :)

    Dochód = 1000 przychód - 1000 koszty + 800 magazyn

    Dochód = 800 zł (do opodatkowania)

    Wybierz prawidłową odpowiedź:
    a) te 800 zł dochodu to stan magazynu
    b) te 800 zł dochodu to dochód ze sprzedania towaru

    Ćwiczenie:
    Kupiłeś towar za 1000.
    Jego część (za którą zapłaciłeś 200) sprzedałeś za 500
    Na koniec roku masz stan magazynu na 800 (tak jak poprzednio w twoim
    przykładzie)

    Od jakiej kwoty zapłacisz podatek?

    > Według mnie bardziej sprawiedliwe by było gdyby podatki płacić od tego
    > co się udało zarobić w gotówce.

    I tak właśnie jest. (w dużym uproszczeniu, w kontekście tej dyskusji)

    > Zakup towaru byłby od razu kosztem (bo
    > gotówka jednak została na to wydana).

    I tak właśnie jest w KPIR

    > Nie wiem jakie byłyby negatywne konsekwencje takiego założenia.

    Jakiego założenia? Tak właśnie jest :)

    > Pozytywne byłoby to, że ktoś komu się faktycznie nie udało zarobić nie
    > musiałby brać kredytu, aby zapłacić podatek (w takiej sytuacji jak
    > opisałem wyżej).

    Jeśli komuś się nie udało zarobić, to ma zero (albo stratę).
    Od zera i strat nie płaci się podatków, więc po co brać kredyt na
    zapłatę podatku, którego nie ma?

    Chyba że na spłatę długów :):)

    Pozdrawiam
    Piotr