eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOdmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem. › Re: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    Date: Wed, 13 Sep 2006 09:05:08 +0200

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A weksel był mi potrzebny w miarę szybko :( więc w zachwyt nie wpadłem
    > bo US dawno był już zamknięty (i 8 km dalej).
    > Oczywiście opłata <5 zł, że więcej trzeba "do kasy" to wiem :)

    Tak na przyszłość: jak chcesz szybko przyjąć weksel, to sam wystaw go
    jako wystawca, wskazując dłużnika jako trasata. Od dnia wystawienia masz
    dwa tygodnie na spokojne uiszczenie opłaty skarbowej.

    > Idzie mi o co innego: czy ktoś kojarzy jaki przepis, który jawnie
    > *nakazuje* np. urzędowi skarbowemu podstemplowanie znaków opłaty
    > na wekslu? Albo pocztowemu? Albo bankowi?

    IMHO jest tylko to rozporządzenie (Dz. U. Nr 110, poz. 1176), zgodnie
    z którym "2. Znaki opłaty skarbowej od weksla mogą być kasowane
    wyłącznie przez organy administracji publicznej, banki, placówki
    pocztowe, sądy oraz notariuszy przez odciśnięcie pieczęci urzędowej i
    wpisanie daty."

    I raczej nie twierdziłbym, że skoro mogą, to nie muszą.

    Dlatego czekam z niecierpliwością na wyjaśnienie tej sprawy, z chęcią
    zamieszczę ją na necie, aby potomni już nie mieli problemów :-)

    > Jakby kto miał pod ręką jakiś wyrok, postanowienie, interpretację
    > albo jakiś taki madry papier ktorym można by się wesprzeć w drugim
    > rzucie (czyli "jak się oprą") to bardzo poproszę!

    Obawiam się, jak również mam nadzieję, że przetrzesz ścieżkę :-)

    > Nie wykluczam że dla Poczty może to byc któraś umowa *międzynarodowa*
    > o którą oparte jest prawo wekslowe lub prawo pocztowe (w art 5 prawa
    > pocztowego jest już jasny zapis że PP jest zobowiązana do wykonywania
    > zapisów umów m-narodowych prawa pocztowego co rozwiazywałoby TEN
    > przypadek, ale np. napadania z żądaniem pieczęci oddziału GUS oczywiście
    > nie).

    Opłata skarbowa nie jest elementem weksla, więc nie sądzę, aby była w
    jakiś szczególny sposób regulowana przez międzynarodowe konwencje wekslowe.

    Powodzenia i czekam na dalsze informacje :-)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz