  • 1. Data: 2005-07-08 12:35:25
    Temat: Odwołanie od błędnej decyzji naczelnika US - problem
    Od: "Elvgreen" <e...@g...pl>

    Witam!
    Mam taki problem, którego nie potrafię rozwiązać.
    W zeznaniu za 2003 r. powstała różnica zdań między mną a US. US
    interpretował przepisy na moja niekorzyść. Nie zgodziłem się z tą
    interpretacją i nie zgodziłem się na korektę zeznania. Naczelnik wydał
    decyzję na moją niekorzyść wyznaczając należny podatek. Od decyzji się nie
    odwołałem.

    Po roku sąd najwyższy potwierdził słuszność mojej interpretacji przepisów.
    Złożyłem korektę do zeznania. Okazuje się, że mogę się pocałować, bo nie
    odwołałem się od decyzji co powoduje, że tamto rozliczenie jest już
    zapieczętowane i nikt nigdy do niego już nie ma prawa wracać. Podobno nawet
    US nie ma prawa już w nie ingerować.

    I pytanie:
    Czy warto iść do sądu. Sprawa idzie o 2000 zł. Co ciekawe. W podobnej
    sytuacji byli też ludzie, którzy zgodzili się na złożenie korekty i nie
    kwestionowali interpretacji urzędnika. Po roku złożyli korektę i kasa
    została im zwrócona. Ja podobno nie mam prawa do złożenia korekty.

    To prawda?
    Może ktoś podać jakąś podstawę prawną?
    pozdrowienia

  • 2. Data: 2005-07-11 15:29:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dalrm2$phi$1@helios.domdata.com>,
    "Elvgreen" <e...@g...pl> wrote:

> [...]
    > odwołałem się od decyzji co powoduje, że tamto rozliczenie jest już
    > zapieczętowane i nikt nigdy do niego już nie ma prawa wracać. Podobno nawet

    Jest do tego jakaś podstawa prawna czy masz tylko "jedna pani
    powiedziała"?

    Nie podali Ci?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 3. Data: 2005-07-14 13:16:27
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Podstawa prawna w ordynacji.
    Korygować możesz własną deklarację.Od decyzji US możesz się odwołać,czego nie
    zrobiłeś.Złóż wniosek z Art.240 OP - może przejdzie a jak nie to masz znowu
    tryb skargowy do NSA włacznie.

    Pzdr-Kriss

  • 4. Data: 2005-07-14 21:13:26
    Od: Elvgreen<e...@g...pl>

    > Nie podali Ci?

    Dotyczaca niemozliwosci odwolywania sie od decyzji naczelnika? Nie.
    Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-07-14 21:18:28
    Od: Elvgreen<e...@g...pl>

  • 6. Data: 2005-07-15 12:31:40
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <7...@n...onet.pl>,
    "Kriss" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Podstawa prawna w ordynacji.
    > Korygować możesz własną deklarację.

    Na mój gust to on właśnie napisał, że korektę złożył.

  • 7. Data: 2005-07-15 14:21:09
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Wczoraj nie miałem czasu.Dziś podstawa prawna;

    Ordynacja podatkowa definiuje sposób powstania zobowiązania podatkowego;

    Art. 21. § 1. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:
    1) zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego
    zobowiązania;
    2) doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego
    zobowiązania.
    § 2. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek
    złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w §
    1 pkt 1, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty, z
    zastrzeżeniem § 3.
    § 3. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik,
    mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku,
    nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż
    wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa
    wysokość zobowiązania podatkowego.
    § 3a. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik
    w złożonej deklaracji wykazał zwrot podatku w wysokości wyższej od należnej,
    organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zwrotu podatku.

    Zgodnie z powyższym Twoje zobowiązanie powstało w trybie paragrafu 3 &#8211; wydano
    decyzję określającą a ta podlega wyłacznie trybowi odwołania do Izby i skargi
    NSA . Upływ terminu do wniesienia odwołania sprawia,że decyzja jest prawomocna.
    Mało tego , ponieważ odmówiłeś autokorekty to twoje prawo do korekty zeznania
    z chwilą wszczęcia postępowania jest zawieszone.

    Art. 81. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej
    deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
    Art. 81a. § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy,
    których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1
    pkt 1, mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację), jeżeli:
    1) w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali
    zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i
    wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości
    mniejszej od należnej;
    2) w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3 wykazali
    zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i
    wpłacili zadeklarowany podatek;
    3) w złożonej deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe w wysokości
    niższej od należnej albo kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości
    większej od należnej.
    § 2. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje:
    1) płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
    a) podatek pobrany w wysokości mniejszej lub większej od należnej,
    b) podatek należny w wysokości mniejszej lub większej od pobranej;
    2) inkasentom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
    a) podatek należny w wysokości mniejszej od pobranej,
    b) podatek w wysokości mniejszej lub większej od pobranej.
    Art. 81b. § 1. Uprawnienie, o którym mowa w art. 81a (korekta zeznania ):
    1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli
    podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem
    postępowania - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie
    lub kontrola;
    2) przysługuje nadal - w zakresie, w jakim w toku postępowania podatkowego
    lub kontroli podatkowej nie stwierdzono naruszenia prawa lub nie wydano
    decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.
    § 2. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje
    skutków prawnych.

    Pozostaje więc tylko tryb przewidziany ;

    Art. 254. § 1. Decyzja ostateczna, ustalająca lub określająca wysokość
    zobowiązania podatkowego na dany okres, może być zmieniona przez organ
    podatkowy, który ją wydał, jeżeli po jej doręczeniu nastąpiła zmiana
    okoliczności faktycznych mających wpływ na ustalenie lub określenie wysokości
    zobowiązania, a skutki wystąpienia tych okoliczności zostały uregulowane w
    przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dniu wydania decyzji.
    § 2. Zmiana decyzji ostatecznej może dotyczyć tylko okresu, za który ustalono
    lub określono wysokość zobowiązania podatkowego.

    Lub ;

    Stwierdzenie nieważności decyzji

    Art. 247. § 1. Organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:
    1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości;
    2) została wydana bez podstawy prawnej;
    3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa;
    4) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną;
    5) została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie;
    6) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter
    trwały;
    7) zawiera wadę powodującą jej nieważność na mocy wyraźnie wskazanego
    przepisu prawa;
    8) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą.

    Wobec powyższego należy uznać ,że autokorekta dokonana według sugestii US &#8211;
    byłaby w Twoim przypadku korzystniejsza .
    Ale warto walczyć do końca.
    Pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2005-07-15 18:00:56
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Na mój gust to on właśnie napisał, że korektę złożył.

    Poczytaj mój elaborat poniżej z podstawami prawnymi.
    Korygujesz siebie.Jak US wyda decyzję tracisz prawo do korekty - nabywasz praw
    odołwczych i skragowych.

    Kriss

  • 9. Data: 2005-07-18 13:53:50
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <7...@n...onet.pl>,
    "Kriss" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Poczytaj mój elaborat poniżej z podstawami prawnymi.
    > Korygujesz siebie.Jak US wyda decyzję tracisz prawo do korekty - nabywasz
    > praw
    > odołwczych i skragowych.

    Dzięki, jak dla mnie wystarczy - interesującą mnie w tym wątku kwestię
    wyjaśnia art. 81b par. 2. Wygląda na to, że inicjatorowi wątku pisemko z
    odmową i podanymi podstawami się nie należy.