    From: PB <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji
    Date: Tue, 09 Sep 2014 23:14:26 +0200
    <Pine.WNT.4.64.1409081050170.1952@quad> <op.xlvf84l4rjckdk@piotrb2>
    <540dc560$0$2238$65785112@news.neostrada.pl> <op.xlvlukyurjckdk@piotrb2>
    <Pine.WNT.4.64.1409091647220.1460@quad>

    W dniu 09.09.2014 o 17:30 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    pisze:

    > To zależy od umowy, a ściślej spełnienia art.15.3.3 ustawy o VAT:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,66
    194,20140401,art-15-18-podatnicy-i-platnicy.html

    No ale to dotyczy tworzenia dla swojego pracodawcy z umowy o pracę.
    Nie mam takiej sytuacji.

    > No to z KUP DG też, z dokładnością do definicji DG :>
    > (art.15 ustawy o VAT również posługuje się pojęciem "DG", tyle, że
    > jest INNA definicja DG, szukać w ustawie o VAT).

    Z Twoich wypowiedzi rozumiem, że jest pewne (w domyśle), że sprzedaż
    licencji na użytkowanie oprogramowania nie jest DG w rozumieniu ustawy o
    VAT.
    Chociaż ja do tej pory myślałem, że niekoniecznie nie jest. Sprzedaję
    licencję, ale przecież ten program cały czas jest poprawiany, są wydawane
    nowe wersje, jest strona www. Wydawało mi się, że to jednak może podpadać
    pod prowadzenie działaności.

    Przypuszczam, że jeśli zdarzą się jakieś szkolenia płatne, to trzeba je
    rozliczać w ramach DG, czy to też działaność wykonywana osobiście?

    > Pytanie czy dla PIT należy i można wydzielić taką częściową sprzedaż.
    > IMVHO, tak jak dla VAT - nie należy, to jest całość.
    > Ale dla VAT mam co najmniej wewnętrzne mocne przekonanie że wyroki
    > czytałem, a dla PIT nie, niemniej rozważ wspomniany niżej flejm
    > o piasku, cemencie i roboczogodzinach.
    > Nie bardzo wiem, czy klucz należy wydzielać.
    > Ba, czy MOŻNA go (zgodnie z prawem) wydzielić.

    ok, czyli 50% od wszystkiego, łącznie z kuczem. Jest mi to na rękę.

    > Zauważ, że w takim układzie do sprawdzenia jest, czy podatku
    > dochodowego
    > nie "zaliczkuje" nabywca. Jeśli tak, to może istnieć czysto umowna
    > przyczyna oporu przed takim rozliczeniem (znaczy VAT od umowy
    > osobistej), literalnie brzmi ona: "nasz program nie umożliwia" :>
    > (z odmianą "nasz księgowy tak nie chce").
    > Nabywca nie chce bo mu "program nie umożliwia" - i co mu zrobisz?

    Czyli jednak wątpliwości się mnożą.
    Ale czy to nie dotyczy tylko sytuacji sprzedaży licencji dla swojego
    pracodawcy?

    > Co do VAT.
    > Z dokładnością do konieczności sprawdzenia jak literalnie brzmi
    > aktualna
    > lista czynności opodatkowanych stawką preferencyjną - AFAIK w przeszłości
    > "pierwsza sprzedaż" przez twórcę była objęta preferencją (8% znaczy).
    > I nikt Cię nie pyta czy CHCESZ z tej stawki korzystać, jak minister
    > postanowił tak będzie <TUP>! ;)

    Nie widzę czegoś podobnego na liście, więc chyba 23%

    > Obstawiam że nie.
    > Ci co się nie orientują albo dalej robią tak albo dalej robią siak,
    > nawet
    > nie wiedząc że było "zamieszanie interpretacyjne", a ci co się orientują
    > i czytają, pewnie z pewną taką nieśmiałością podeszli do "nowej lepszej"
    > interpretacji niezgodnej z literą przepisu :)

    Gdybym nie zapytał tutaj to właśnie byłbym święcie przekonany, że wszystko
    jest ok.

    > Kto Ci ma doradzić, skoro w razie czego siedzieć pójdziesz sam ;)

    No właśnie to mnie wnerwia w tym systemie podatkowym.
    Nie ważne, że twoje postępowanie wręcz zwiększyło podatek. I tak należy ci
    się mandat (oby tylko).

    --
    Pozdr. Piotr

    ---