  • 11. Data: 2005-05-22 16:07:28
    Temat: Re: Pilne-numeracja KPiR
    Od: Andrzej<a...@p...pl>

    Akurat program "Mała Księgowość" jest bardzo dobrym i przystępnym programem
    dla małych i średnich firm bardzo zresztą chwalonym przez właścicieli firm.I
    program ten drukuje księgę dokładnie w/g obowiązującego wzoru dokonując
    podsumowań narastająco od pcczątku roku,jest dwa razy w roku udoskonalany
    nowymi wersjami,bardzo przejrzyście i czytelnie na odrębnych wydrukach można
    uzyskać wykazanie bieżąco i narastająco przychodu,kosztów i dochodu.Nie ma tam
    nic jak piszesz wadliwego.
    Jedynie że jak napisałem wcześniej zdarzenia gospodarcze numeruje nie od
    pcozątku roku narastająco tylko w skali miesiąca.
    Podaj mi dokładnie podstawę prawną która mówi o nunerowaniu zdarzeń
    gospodarczych pod kątem podatku dochodowego KPiR tylko i wyłącznie w skali
    roku.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 12. Data: 2005-05-22 17:57:37
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

> [...]
    >
    > "
    > § 31. 3. Podatnik posługujący się programem komputerowym,
    > który nie zapewnia wydrukowania księgi, według wzoru określonego w
    > załączniku nr 1,
    > jest obowiązany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1.
    > Po zakończeniu miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy
    > zawierający podsumowanie zapisów za dany miesiąc
    > i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne wynikające z tego
    > wydruku.
    > "
    > /Rozporządzenie MF z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia

    Z tego co napisałeś, wcale nie wynika, że numerowanie każdego miesiąca od
    lp.1 jest n iewłaściwe i niezgodne z prawem.

    Jarek

  • 13. Data: 2005-05-22 20:14:55
    Od: "BAH" <b...@c...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Podaj mi dokładnie podstawę prawną która mówi o nunerowaniu zdarzeń
    > gospodarczych pod kątem podatku dochodowego KPiR tylko i wyłącznie w skali

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów
    (publikacja: Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475, nr 224, poz. 2226 oraz z
    2004 r. nr 282, poz. 2807)
    http://gofin.pl/p_a.php?id_temat_html=29795&id_punkt
    =38&i=2

    § 2. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym", są obowiązane prowadzić księgę,
    z zastrzeżeniem ust. 2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do
    rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

    § 11. 1. Podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób
    niewadliwy.
    2. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami
    rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi.
    3. Księgę uważa się za rzetelną, z zastrzeżeniem ust. 4, jeżeli dokonywane w
    niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

    OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW l ROZCHODÓW
    2. Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do
    księgi.
    Tym samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania
    zapisu.
    ---
    Księga jest "roczna" a Nr kolejny jest na dokumencie i w księdze.
    Zatem jak w lutym i w marcu jest dok. 4, to który dok. odliczam ?
    bieżący czy zaległy ?
    Jeśli 1,2,3,4, 1,2,3, 1,2,3,4,5 to jest kolejny, to można iść dalej
    1,3,5,7,11,13 to też są kolejne

    W wcześniejszym mailu cytowałem, że można mieć dodatkową ksiegę (wpisy
    miesięczne).
    /wtedy nie wykluczam dopuszczalności numeracji miesięcznej ale przekonany
    nie jestem/
    Chodzi przede wszystkim o to by nie dopuszczać do dopisywania "zaległych"
    dokumentów.

    Zdarzenia można sobie numerować miesięcznie
    /np w ewidencjach sprzedaży , ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy, ../
    ale ksiegi już nie.

    ---

    W zasadzie, to jest to odgrzewana co jakiś czas dyskusja.
    np.
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=lang_pl&thr
    eadm=blfeah%24651%241%40news.onet.pl&rnum=1&prev=/gr
    oups%3Fq%3Dnumeracja%2B%2Bkpir%26hl%3Dpl%26lr%3Dlang
    _pl%26selm%3Dblfeah%2524651%25241%2540news.onet.pl%2
    6rnum%3D1

    BAH

  • 14. Data: 2005-05-23 06:00:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 May 2005, Jarek wrote:
    [...komuś...]
    >+ > "kolejny" nie oznacza "co miesiąc od nowa".
    [...]
    >+ Z tego co napisałeś, wcale nie wynika, że numerowanie każdego miesiąca od
    >+ lp.1 jest n iewłaściwe i niezgodne z prawem.

    Wyciąłeś IMO najważniejszą część cytatu: że numeruje się KSIĘGĘ.
    *Całą* księgę. Nie poszczególne kartki, nie poszczególne
    miesiące, a księgę.
    Zaś księgę zakłada się raz na rok....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-05-23 14:16:54
    Od: Andrzej<a...@p...pl>

    To co zrobic Gotfrydzie jeżeli program księgowy na wydrukach numeruje w skali
    miesiąca?Jedyne wyjście to na tych wydrukach obok nadanych przez
    komputerowy program numerach zdarzeń gospodarczych dopisywać dodatkowo
    np.cienkopisem numery w skali roku i takie numery nadawać na dokumentach
    ksiegowych.Innego rozwiązania problemu nie widzę.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 17. Data: 2005-05-23 20:34:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 May 2005, Andrzej wrote:

    >+ To co zrobic Gotfrydzie jeżeli program księgowy na wydrukach numeruje w skali
    >+ miesiąca?

    Nie mam zielonego pojęcia.
    Autora pytać ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2005-05-24 21:10:58
    Od: Krzysztof Czajka <K...@p...pl>

    Andrzej (a...@p...pl) napisał(a):

    > To co zrobic Gotfrydzie jeżeli program księgowy na wydrukach numeruje w skali
    > miesiąca?

    Co zrobić? Kliknąć Inne > Zmień > Sposób numeracji, zaznaczyć "Numeracja
    ciągła od początku roku" (mowa oczywiście o "Małej Księgowości
    Rzeczpospolitej").

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

    --
    K...@p...pl
    http://www.flaneur.pl/

  • 19. Data: 2005-05-25 10:33:06
    Od: "nocnyMarek" <n...@N...gazeta.pl>

    Krzysztof Czajka <K...@p...pl> napisał(a):

    > Co zrobić? Kliknąć Inne > Zmień > Sposób numeracji, zaznaczyć "Numeracja
    > ciągła od początku roku" (mowa oczywiście o "Małej Księgowości
    > Rzeczpospolitej").

    Jednego tu nie rozumiem,
    jeśli wszyscy są zgodni, ze numeracja musi być ciągła od początku roku,
    to w takim razie po po MKR, Rachmistrz Insertu i inne programy typu KPiR
    zgodnie dają możliwość oddzielnej numeracji dla każdego miesiąca?
    Czyżby wszyscy autorzy tych programów zmówili się,
    by wpuszczać ich użytkowników w maliny?

  • 20. Data: 2005-05-25 16:25:03
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Wed, 25 May 2005 10:33:06 +0000 (UTC) "nocnyMarek"
    <n...@N...gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > zgodnie dają możliwość oddzielnej numeracji dla każdego miesiąca?
    > Czyżby wszyscy autorzy tych programów zmówili się,

    Jak zaczynałem DG (1998) to poczytałem sobie różne mądre książeczki (pełne od
    cytatów z ustaw i rozporządzeń) a wśród nich ABC Small Biznesu pana
    Markowskiego. Tam jak byk było wprost napisane, że numerować można każdy
    miesiąc od jedynki (i tak robię od początku). Dodatkowo produkuję księgę z
    wyraźnie wydzielonymi kartami dla każdego miesiąca, oznaczonymi nazwą
    miesiąca, więc o żadnych pomyłkach nie ma mowy.

    Dla purystów można się umówić, że numer miesiąca jest składnikiem numeru wpisu
    i jest już po kolei przez cały rok.

    Ciekawe, czy w ostatnim wydaniu ABC SB jest nadal taki zapis, może ktoś
    zajrzy?

    Pozdrawiam
    PAD

    --