  • 1. Data: 2017-12-16 00:39:03
    Temat: Podatek od spadku
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Otrzymałem w spadku udział w nieruchomości po dwóch zmarłych osobach z
    rodziny. Druga osoba zmarła niedawno, więc podatku za część po tej
    osobie się nie należy. Pierwsza osoba zmarła jednak w 2003 roku, w
    związku z czym naliczono mi podatek od spadku. W związku z tym, że
    zamieszkiwałem w nieruchomości uzyskałem ulgę. Niecałe pół roku temu
    nieruchomość została sprzedana i obecnie czeka mnie zapłata pozostałej
    kwoty podatku (utrata ulgi). W związku z tym, że większa część tej kwoty
    zostanie zapewne zmarnowana :-), zwracam się z pytaniem do praktyków:
    czy da się to jakoś uratować? Oczywiście najprostszym sposobem byłoby
    przeznaczenie kwoty od której naliczono podatek, na cele mieszkaniowe,
    ale po pierwsze kwota jest za mała, żeby kupić coś samodzielnie, czasu
    też nie było zbyt wiele na zdobycie większych środków. Czy da się jakoś
    uzyskać wydłużenie czasu, w którym środki uzyskane ze sprzedaży
    otrzymanej w spadku nieruchomości, można przeznaczyć na cele
    mieszkaniowe, nie tracąc ulgi?

    Maciek

  • 2. Data: 2017-12-16 12:35:57
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/15/2017 5:39 PM, Maciek wrote:
    > Witam
    >
    > Otrzymałem w spadku udział w nieruchomości po dwóch zmarłych osobach z
    > rodziny. Druga osoba zmarła niedawno, więc podatku za część po tej
    > osobie się nie należy.
    Bo?

> [...]
    > zamieszkiwałem w nieruchomości uzyskałem ulgę. Niecałe pół roku temu
    > nieruchomość została sprzedana i obecnie czeka mnie zapłata pozostałej
    Ile zamieszkiwales?
    Kiedy byla sprawa spadkowa.

    W związku z tym, że większa część tej kwoty
    > zostanie zapewne zmarnowana :-),

    abolutnie nie. pojdzie na premie.

> [...]
    > uzyskać wydłużenie czasu, w którym środki uzyskane ze sprzedaży
    > otrzymanej w spadku nieruchomości, można przeznaczyć na cele

    Miales czas na zlozenie oswiadczenia, ze wydasz srodki na cele
    mieszkaniowe w ciagu 2 lat.
    Teraz to zdaje sie juz po rybkach, ale nie pamietam dokladnie jaki byl
    termin na zlozenie oswiadczenia.

    Po za tym sprzedaz przed terminem miala dodatkowe furtki np zmiana
    sytuacji zyciowej jesli przeprowadzales sie do innego miasta itp itd.
    Poczytaj dokladniej w utawie czy sie nie załapiesz na ktoras z nich.

    Generalnie za mało danych. Wrzuc postawnowiania sądu o nabyciu spadku i
    decyzje US to mozna pogadac.

  • 3. Data: 2017-12-16 15:30:01
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-16 o 12:35, witek pisze:
    > Bo?
    Bo jestem w tej grupie, że się nie płaci podatku :-)

    > Ile zamieszkiwales?
    Gdzieś około roku. To była współwłasność i drugi spadkobierca chciał
    sprzedawać.

    > Kiedy byla sprawa spadkowa.
    W 2016.

    > W związku z tym, że większa część tej kwoty
    > abolutnie nie. pojdzie na premie.
    Sęk w tym, że nie na moje :-)

    > zwracam się z pytaniem do praktyków:
    > Miales czas na zlozenie oswiadczenia, ze wydasz srodki na cele
    > mieszkaniowe w ciagu 2 lat.
    To złożyłem i ten czas jeszcze nie minął, ale to dotyczy podatku
    dochodowego, jeśli sprzedaje się odziedziczoną nieruchomość przed
    upływem bodajże 5 lat jej użytkowania.

    Generalnie korzystałem z ulgi na podstawie art. 16 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205). W decyzji US napisano, że:

    "Zgodnie z art. 16 ust. 7 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn nie
    stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
    lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, oraz zbycie
    budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany
    warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie
    pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie
    później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

    W myśl art. 16 ust. 8 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek
    określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również wtedy, gdy
    budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania ze
    względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a
    nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo
    nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od
    dnia zbycia."

    Tymczasem w ustawie wszędzie widzę okres 2 lat, a nie 6 miesięcy, jak w
    decyzji urzędu i stąd moja konsternacja.

    Maciek

  • 4. Data: 2017-12-16 17:59:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Dec 2017 00:39:03 +0100, Maciek napisał(a):
> [...]
    > zamieszkiwałem w nieruchomości uzyskałem ulgę. Niecałe pół roku temu
    > nieruchomość została sprzedana i obecnie czeka mnie zapłata pozostałej

    od 2003 roku to sie jakos nie zalegalizowala ta ulga ?

    Kredyt ?
    Albo tylko dzialke kupic :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-12-16 18:01:13
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/16/2017 8:30 AM, Maciek wrote:
> [...]
    >
    > Tymczasem w ustawie wszędzie widzę okres 2 lat, a nie 6 miesięcy, jak w
    > decyzji urzędu i stąd moja konsternacja.

    A czyli zrobiles to z glową.
    Rozumiem ze sd-z2 zlozyles.
    Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam
    w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku
    mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w
    takim
    prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w
    takim prawie:
    1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez
    osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
    2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy
    podatkowej,
    3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy

    podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki
    spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie
    poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów
    przez notariusza
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do
    łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W
    przypadku
    nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału
    w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje
    stosownie do wielkości udziału.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność
    budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie
    6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy
    darowizny w formie aktu notarialnego;
    3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające
    z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub
    prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi
    prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni,
    w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
    umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu
    w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
    umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
    5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub
    budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny
    w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia
    umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały
    w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały
    w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona
    (C)Kancelaria Sejmu s. 14/18
    2017-06-08
    zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania
    podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie
    warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie 5 lat od dnia
    nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg terminu
    przedawnienia do
    dokonania wymiaru podatku.

  • 6. Data: 2017-12-16 22:56:49
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-16 o 18:01, witek pisze:
    > A czyli zrobiles to z glową.
    > Rozumiem ze sd-z2 zlozyles.
    > Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam
    > w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.
    No powiedzmy, bo właściwe druki złożyłem, ale jakoś te upływające 6
    miesięcy mi umknęło ;-) Nie zdążę już nic kupić, stąd pytanie, czy jest
    jakaś szansa na wydłużenie tego terminu, np. do obowiązujących obecnie 2
    lat.

    Maciek

  • 7. Data: 2017-12-16 22:57:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-16 o 17:59, J.F. pisze:
    > Kredyt ?
    > Albo tylko dzialke kupic :-)
    Zostały mi 2 tygodnie w tym jakieś święta ;-)

    Maciek

  • 8. Data: 2017-12-16 23:56:47
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Sprawdź jeszcze, czy jakiś remont nie łapał się na tę ulgę.

    -----

  • 9. Data: 2017-12-17 22:33:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-16 o 23:56, ń pisze:
    > Sprawdź jeszcze, czy jakiś remont nie łapał się na tę ulgę.
    Niestety nawet jeśli, to nic nie remontowałem więc i rachunków na tę
    okoliczność nie posiadam.

    Maciek

  • 10. Data: 2017-12-17 23:45:19
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam
    > w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.
    To jeszcze takie pytanie: urząd przysłał decyzję i na samym początku
    podał ustawę na podstawie której decyzja została wydana (ustawa o
    podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205) - takiej ustawy
    szukałem i w niej to podane są okresy 2-letnie. Dopiero jeśli wyszukam
    wcześniejszą wersję ustawy to widzę okresy 6-miesięczne. Czy to jest
    normalne, że urząd jako podstawę podaje aktualne przepisy i dopiero
    należy się domyślić, że jednak chodzi o przepisy z wersji wcześniejszej?
    Owszem w samej decyzji są gdzieś tam dalej podane te okresy ze starszej
    wersji, ale nie ukrywam, że się tak dokładnie początkowo nie wczytywałem :-)

    Maciek