  • 11. Data: 2002-10-11 21:46:04
    Temat: Re: Prosze o pomoc - kupno-sprzedaz samochodu
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:

    >+ Użytkownik "Karol" [...]
    >+ > Ale mimo wszystko wydawalo mi sie, ze PCC nie placi sie, jezeli strona
    >+ > transakcji jest VATowiec.[...]
    >+
    >+ Przy transakcji pomiędzy dwoma "VAT'owcami" nie płaci się PCC

    [...no... uwziął się tak napisac żeby trzeba było czytac
    między wierszami... ;> ! ]

    Niewątpliwie. Ale nie tylko - aczkolwiek napisałeś prawdę :)
    to nie całą prawdę i każdy kto zasugeruje się czytajac to
    jako "tylko...między dwoma VATowcami..." dojdzie do
    ciekawych wniosków: płacił ktoś kiedyś PCC z tytułu
    kupna ("osobistego") np. lodówki ?? ;)
    Komentarz poszedł przed chwila (do postu Karola).

    A 'co jest grane' - to rzeczywiście, dopiero jak autorka
    wyjasni co za 'papier' ma w ręku :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-10-12 05:33:08
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

> [...]
    > lub zwolnienie z VATu ! "z tytułu dokonania czynności" - czyli
    > IMHO przedmiotowo, a nie podmiotowo (płatność podmiotowa jest bez
    > znaczenia). Mało tego, US wcale nie był zdziwiony że jako płatnik
    > VAT chciałem zapłacić PCC, natomiast wyrzucili mnie :) z tytułu
    > za małek kwoty (poniżej progu PCC) kiedy próbowałem ;)
    > ++++
    > UoPCC 2.4 "jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej
    > czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana podatkiem od
    > towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku."

    No to sie zgadza. Przeciez sprzedaz samochodu jest "opodatkowana podatkiem
    od
    towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku".
    A autorka napisala, ze kupila od komisu.

    To wyjasnij mi jeszcze gdzie ja zrobilem blad.
    Sprzedalem (DG) samochod osobowy do komisu na podstawie umowy komisu.
    Dlaczego ani ja ani komis nie odprowadzilismy PCC od tej transakcji?
    A moze tylko nabywca, ktory otrzymal fakture VAT-Komis zaplacil PCC?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 13. Data: 2002-10-12 12:31:16
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Oct 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ No to sie zgadza. Przeciez sprzedaz samochodu jest "opodatkowana podatkiem
    >+ od
    >+ towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku".
    >+ A autorka napisala, ze kupila od komisu.

    Zeznaję że pisząc to miałem na myśli że była to umowa komisu :)
    prawda, komis *mógł* być zwyczajnym handlowcem który kupuje
    i sprzedaje - ale byłoby to dziwne z 2 powodów:

    - VAT (musi zostać naliczony od *całej* wartości samochodu)
    - odpowiedzialność za wady prawne (komisant zazwyczaj zastrzega
    że to nie jego problem; jeśli kupił i sprzedał to to JEST jego
    problem :))

    >+ To wyjasnij mi jeszcze gdzie ja zrobilem blad.
    >+ Sprzedalem (DG) samochod osobowy do komisu na podstawie umowy komisu.
    >+ Dlaczego ani ja ani komis nie odprowadzilismy PCC od tej transakcji?

    Hm.... dasz głowę że nie ? Może gdzieś się mylę... ale co do
    konieczności zapłacenia PCC byłem przekonany.

    >+ A moze tylko nabywca, ktory otrzymal fakture VAT-Komis zaplacil PCC?

    Możliwe... w końcu to umowa została zawarta między tobą a kupującym,
    komisant jest tylko pośrednikiem. IMHO powinieneś dostać jakieś info
    (jako "zamieszany w transakcję")... !
    Nie pamiętam czy komis ma obowiązek jakoś poinformować - czy wręcz
    odprowadzić - PCC przy transakcji.
    Może go po prostu nikt nie zapłacił, bo nikt nie wiedział ;) ?

    Właśnie sprawdzam: już kiedyś zaprotestowałem przeciwko
    zwalnianiu się :) VATowca z obowiązku zapłacenia PCC
    i grupowiczki :) mnie poparły:
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=3736d740e75e8de2&rnum=8

    ...i parę innych takich komentarzy więcej (PCC przy zakupie od os. fiz.
    należy się Skarbowi jak psu kiełbasa):
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=dbea1825920658d6&rnum=37
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=d6dbf5f702c596d7&rnum=13
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=4df6ee0a8b700afb&rnum=21
    (BTW - w którymś z tych linków jest dobry opis "rozliczania komisu",
    ktoś ostatnio pytał !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-10-12 15:16:05
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Hm.... dasz głowę że nie ?

    Dam glowe, ze ja nie zapalcilem. Komis tez nie, bo musialby zarzadac ode
    mnie podpisania PCC.

    >Może gdzieś się mylę... ale co do
    > konieczności zapłacenia PCC byłem przekonany.

    > Możliwe... w końcu to umowa została zawarta między tobą a kupującym,

    Niezupelnie bezposrednio :-)

    > komisant jest tylko pośrednikiem. IMHO powinieneś dostać jakieś info
    > (jako "zamieszany w transakcję")... !

    Ja mam umowe z komisem i kopie faktury VAT-Komis, ktora dostal nabywca.

    > Nie pamiętam czy komis ma obowiązek jakoś poinformować - czy wręcz
    > odprowadzić - PCC przy transakcji.
    > Może go po prostu nikt nie zapłacił, bo nikt nie wiedział ;) ?

    Chyba pogonie do roboty moich doradcow, zeby sprawdzili.

    > Właśnie sprawdzam: już kiedyś zaprotestowałem przeciwko
    > zwalnianiu się :) VATowca z obowiązku zapłacenia PCC
> [...]

    Przeczytalem. W zwiazku z tym to co powyzej napisalem jest juz nieaktualne.
    1. Ja sprzedawalem komisowi jako VATowiec. PCC nie nalezy sie.
    2. IMHO komis tez sprzedawal to jako VATowiec. PCC nie nalezy sie.
    3. Dalej uwazam, ze autorka postu powinna nam wyjasnic kto i dlaczego chce
    od niej ten PCC za jakas zaległą transakcję :-)

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 15. Data: 2002-10-12 15:21:34
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > (BTW - w którymś z tych linków jest dobry opis "rozliczania komisu",
    > ktoś ostatnio pytał !)

    Do linków nie zagladałem, ale faktem jest, ze ukształtowala sie dziwna
    praktyka, akceptowana przez US, rozliczania komisu sam.osob. Praktyka ta
    troche odbiega od od zapisów ustaw i rozporzadzen.

    W skrocie jak wygladaja dokumenty:

    1. Umowa komisu na kwote 8.000,- (sprzedawca juz nie wystawia zadnego
    dokumentu sprzedazy, tylko wykazuje w rejestrze 8.000 wg stawki zw.)
    2. Komis wystawia nabywcy faktura VAT-komis na 10.000,-
    Z tej kwoty
    8.000,- wg stawki zw
    2000,- zawiera w sobie VAT.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 16. Data: 2002-10-12 16:13:53
    Temat: Re: Proszę o pomoc - kupno-sprzedaż samochodu
    Od: "Agnieszka B" <b...@p...onet.pl>

    Chyba coś źle wytłumaczyłam. Postaram jeszcze raz i dużo jaśniej.
    Jest samochód i ma właściciela A. Właściciel kupił auto na kredyt i w pewnym
    momencie przestał go spłacać, więc Bank zabrał samochód właścicielowi A. Po
    jakimś czasie kredyt został spłacony i odebrany z parkingu Banku przez
    właściciela A. Właściciel A sprzedał samochód wałścicielowi C. Została
    sporządzona umowa cywilno-prawna. Właściciel C oddał ten samochód do komisu
    D, a z komisu D samochód kupiłam ja. Nie został zapłacony podatek od umowy
    między A i C. Faktycznie C ma jeszcze czas na zapłacenie, bo po prostu nie
    minął jeszcze ustawowy termin 14 dni. Mnie się nikt nie czepia. Nie wiem
    tylko, czy można zapłacić ten ... podatek w Opolu, mimo, że transkacja A-C
    została dokonana w Katowicach. Zdążyłam się dowiedzieć, że musi zostać
    wypełniona jakaś deklaracja, ale jaka. Czy na tej deklaracji musi się
    podpisać C? Czy koniecznie to musi zrobić on? Nie może ktoś inny zapłacić w
    jego imieniu?
    Mam nadzieję, że teraz udało mi się jaśniej opisać całą sytuację.

    Agnieszka B

  • 17. Data: 2002-10-12 19:50:33
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agnieszka B" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jego imieniu?
    > Mam nadzieję, że teraz udało mi się jaśniej opisać całą sytuację.

    Witaj,
    nie wyjaśnić, a trochę zagmatwać. Nie widząc dokumentów dotyczących tej
    transakcji, moja odpowiedź może okazać się nierzetelna. Nie chcę tego.
    Natomiast chciałbym zaproponować Ci zapoznanie się z Ustawą o PCC wraz z
    wprowadzonymi zmianami. Obawiam się, że jesteś w "łańcuszku" nabywców
    unikających zapłacenia podatku. Dlaczego? - jak przeczytasz dowiesz się.
    Podaj e-mail, gdzie mam przesłać teksty.
    Pozdrawiam.

  • 18. Data: 2002-10-12 23:02:13
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Oct 2002, Karol wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    [...]
    >+ > >+ To wyjasnij mi jeszcze gdzie ja zrobilem blad.
    >+ > >+ Sprzedalem (DG)

    !@#$%^&* !!
    Oczywiście nie przeczytałem :(
    Jeśli sprzedałeś *jako DG* to rzecz jasna musiałeś być
    albo obciążony VATem albo zwolniony z niego - czyli
    PCC cię nie dotyczy !
    Nie wiem po jakiemu byłem przekonany że chodzi o transakcję
    osoby fizycznej :(
    [...]
    >+ Chyba pogonie do roboty moich doradcow, zeby sprawdzili.

    Nie ma sprawy, to ja wtopiłem :( !

    [...]
    >+ 3. Dalej uwazam, ze autorka postu powinna nam wyjasnic kto i dlaczego chce
    >+ od niej ten PCC za jakas zaległą transakcję :-)

    Będę musiał sprawdzić czy autorka sprzedawała jako DG czy jako
    własność osobistą: bo o ten przypadek mi chodziło (DG kupuje
    od osoby fizycznej, bezpośrednio lub z pośrednictwem komisu
    - i wtedy jest PCC).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (kwalifikacja: albo uczyć się czytać, albo sprawdzić okulary... :])

  • 19. Data: 2002-10-12 23:20:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ praktyka, akceptowana przez US, rozliczania komisu sam.osob. Praktyka ta
    >+ troche odbiega od od zapisów ustaw i rozporzadzen.

    A możesz wskazać - których ?
    Bo IMO idea pośrednictwa jest właśnie taka:
    - pośrednik namierza "towar"; fakt że "towar" sam przychodzi
    do pośrednika :), mało tego - leży u niego - jest bez
    znaczenia. "Towar" do momentu zakończenia transakcji
    pozostaje własnością sprzedającego (tj. "tego co
    do komisu przyniósł").
    - pośrednik wyszukuje nabywcę; fakt że nabywca sam przychodzi
    do pośrednika :) jest bez znaczenia.
    - strony umowy, czyli "ten co przyniósł do komisu" i "ten
    co przyszedł obejrzeć do komisu" :) zawierają ze sobą
    umowę; to że strony się wzajemnie czasem nie widzą jest
    bez znaczenia - przecież każda ze stron zleciła (patrz:
    umowa zlecenia [KC]: 'dokonanie czynności prawnej...')
    zastępstwo prowadzącemu komis, ustanawiając go niejako
    pełnomocnikiem do zawarcia transakcji
    - komis, czyli pośrednik, kasuje zapłatę w postaci
    prowizji; zapłata zawiera wynagrodzenie za dopilnowanie
    umowy z obu stron. Dlaczego ma płacić tylko kupujący
    skomentowałem niżej :)

> [...]
    >+ dokumentu sprzedazy, tylko wykazuje w rejestrze 8.000 wg stawki zw.)
    >+ 2. Komis wystawia nabywcy faktura VAT-komis na 10.000,-

    I bardzo dobrze.
    Bo pierwsza pozycja to zapłata sprzedającemu (nie komisowi)
    za towar - jak na mój gust to owa zapłata powinna być
    według stawki "nie podlega" - może ktoś skomentować ?
    (inna sprawa, że w stosowanej procedurze jest to bez znaczenia
    "podatkowo").
    To jest zapłata za *jedną* umowę (sprzedającego z kupującym)
    Druga pozycja to prowizja komisu, obłożona VATem bo jakżeby
    inaczej :)
    *Oczywiście* jak ktoś bardzo lubi to mógłby się uprzeć żeby
    prowizję płacili np. kupujący *i* sprzedający (w rozbiciu
    na części) - co znakomicie skomplikowałoby obliczenia :]
    oraz trochę pogorszyło wynik podatkowy (znaczy, dla stron
    umowy, nie dla Skarbu !). Dlatego nie ma sensu robić inaczej
    niż umówić się że całą prowizję dla komisu płaci kupujący.

    Widzisz gdzieś dziurę w przedstawionym rozumowaniu ?
    (bo ja nie :))
    Acha - cały czas piszę o przypadku kiedy sprzedającym
    jest osoba fizyczna i sprzedaje towar 'osobisty'.
    Jeśli DG sprzedaje ŚT zwolnione z VAT - to IMHO sprawa
    wygląda podobnie (i tym razem VAT ze sprzedaży zdecydowanie
    "zw" a nie "nie podlega" :)), jeśli DG sprzedaje ŚT
    z VATem - to IMHO obie kwoty na fakturze "wynikowej"
    powinny mieć pozycję "VAT".
    Ufff...
    Czekam na gromy :)

    >+ Pozdrawiam,
    >+ Karol

    Wzajemnie :) Gotfryd

  • 20. Data: 2002-10-13 20:06:16
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

> [...]
    > To jest zapłata za *jedną* umowę (sprzedającego z kupującym)
    > Druga pozycja to prowizja komisu, obłożona VATem bo jakżeby

    AFAIR intepretacje przepisow, prawidlowe rozliczenie komisu na sprzedaz
    sam. osob. powinno wygladac nastepujaco:

    1. Umowa komisu na kwote 10.000,- (sprzedawca juz nie wystawia zadnego
    dokumentu sprzedazy, tylko wykazuje w rejestrze 10.000 wg stawki zw.)
    2. Komis wystawia nabywcy fakture VAT-komis na 10.000,- (AFAIR ze stawka
    zw.).
    3. Komis wystawia sprzedawcy fakture na kwote prowizji 2.000,- (brutto z
    VATem).

    Widzisz roznice :-)

    Pozdrawiam,
    Karol