  • 1. Data: 2002-02-11 17:12:57
    Temat: Amortyzacja prawa wieczystego użytkowania
    Od: "Maciek Zarzycki" <m...@p...com>

    Witam,

    Mam kilka pytan dotyczacych amortyzacji WUG:

    1.w jaki sposob i czy amortyzowac (bilansowo) prawo
    wieczystego uzytkownia gruntow ?
    2. amortyzacja na czworki czy na pozostale koszty operacyjne ?
    3. jak zaksiegowac sprzedaz takiego czesciowo umorzonego prawa
    uzytkowania gruntu ?
    4. Jaka stawke amortyzacji stosowac (czy 20%) ?

    pozdrawiam
    Maciek

  • 2. Data: 2002-02-11 21:16:18
    Temat: Re: Amortyzacja prawa wieczystego użytkowania
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    "Maciek Zarzycki" <m...@p...com> wrote in message
> [...]
    > uzytkowania gruntu ?
    > 4. Jaka stawke amortyzacji stosowac (czy 20%) ?

    proponuję zajrzeć

    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I01.2002.004.
    000001300&format=webmore
    3

    magdip

  • 3. Data: 2002-02-11 22:09:27
    Od: "Andrzej Marczak" <a...@o...pl>

    Tez interesuje sie tym zagadnieniem,
    zobacz tabelke na
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I25.2001.039.
    015003700&format=webmore
    3

    z niej wynika, ze nie musisz bilansowo amortyzowac
    WUG, chyba ze chcesz,

    Andrzej

  • 4. Data: 2002-02-12 07:47:54
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Mon, 11 Feb 2002 23:09:27 +0100, "Andrzej Marczak"
    <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    .015003700&format=webmore
    >3
    >
    >z niej wynika, ze nie musisz bilansowo amortyzowac

    Ten tekst to stek bzdur, od samego początku do....niewiem przestałem
    czytać po kilku akapitach.
    Wieczyste użytkowanie i prawo do lokalu są obecnie zaliczane do
    środków trwałych!!! Koszty organizacji pomniejszają kapitały, a
    poniesione przed 01.01.2002 przenoszone są na rmk.

    Sławomir Dąbrowski

  • 5. Data: 2002-02-12 07:51:14
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 12 Feb 2002 07:47:54 GMT, s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)
    wrote:

> [...]
    >środków trwałych!!! Koszty organizacji pomniejszają kapitały, a
    >poniesione przed 01.01.2002 przenoszone są na rmk.

    No jednak w dalszej części tekstu autor się opamiętał, jednak tabelka
    jest jak najbardziej nieaktualna.

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2002-02-12 09:20:30
    Od: "Maciek Zarzycki" <m...@p...com>

    To ze obecnie zalicza sie je do srodkow trwalych to
    wiem, mi chodzi raczej o zamkniecie roko 2001.

    Niezaleznie od tego czy ST czy WNiP moje pytania sa
    wciaz aktualne- czy ktos zna odpowiedz

    1. CZY AMORTYZUJECIE BILANSOWO WIECZYSTE
    UZYTKOWANIE GRUNTU
    2. JESLI TAK TO JAKA STAWKE STOSUJECIE
    3. JESLI NIE TO JAK TO UZASADNIC
    4. JESLI TAK TO AMORTYZACJA NA UKLAD 4 CZY NA POZOSTALE
    KOSZTY OPERACYJNE

    Czytalem rozne ksiazki na temat (np. J.Zubrzycki i inni: Srodki trwale oraz
    wartosci niematerialne i prawne 2001) i informacje sa mocno lakoniczne

    Maciek

  • 7. Data: 2002-02-12 09:45:06
    Od: "Maciek Zarzycki" <m...@p...com>

    Jeszcze slowko,

    rozumiem ze w przypadku takich skladnikow majatku
    (lub inwestycji w swietle nowej ustawy) jak grunty i
    prawa wieczystego uzytkowania (itp) mamy
    bardziej do czynienia z problemem ich pawidlowej wyceny
    bilansowej niz amortyzacji, ktora w tym przypadku moze byc
    wykorzystana jako jedno z narzedzi aktualizacji wyceny (bilansowej).

    Jednak amortyzacja bilasnowa takiech skladnikow jak WUG
    rodzi wiele pytan, no bo np. jesli mam prawa WUG do dzialki
    w obrebie rynku w Krakowie to raczej na koniec roku
    nie utracila ona 20% wartosci - a jesli juz to, na pewno nie na wskutek
    zuzycia lecz dekoniuntury na rynku nieruchomosci.

    Tak wiec nieamortyzowanie WUG nie powinno byc
    problemem, jesli bede to argumentowal faktem, ze
    wartosci moich praw wieczystego uzytkowania w ciagu
    roku 2001 nie utracily na wartosci (choc z drugiej strony ktos
    moze powiedziec ze powinienem amortyzowac,
    a na koniec roku dokonac przeszacowania)

    Jesli jestem w bledzie prosze o sprostowanie,

    pozdrawiam
    Maciek

  • 8. Data: 2002-02-12 13:54:49
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 12 Feb 2002 10:45:06 +0100, "Maciek Zarzycki"
    <m...@p...com> wrote:

> [...]
    >bilansowej niz amortyzacji, ktora w tym przypadku moze byc
    >wykorzystana jako jedno z narzedzi aktualizacji wyceny (bilansowej)

    Grunty i pwu nie są tożsame z inwestycjami wg nowej ustawy. Pwu będzie
    inwestycją jeżeli przewidujesz, że przyniesie Ci korzyści w
    przyszłości a nie obecnie (np. kupiłeś i trzymasz żeby sprzedać w
    przyszłości bo przewidujesz wzrost cen). Wtedy nie ma mowy o odpisach
    amortyzacyjnych. Jeżeli użytkujesz je w bieżącej działalności to
    zaliczasz to do środków trwałych i amortyzujesz.

> [...]
    >roku 2001 nie utracily na wartosci (choc z drugiej strony ktos
    >moze powiedziec ze powinienem amortyzowac,
    >a na koniec roku dokonac przeszacowania)

    Jeżeli użytkujesz prawo w bieżącej działalności, np. na gruncie stoi
    budynek w którym prowadzisz produkcję, handel albo wynajmujesz a więc
    z tego tytułu masz korzyści, to musisz amortyzować. Koszty
    działalności powinny być współmierne do przychodów, osiągnięty wynik z
    działalności powinien zawierać wszystkie uzasadnione koszty. Tak więc
    amortyzacja nie pokazuje utraty wartości prawa lecz udział
    poniesionych nakładów na prawo w uzyskaniu danego wyniku.
    Tutaj powstaje problem wyceny prawa oraz ustalenia odpisów
    amortyzacyjnych. Tu wiele zależy od konkretnej sytuacji w jednostce,
    powiem tylko, że jeśli chodzi o stawkę amortyzacyjną to można przyjąc
    wiele wariantów, z których każdy można uzasadnić. Przepisy podatkowe
    Cię nie ograniczają, a bilansowe dają spory luz np.:
    - rozpisać zużycie na 100 lat - w końcu to "wieczyste" użytkowanie ;)
    - rozpisać na okres przewidywanej użyteczności prawa - jak długo
    będziesz prowadził działalność
    - na 10 lat - bo okrągła liczba
    itp

    Całkiem inaczej jest gdy zaliczysz to prawo do inwestycji. Trzymasz je
    aby uzyskać korzyść w przyszłości np. sprzedać, dlatego ważne jest aby
    w bilansie wykazana była rzeczywista wartość. Jest to informacja o
    potencjale jednostki do uzyskania dochodów z aktywu.

    Tak

    nie pamiętam, chyba 10 lat

    Jeżeli nie zalicza się to do inwestycji to nie uzasadnisz, biegły na
    pewno będzie się czepiał.

    Na koszty rodzajowe chyba, że dotyczy działalności socjalnej wtedy na
    pozostałe koszty operacyjne

    Tak to widzę, ale mogę się mylić

    Sławomir Dąbrowski

  • 9. Data: 2002-02-12 19:22:09
    Od: "Maciek Zarzycki" <m...@p...com>

    Dzieki, wezme to pod uwage,

    Maciek

  • 10. Data: 2002-02-14 12:51:16
    Od: p...@p...onet.pl

    On Mon, 11 Feb 2002 18:12:57 +0100, "Maciek Zarzycki"
    <m...@p...com> wrote:

    >Witam,
    Witam,

    >Mam kilka pytan dotyczacych amortyzacji WUG:

    Pytan jest duzo. Jak na razie na wiele nie ma jasnej odpowiedzi.
    Przyklad :
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I02.2002.026.
    00000070b&format=webmore3
    Moze to troche przyblizy skale problemu. Najpierw musza sie chyba
    dogadac (zrozumiec ???) na "gorze" o co w tym wszystkim biega. Pozniej
    uchwalac ustawy.
    Pozdrawiam.