  • 1. Data: 2006-02-05 16:17:25
    Temat: Remanent likwidacyjny
    Od: Cecylia <c...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie: likwiduję S.C., odchodzi jeden ze wspólników, powstaje na
    drugiego wspólnika działalność gospodarcza.
    Zostaje towar po spółce, robię remanent i w związku z tym mam 2 pytania:
    - co się dzieję z wyposażeniem sklepu, które tak naprawde nie nadaje się
    do zbycia, najlepiej byłoby wsadzić do kominka i rozpalić ogień... czy
    ja to muszę w jakiś sposób wykazać, spisać, przy protokole napisać np:
    na potrzeby własne?
    - jak mam przekazać towar właścicielowi działalności gospodarczej? mam
    wystawić f-rę? przekazać protokołem? czy mogę sprzedać to po cenach
    poniżej cen zakupu?
    Wiem, że muszę zawiadomić przekazać informację o remanencie US - jest na
    to jakiś specjalny druk? tam też musze wykazać wyposażenie?

    Pozdrawiam,
    Cecylia

  • 2. Data: 2006-02-06 08:49:45
    Temat: Re: Remanent likwidacyjny
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Cecylia" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do zbycia, najlepiej byłoby wsadzić do kominka i rozpalić ogień... czy ja
    > to muszę w jakiś sposób wykazać, spisać, przy protokole napisać np: na

    Nie można jakoś tego posprzedawać?

    > - jak mam przekazać towar właścicielowi działalności gospodarczej? mam
    > wystawić f-rę? przekazać protokołem? czy mogę sprzedać to po cenach
    > resztą, poniżej cen zakupu?

    Myślę, że jeśli sprzedaż po cenie nie odbiegającej od zdrowego rozsądku, to
    nikt cię nie będzie ścigał. Zrób wyprzedaż po obniżonych cenach jak to się
    dzieje np. z wyprzedażami posezonowymi. Zresztą, w sklepach często widuję na
    witrynach napis "Wyprzedaż - likwidacja sklepu - obniżka XX%".

    > Wiem, że muszę zawiadomić przekazać informację o remanencie US - jest na
    > to jakiś specjalny druk?

    Piszesz normalnie zawiadomienie, że oto dnia tego i tego przeprowadzisz u
    siebie remanent likwidacyjny i wszystko.

    tam też musze wykazać wyposażenie?

    Zajrzyj do rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia podatkowej kpir - par.27
    ust.3 - "W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie".
    Dodatkowo przeczytaj dzisiajszą GP - tam masz art. dotyczący likwidacji s.c.
    i wynikających z tego obowiązków dla podatnika.

    > Pozdrawiam,
    > Cecylia

    Również pozdrawiam, Graszka.

  • 3. Data: 2006-02-07 10:39:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, Graszka wrote:

    > Użytkownik "Cecylia" <c...@p...onet.pl> napisał

    > Nie można jakoś tego posprzedawać?

    Rozumiem że masz na myśli "normalnie sprzedać osobie trzeciej".

    > Myślę, że jeśli sprzedaż po cenie nie odbiegającej od zdrowego rozsądku,

    Hm.. tak sobie kombinuję czy nie naprowadzasz przypadkiem czegoś
    do samozagłady :)
    Czy między wierszami dobrze czytam że przewija się sugestia jakoby
    spółka cywilna miała sprzedać coś wspólnikowi ??
    Hint: musiałby sprzedać sam sobie.
    Prawnie niemożliwe.

    Jak mniemam:

    > Zrób wyprzedaż po obniżonych cenach

    ...sprowadza się do wyceny wg wartości rynkowej.

    > Zresztą, w sklepach często widuję na
    > witrynach napis "Wyprzedaż - likwidacja sklepu - obniżka XX%".

    Słusznie. Problem w tym że przekazanie wspólnikowi (pomijając
    właściwość nazwy "sprzedaż") jest czynnością między podmiotami
    powiązanymi.

    Mi by wyglądało tak:
    kończy się S.C., więc w tym momencie cały majątek podlega
    podziałowi "na pół". Pytanie: jaki przepis zabrania, aby
    wspólnik rezygnujący z DG zabrał pieniądze, zaś wspólnik
    prowadzący DG - towar ?

    Co mi nie pasuje:

> [...]
    > ust.3 - "W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    > działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie".

    ...to fakt, że owo wyposażenie nie jest obojętne podatkowo.
    Podatek trzeba zapłacić, a w razie ponownego wprowadzenia do DG trudno
    uznać za koszt.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-02-09 14:06:16
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    > Rozumiem że masz na myśli "normalnie sprzedać osobie trzeciej".

    Zdecydowanie tak.

> [...]
    > Czy między wierszami dobrze czytam że przewija się sugestia jakoby
    > spółka cywilna miała sprzedać coś wspólnikowi ??

    Rozumiem, że jest tylko dwóch wspólników, stąd wystąpienie jednego powoduje
    rozwiązanie s.c. Nawet, gdy wspólnik chciałby kontynuować tę działalność
    najpierw nalezy przeprowadzić likwidację s.c, co może się okazać kosztowne.
    Zakładam, że w związku z tym wspólnicy chcą aby podatek od remenentu
    likwidacyjnego był nak najniższy i chcą wyprzedać zarówno towary, jak też
    wyposażenie.

    > ...sprowadza się do wyceny wg wartości rynkowej.

    > Słusznie. Problem w tym że przekazanie wspólnikowi (pomijając
    > właściwość nazwy "sprzedaż") jest czynnością między podmiotami
    > powiązanymi.

    Jak powyżej: chodziło o zwykłą wyprzedaż klientom.

    > Mi by wyglądało tak:
    > kończy się S.C., więc w tym momencie cały majątek podlega
    > podziałowi "na pół".

    Pewnie jednak nie koniecznie "na pół", a zgodnie z udziałami zapisanymi w
    umowie spółki? Czy się mylę?

    Pytanie: jaki przepis zabrania, aby
    > wspólnik rezygnujący z DG zabrał pieniądze, zaś wspólnik
    > prowadzący DG - towar ?

    Zanim cokolwiek zabiorą muszą zlikwidować s.c. i rozliczyć się z fiskusem.
    Po tym rozliczeniu mogą się dzielić - myślę, że w dość dowolny sposób.

> [...]
    >
    > ...to fakt, że owo wyposażenie nie jest obojętne podatkowo.
    > Podatek trzeba zapłacić, a w razie ponownego wprowadzenia do DG trudno

    To tak parę zdań w wyjaśnieniu mojego stanowiska - że bynajmniej nie
    zachęcam do popełniania przestępstwa :).
    Pozdr. Graszka.

  • 5. Data: 2006-02-13 08:08:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, Graszka wrote:

> [...]
    [...]
    > Zakładam, że w związku z tym wspólnicy chcą aby podatek od remenentu
    > likwidacyjnego był nak najniższy i chcą wyprzedać zarówno towary, jak też
    > wyposażenie.

    A to żle zrozumiałem.

    > Pewnie jednak nie koniecznie "na pół", a zgodnie z udziałami zapisanymi w
    > umowie spółki? Czy się mylę?

    Oczywiście się nie mylisz :), thx. za korektę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)