    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Remanent "niedokończonych" produktów
    Date: Thu, 27 Sep 2007 09:31:06 +0200

    Dnia 27-09-2007 o 09:12:17 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Znaczy mówisz żeby spisać np. kawałek muru, ale jako wartosć do
    > wyceny przyjąć XXX pustaków, zaznaczając to w remanencie?
    > Brzmi dobrze, nie wiem co z robocizną zrobić w takim układzie.
    > "Znikła"? :)
    > Na obronę jest fakt, iż nieskończony budynek spokojnie może być
    > wart *mniej* niż suma włożonych składników, ale jaka jest praktyka
    > w budowlance nie mam pojęcia.
    > Szkoda że Maddy nic nie pisze, zdaje się specjalizowała się w tej
    > działce.

    Kurka wodna, to rozporządzenie jest niedorobione jak ....

    "
    a) towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nie
    przerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane
    przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej,
    b) materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie
    produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego
    wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały
    stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone
    (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego
    użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami
    trwałymi,
    c) materiałami pomocniczymi są materiały nie będące materiałami
    podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i
    bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości,
    d) wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu
    został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze,
    prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym
    także budowlane,
    e) produkcją nie zakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby
    (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a
    także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem,
    f) brakami są nie odpowiadające wymaganiom technicznym wyroby własnej
    produkcji, całkowicie wykończone bądź też doprowadzone do określonej fazy
    produkcji; brakami są również towary handlowe, które na skutek uszkodzenia
    lub zniszczenia w czasie transportu bądź magazynowania utraciły częściowo
    swą pierwotną wartość,
    g) odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na
    skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną
    wartość użytkową,
    "

    Tutaj wyłania mi się materialny obraz wyrobów, w kontekście materiałów i
    towarów.

    p.29
    "1.Podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte
    spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z
    dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia;
    spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków
    własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów
    użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość
    użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania
    uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania."

    Tutaj może być średnio, ale zaraz potem mamy:

    "
    3. Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję nie zakończoną
    wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość
    niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji nie
    zakończonej.
    "

    Czyli ... co to znaczy :) ?

    dalej:

    "7.W razie przyjęcia wyceny towarów w kwocie niższej od ceny zakupu lub
    nabycia albo od kosztów wytworzenia, w szczególności z powodu uszkodzenia,
    wyjścia z mody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również
    jednostkową cenę zakupu (nabycia) lub koszt wytworzenia."

    To podkreśla materialny charakter spisu z natury

    Do tego, w załączniku do rozp. o KPiR mamy:

    "
    10. Kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz
    towarów handlowych według cen zakupu. Podatnicy prowadzący działalność
    kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną kwotę zakupionych wartości
    dewizowych, wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych.

    (...)

    22. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym należy na
    oddzielnej stronie księgi:
    (...)
    2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania
    przychodów w sposób następujący:
    - do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość
    zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11,
    a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec
    roku podatkowego,
    "

    I tutaj też nie widzę niematerialnych składników - o ile w samym
    rozporzadzeniu jest jeszcze miejsce na dowolnośc,
    o tyle tutaj ewidentnie powiązano spis z natury z kol. 10/11 KPiR, a
    robocizna idzie do 12 w końcu, albo do 13 jeśli
    inna firma to wykonuje.

    Co myślisz?