  • 1. Data: 2007-09-24 22:09:04
    Temat: Remanent "niedokończonych" produktów
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Wiadomo co to remanent, pytanie czy należy w nim uwzględniać towary użyte do
    produkcji niesprzedanych jeszcze produktów na które wzięło się zaliczki.
    Podam przykład:
    - deweloper jest w trakcie budowy, płatność podzielił klientowi na powiedzmy
    6 rat (faktury wystawiane nie za stan zero, surowy itd, tylko po prostu
    terminy płatności bez względu na zaawansowanie prac)
    - zastaje go zima na budowie i trzeba niby zrobić remanent, jak więc ma on
    wyglądać: czy ujmować w nim tylko towary luzem (np. palety niewykorzystanych
    bloczków) a to co już zbudowane traktować jako zapłacone i nie ujmowac tego
    w inwentaryzacji?

    Pozdrawiam
    Dyzmund

  • 2. Data: 2007-09-25 10:34:57
    Temat: Re: Remanent "niedokończonych" produktów
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Użytkownik "Dyzmund" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    niewykorzystanych
    > bloczków) a to co już zbudowane traktować jako zapłacone i nie ujmowac

    Sam sobie odpowiem bo znalazłem odpowiedź, towary w trakcie produkcji są
    wliczane do remanentu.

    Próbuję odpowiedzieć sobie na pytanie czy w takim razie pobrane zaliczki
    trzeba zaliczać w przychód w rozumieniu podatku dochodowego.

    Dla przykładu firma buduje dom, sama zaopatrując budowę, wydała już na
    materiały 100 tys zł. netto Nastał 31 grudnia, budowa nie zakończona, nie ma
    aktu końcowego.

    W czasie trwania budowy firma brała zaliczki na poczet przyszłego budynku w
    kwocie 120 tys. netto. Jako, że kosztów nie ma (rem. końcowy - koszt zakupu)
    wychodzi na to, że cały przychód jest dochodem i firma zarobiła 120 tys
    zamiast 20 tys (120-100). W takim przypadku koszt pojawiłby się dopiero w
    roku przyszłym, kiedy "wydamy z magazynu" gotowy dom.

    Autorartykułu
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zaliczki-w-obrocie-k
    rajowym-zasady-opodatkow
    ania-i-dokumentowania-1454911.html

    pisze:

    "Pamiętać należy, że o tym, czy dane przysporzenie należy zakwalifikować
    jako przychód, decyduje zwłaszcza odpowiedź na pytanie, czy przysporzenie to
    ma charakter definitywny. "

    Kwoty zaliczek i należności nie mających definitywnego charakteru ze względu
    na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania dostawy towarów
    lub usług, na poczet których zostały wpłacone, nie stanowią przychodu 4.
    Przychód taki stanowić będą dopiero w momencie zrealizowania dostawy. "

    Czy w tym świetle budowa to dostawa, skoro nie można zrealizować zwrotu
    zaliczki przed terminem wykonania dostawy (bo dostawa czyli budowa trwa)?

    Byłoby to dosyć krzywdzące ze względów podatkowych.

  • 3. Data: 2007-09-25 13:35:03
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Znalazłeś już bardzo dużo. Ja ci niewiele mogę dodać bo z zasady czytam
    tylko to czego potrzebuję. Większych usług budowlanych nie świadczę, więc
    nie będę szukał. Ale chodzi mi po głowie, że gdzieś widziałem jakieś
    przepisy ogólne dotyczące rozliczania budowy etapami. Poszukaj.

    Tak w googlach na szybko
    http://www.gofin.pl/2,1285,67539.html?PHPSESSID=9337
    c8c74e212b3db93ba3bf71199bd6
    - na końcu tekstu
    http://bip.kprm.gov.pl/bip/interpelacja/?idI=1563
    - to dotyczy zasadniczo CIT, ale dla PIT powinno być podobnie

    Tak na marginesie: nigdzie nie napisałeś o jaki podatek co chodzi CIT
    PIT-KPiR, PIT-ryczałt

  • 4. Data: 2007-09-25 13:47:41
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 25 Sep 2007 12:34:57 +0200, Dyzmund napisał(a):

    > Próbuję odpowiedzieć sobie na pytanie czy w takim razie pobrane zaliczki
    > trzeba zaliczać w przychód w rozumieniu podatku dochodowego.

    Zaliczki nie są przychodem dla podatku dochodowego.

  • 5. Data: 2007-09-25 14:42:41
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

> [...]
    > - to dotyczy zasadniczo CIT, ale dla PIT powinno być podobnie
    >
    > Tak na marginesie: nigdzie nie napisałeś o jaki podatek co chodzi CIT

    Dzięki piękne.
    PIT, KPiR
    podane artykuły podpowiadają dwie wersje:
    1) "Kosztami uzyskania przychodów są zatem tylko koszty współmierne do
    przychodów zafakturowanych w danym okresie. Jeśli więc w danym okresie
    sprawozdawczym nie wystąpi przychód z tytułu sprzedaży określonej usługi
    budowlanej, to dotyczące tej usługi koszty, skalkulowane w postaci robót w
    toku, konsekwentnie należy wyłączać z kosztów uzyskania przychodów tegoż
    okresu, zarówno na etapie obliczania zaliczek, jak i rocznego podatku
    dochodowego."

    Powiedzmy, ze kupiłem np. bloczki na całą budowę. Mam je wliczać
    systematycznie, nie moge od razu wliczyć całej faktury? Co miesiąc sprawdzać
    ile bloczków już zużyto i tylko tę część można uznać za koszt? i tak z
    innymi gwoździami itp? zakrawa na absurd

    2)" - traktowanie wszystkich otrzymanych płatności jako zaliczek
    niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym aż do chwili
    ostatecznego odbioru robót; przy czym dopiero w tym momencie poniesione
    koszty byłyby wykazywane jako koszty uzyskania przychodów."

    więc dopóki nie skończymy budowy, zaliczki nie są przychodem a koszty
    księgujemy dopiero w dniu sprzedaży. Czy w tym przypadku w remanencie nie ma
    materiałów?

    Pozdrawiam, Dyzmund

  • 6. Data: 2007-09-25 14:53:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2007 o 16:42:41 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > budowlanej, to dotycz?ce tej us?ugi koszty, skalkulowane w postaci robót
    > toku, konsekwentnie nale?y wy??czaae z kosztów uzyskania przychodów tego?
    > okresu, zarówno na etapie obliczania zaliczek, jak i rocznego podatku
    > dochodowego."
    >
    > Powiedzmy, ze kupi?em np. bloczki na ca?? budow?. Mam je wliczaae
    > systematycznie, nie moge od razu wliczyae ca?ej faktury? Co miesi?c
    > sprawdzaae
    > ile bloczków ju? zu?yto i tylko t? cz??ae mo?na uznaae za koszt? i tak z
    > innymi gwo 1/4 dziami itp? zakrawa na absurd

    Przy KPiR zakupy materiałów wpisujesz w dniu otrzymania i tyle.
    Przy najbliższym remanencie niesprzedane wypadają z kosztów i tyle.

    > 2)" - traktowanie wszystkich otrzymanych p?atno?ci jako zaliczek
    > niepodlegaj?cych opodatkowaniu podatkiem dochodowym a? do chwili
    > ostatecznego odbioru robót; przy czym dopiero w tym momencie poniesione
    > koszty by?yby wykazywane jako koszty uzyskania przychodów."
    >
    > wi?c dopóki nie sko?czymy budowy, zaliczki nie s? przychodem a koszty
    > ksi?gujemy dopiero w dniu sprzeda?y. Czy w tym przypadku w remanencie
    > nie ma
    > materia?ów?

    Jeśli kasę którą dostajesz dostawałbyś także wtedy, gdybyś był non stop na
    rauszu,
    to wtedy to sa zaliczki. Ale jesli bez postępów prac nie ma kasy to to już
    zaliczki nie są.
    Tak samo jeśli dostajesz kase w cyklu miesięcznym - to sa płatności za
    dany miesiąc,
    a nie zaliczki.

    A w remanencie, czyli spisie z natury, ujmujesz to co w tejże naturze
    posiadasz :)
    Dlatego, żeby tenże remanent miał sens, musisz wpisywac zakupy materiałów
    w dniu ich otrzymania.

  • 7. Data: 2007-09-25 15:07:10
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Przy KPiR zakupy materiałów wpisujesz w dniu otrzymania i tyle.
    > Przy najbliższym remanencie niesprzedane wypadają z kosztów i tyle.
    Jest to najbardziej sensowne i jestem za.

> [...]
    > zaliczki nie są.
    > Tak samo jeśli dostajesz kase w cyklu miesięcznym - to sa płatności za
    Nie bardzo rozumiem, może dlatego, że rzadko bywam na rauszu.;)
    A na powaznie, mogę prosić troszkę jasniej? "Ale jesli bez postępów prac nie
    ma kasy to to już zaliczki nie są." Jak nie ma kasy to wiadomo, że nie ma
    zaliczki bo co tu księgować?"

    > A w remanencie, czyli spisie z natury, ujmujesz to co w tejże naturze
    > posiadasz :)
    > Dlatego, żeby tenże remanent miał sens, musisz wpisywac zakupy materiałów
    > w dniu ich otrzymania.

    Czyli najprosciej jak się da, to lubię.

  • 8. Data: 2007-09-25 15:25:14
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2007 o 17:07:10 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

    > Nie bardzo rozumiem, mo?e dlatego, ?e rzadko bywam na rauszu.;)
    > A na powaznie, mog? prosiae troszk? jasniej? "Ale jesli bez post?pów prac
    > nie
    > ma kasy to to ju? zaliczki nie s?." Jak nie ma kasy to wiadomo, ?e nie
    > ma
    > zaliczki bo co tu ksi?gowaae?"

    Powiedzmy że są 3 główne systemy wypłat:
    - za konkretną robotę - póki nie zrobiłeś a odbiorca nie zaakceptował, to
    nic nie dostaniesz
    - za dany okres - jeśli robisz w miarę ok, to dostaniesz, jeśli odbiorca
    uzna że się obijałeś, to nie dostaniesz
    - zaliczkowe - dostajesz niezależnie od wszystkiego, choćbyś leżał plackiem

    O którym wariancie mówimy?

    (Dodam, że samm mam umowe w której jest mowa o "zaliczkach", ale warunkiem
    wypłaty takiej "zaliczki"
    jest oddanie etapu prac i zaakceptowanie tego etapu przez klienta.
    I właśnie daltego to nie są te zaliczki które nie wpadają do przychodu -
    bo nie są bezwarunkowe).

  • 9. Data: 2007-09-25 16:30:41
    Od: "Dyzmund" <n...@c...spamu.pl>

> [...]
    > jest oddanie etapu prac i zaakceptowanie tego etapu przez klienta.
    > I właśnie daltego to nie są te zaliczki które nie wpadają do przychodu -

    Chodzi o wariant drugi, bez wzgledu na pogodę i postęp prac obowiązuje
    sztywny harmonogram: data-kwota.
    Dzięki temu nie ma nerwów i np. pięciu odbiorów (od tego jest kierownik
    budowy lub inspektor). Od trzymania terminów, są kary umowne.
    rozumiem, że dzięki takiemu bezwarunkowemu płaceniu zaliczek nie zalicza ich
    się w przychód dla potrzeb podatku dochodowego, płaci się od nich jedynie
    VAT.
    Dziękuję za pomoc.

  • 10. Data: 2007-09-25 17:47:24
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2007 o 18:30:41 Dyzmund <n...@c...spamu.pl> napisał(a):

    > U?ytkownik <t...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Chodzi o wariant drugi, bez wzgledu na pogod? i post?p prac obowi?zuje
    > sztywny harmonogram: data-kwota.
    > Dzi?ki temu nie ma nerwów i np. pi?ciu odbiorów (od tego jest kierownik
    > budowy lub inspektor). Od trzymania terminów, s? kary umowne.
    > rozumiem, ?e dzi?ki takiemu bezwarunkowemu p?aceniu zaliczek nie zalicza
    > ich
    > si? w przychód dla potrzeb podatku dochodowego, p?aci si? od nich jedynie
    > VAT.
    > Dzi?kuj? za pomoc.

    Wahałbym się czy faktycznie sa to zaliczki, może poczekaj na mądrzejszych.