    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Strata czy nie strata - oto jest pytanie
    Date: Tue, 16 Jun 2009 14:06:39 +0200

    Dnia Tue, 16 Jun 2009 12:17:31 +0200, my way napisał(a):
    > Użytkownik "Jagna" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ja nic ;) ale USy - owszem:

    I za to "nic" bardzo Ci dziękuję :)

> [...]

    > ww. warunki to art.15.1 i 4

    > drugi warunek jest dla mnie niezrozumiały :)

    > PDOP-423/24/2005
    >
    > Spółka w 2003 r. poniosła koszty uzyskania przychodów, lecz nie uzyskała
    > żadnych przychodów. Poniesione więc wydatki, o ile spełniają ww. warunki,
    > będą stanowiły stratę podatkową. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ww. ustawy o
    > podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli koszty uzyskania przychodów
    > przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Strata ta może zostać
    > rozliczona w latach późniejszych zgodnie z art. 7 ust. 5 tejże ustawy

    Obie te interpretacje dotyczą osób prawnych, co niekoniecznie wyklucza
    analogie. Wskazują też pozytywny aspekt dręczących mnie wątpliwości.

    Jest w uopdof podobny zapis dotyczący kosztów w art. 22 (w tamtym okresie):
    4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w
    latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku
    podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które
    zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się
    do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
    możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
    poniesione.
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego
    roku podatkowego.

    W "Twoich" interpretacjach jest też napisane, że to, czy można zliczyć tę
    stratę jako stratę podatkową, zależne jest od rodzaju kosztów:
    "Muszą to być jednak takie wydatki, które są związane z działalnością
    mającą na celu osiągniecie przychodów, a zatem pomiędzy poniesionym
    wydatkiem a uzyskanym przychodem istnieje związek przyczynowo-skutkowy."
    nawet jeśli dotyczą przychodów w następnym okresie.

    To są więc pewnie te warunki, które mogłyby i fizyków dotyczyć. Wspomniany
    podatnik - kpir.

    > A teoretyk na to ;)

    > Ze stratą nie będziemy mieli do czynienia nie tylko wtedy, gdy podatnik nie
    > poniesie kosztów, ale również wtedy, gdy nie uzyska przychodów.
    > Kulicki Jacek
    > Rzeczposp.1996.8.12

    Jakoś tak nie do końca im ufam (ciekawe czemu? ;>)
    Niebawem będę praktykiem w temacie, bo jak się okazało, rozważając swoje
    wątpliwości wszem i wobec, dowiedziałam się o trwającej w jednej firmie
    kontroli podatkowej w dochodówce, dotyczącej okresu, w którym podatnik
    wykazała stratę i teraz ją rozliczył. Kontrola obejmuje trzy kolejne lata.
    Trochę więc potrwa zanim wąptliwości rozwieją się do końca.

    Bardzo dziękuję! :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna