    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Strata czy nie strata - oto jest pytanie
    Date: Thu, 18 Jun 2009 23:58:34 +0200

    On Tue, 16 Jun 2009, Quental wrote:

> [...]
    [...]
    > Gdyby niemożliwe było rozliczenie takiej straty (oczywiście
    > spełniającej warunki, że koszty poniesione w jednym roku są związane
    > z przychodami z przyszłych lat), to by było czyste draństwo...

    Ale IMVHO niesłusznie uważasz że (ewentualny) brak możliwości
    rozliczenia wydatków w stratę (w przypadku braku przychodów)
    jest tożsamy z brakiem możliwości rozliczenia tych wydatków w ogóle.
    Przyznaję bez bicia, że nie mam chęci ani możliwości przebijania
    się przez stare treści ustawy (znaczy "jestem w niedoczasie" :)),
    ale Jagna w którymś poście rzuciła chcący lub niechcący ;) (zaraz
    oberwę za prowokowanie) tekst "chyba że zarachowanie było
    niemożliwe" - po prawdzie AFAIR odnoszący się do innego zdarzenia,
    ale dobrze oddającego ideę.

    Żeby była jasność: IMVHO brak przychodu nie powinien skutkować
    zakazem określenia straty, ale to tak "z głowy czyli z niczego".
    Niemniej JAKBY tak było, to owa niemożliwość nie musi być
    tożsama z "przepadnięciem" kosztu - po prostu w takim przypadku
    moment powstania kosztu może się przenieść (na rok z przychodem!)

    Zauważ, że tak działają np. zakupy towarów handlowych: przy
    PK wprost, przy KPiR pośrednio, niemniej koszt powstaje
    w momencie sprzedaży (a nie poniesienia).
    Nieco (nie do końca identycznie) podobnie jest w przypadku ST:
    początek amortyzacji (czyli ponoszenia kosztu) zachodzi
    przy rozpoczęciu używania (a nie przy zakupie).
    JEŚLIBY przyjąć, że straty nie mozna wyznaczyć bo brak przychodu
    określa brak "prowadzenia DG" (z czym osobiście się nie
    zgadzam, jak dowodzi archiwum grupy :)), to wtedy również
    wszelkie inne "pozostałe wydatki" stawały by się kosztem
    dopiero przy "prowadzeniu" (czyli sprzedaży)...

    > Jestem tym tematem żywo zainteresowany (nie pomyślawszy o tym
    > wcześniej, bo wydawało mi się logiczne, że strata przy zerowym
    > przychodzie jest po prostu stratą)

    I też tak uważam.

    Co nie przekreśla możliwości rozliczenia w koszty DG wydatkow
    NAWET, jakby przyjąć iż w którymś przeszłym stanie prawnym
    faktycznie nie było wolno rozliczyć "straty od braku przychodu".
    A Twój post sugeruje stanowisko iż "jak nie wolno rozliczyć
    w postaci straty to MUSI przepaść" - niekoniecznie :D

    pzdr, Gotfryd