    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Thu, 30 Oct 2003 08:13:07 +0100

    On Thu, 30 Oct 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ Dostaję fakturę VAT z PEC na dostawę ciepła za listopad 2003 na kwotę 30 000
    >+ złotych.
    >+ Właściciele w dużej wspólnocie (100 lokali) wpłacają miesięczne zaliczki na
    >+ łączna kwotę 20 000 zł.
    >+ Jak rozliczyć te koszty względem PEC i względem właścicieli ?

    Rozumiem "jak rozliczyć kwestię zaliczka/sprzedaż" ?
    Nie mam pojęcia jak to się robi księgowo, może ktoś z PK się wypowie,
    tak samo jeśli o CIT chodzi; natomiast podatkowo pod kątem VAT myślę
    że "normalnie":
    - przedpłaty i zaliczki tak jak ustawa stanowi:
    ++++
    8. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano co najmniej
    połowę ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata), obowiązek podatkowy
    powstaje z chwilą przyjęcia zapłaty[...]
    ----
    ...i to jest "przychód", korekta nastąpi przy rozliczeniu;
    Kwestią na którą konceptu nie mam jest pytanie czy skoro
    faktura "za media" zalicza się (również jako *przychód* VAT !)
    z terminem płatności, to czy faktura na *przedpłatę za media*
    też się tak zalicza...
    Oczywiście po rozliczeniu usługi - jeśli występuje dopłata
    - IMHO powinny obowiązywać zasady takie jak przy "normalnej"
    sprzedaży VAT (czyli np. "za śmieci" z dniem rozliczenia,
    a "za wodę" z terminem płatności). Oczywiście mogę się
    jeszcze mylić :]
    I *oczywiście* najzdrowiej dla wspólnoty będzie jeśli będzie
    stosowała "prostą refakturę" (tj. bez narzutu) - bo inaczej
    może się zdziwić że nie będąc spółką wodną nie ma prawa
    sprzedawać wody ;> :) - zresztą na stronie inforu - nie
    pamiętam czy w cytowanym artykule czy obok - jest wyraźna
    sugestia żeby (właśnie) refakturować.
    Bo na sprzedaż prądu trzeba być "oakcyzowanym", na sprzedaż
    wody mieć zezwolenie a na sprzedaż usług telekomunikacyjnych
    - licencję :]

    >+ Czy wystawiać co miesiąc 100 faktur VAT ?

    To też jest w rzeczonym artykule !
    Oskarżam grupowicza o niezapoznanie się z materiałem
    źródłowym :)

    Faktury korzystającym z lokali[1] muszą być wystawiane
    *wyłącznie na żądanie*. Można ale nie trzeba, *chyba*
    że ktoś zgłosił wspólnocie że dany lokal jest (choćby
    częsciowo i choćby tylko w charakterze "przechowania
    ksiąg") wykorzystywany do DG - takim użytkownikom
    f-ra się "należy". IMHO :)
    [1] Zauważ że *w zasadzie* płacącym jest właściciel.
    I wielokroć pojawia się tu problem w przypadku, jeśli
    właściciel wynajmuje lokal a rozlicza się ryczałtem:
    w tym momencie zapłata za prąd/wodę/... jeśli f-ra
    jest "na niego" jest jego przychodem (opis komplikacji
    - oprócz oczywistej "straty na podatku" już bywał
    na grupie :)).
    Jeśli wspólnota będzie uprzejma dość, to może łatwo
    rozwiązać (IMO) problem tym właścicielom: wziąć od
    właściciela gwarancję (weksel ?) terminowej płatności,
    a umowy pozawierać z najemcami.

    >+ Jak wypełnić deklaracje VAT ?

    A niby jak, skoro jest tylko jeden rodzaj, "zwykły" (VAT-7) ?
    Przeczytać 1200 postów spośród wylosowanych wyników zapodania
    do groups.google -> zaawansowane: grupy .podatki i hasła
    "deklaracja OR deklarację OR deklaracje VAT-7 OR VAT" !

    >+ Jak rozliczyć nadwyżki ( i VAT) z zaliczek za ciepło, wywóz śmieci i wodę ?

    Jak wyżej, zacytowałem :)
    Oczywiście tylko AFAIK & IMO, jako że ani doradzcą nie
    jestem ani CITu nie rozliczam - acz sądzę że VAT to wszyscy
    tak samo rozliczają :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)