  • Data: 2003-11-07 09:47:17
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: "Marek" <d...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311070006280.-356949@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
> [...]

    Zgadzam się z powyższym, jednak żeby nie było zbyt łatwo oto przykład:
    Jest sobie wspólnota a obok na sąsiednia nieruchomość bez własnego przyłącza
    wodociągowego.
    Sąsiad wodę pobiera z instalacji wspólnoty. Na granicy nawet jest licznik
    tak że można rozliczyć ile pobrał.
    I teraz pytanie: czy wspólnota sprzedaje sąsiadowi wodę?
    Jeśli jest sprzedaż sprawa VATu jest istotna.

> [...]
    > Jest tak tylko "o ile nie powiedziano inaczej".
    > A niestety - powiedziano... w ustawach podatkowych "inne podmioty
    > nie posiadające osobowości prawnej" jak najbardziej występują !
    >
    > Zeznaję że nie przeglądałem ustawy o CIT pod kątem tego
    > co opisywał infor; ale co do VAT:
    > +++++
    > Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    > osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:
    >
    > 1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    > Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek

    Dlatego też wspólnoty muszą się zarejestrować w US i jest to dla nich z
    korzyścią bowiem o ile, jak wykazano wyżej, nie sprzedają mediów dla swoich
    członków tylko dla nich kupują, to jednak mogą sprzedawać dla podmiotów
    zewnętrznych np. udostępniając powierzchnię na reklamy.
    Mogą wybrać zwolnienie z VAT. Mogą być płatnikiem tego podatku.

    Cała sprawa dotyczy ustalenia czy jest sprzedaż czy tylko kupno.
    Brak jednoznacznych zapisów spowodował tę dyskusję, która pozostanie moim
    zdaniem jeszcze długo nie rozstrzgnięta.
    Bo nie da się wszystkiego ująć w przepisach. Życie jest ciekawsze i jeśli
    wydaje się nam, że już wszystko zostało uregulowane to rozwój powoduje nowe
    sytuacje nie mające odniesienia w przepisach.
    Ja przyjmuję, że wspólnota kupuje na swoje potrzeby i na potrzeby swoich
    członków, natomiast sprzedaż wystąpi tylko dla podmiotów zewnętrznych.

    Marek