  • Data: 2003-11-06 22:17:13
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: "100ry" <1...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311062026050.-124857537@k6-2.por
    tezjan.zabrze.pl...

    > Hm...
    > To nie znaczy że "za parę lat" jakiś US nie zacznie wyciągać
    > konsekwencji.

    > Pytaniem jest czy takie stanowisko istnieje :(

    W opinii Urzędu Zamówień Publicznych ( UZP/DP/O-JSA/32836/9 z
    dn.05/09.2003r):
    "ze zdania 1 art.6 ust.1 ustawy o własności lokali wynika, że wspólnotę
    mieszkaniowa tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład
    określonej
    nieruchomości. Możliwość nabywania praw i zaciągania zobowiązań, a także
    nadanie wspólnocie zdolności sądowej i procesowej ( zdanie 2 cyt. Przepisu )
    niekoniecznie natomiast musi oznaczać, iż może ona być podmiotem praw i
    obowiązków."
    Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 22 lutego 2001 r.,
    znak
    I ACA 1309/00 ( OSA 2002/4/30 ), wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzje
    tylko
    w sprawach dotyczących zarządu nieruchomością wspólną w granicach
    zakreślonych
    prawem. Tym samym w zakresie dysponowania środkami pieniężnymi właścicieli,
    przekazanymi im do rozliczenia się, nie ma żadnych uprawnień.
    Również doktryna wyraża pogląd, iż :
    "Wspólnota mieszkaniowa nie będąc osobą prawną i nie mając zdolności
    prawnej,
    nie może być podmiotem praw i obowiązków, nie posiada zatem własnego
    majątku,
    odrębnego od majątku właścicieli lokali. Należy przyjąć, iż nabywa prawa i
    obowiązki
    z tym skutkiem, że ich podmiotami staja się właściciele lokali tworzący
    wspólnotę.
    Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej ( bo nie jest
    osobą prawną ),
    to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają się osoby będące członkami tej
    jednostki organizacyjnej ( M. Nazar, Status cywilnoprawny wspólnoty
    mieszkaniowej,
    Rejent, 2000r., nr 4, s.128)

    WNIOSEK: " Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej
    ( bo nie jest osobą prawną ), to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają
    się
    osoby będące członkami tej jednostki organizacyjnej".
    Czyli ciepło, gaz, wodę, wywóz śmieci nabywają właściciele lokali i
    rozliczają
    się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów i sprawa
    VAT-u
    nie ma miejsca.
    This is my 100ry