  • Data: 2003-11-06 23:35:57
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 6 Nov 2003, 100ry wrote:

> [...]
    >+ > On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:
    >+ W opinii Urzędu Zamówień Publicznych ( UZP/DP/O-JSA/32836/9 z
    >+ dn.05/09.2003r):
    >+ "ze zdania 1 art.6 ust.1 ustawy o własności lokali wynika, że wspólnotę
    >+ mieszkaniowa tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład
    >+ określonej
    >+ nieruchomości. Możliwość nabywania praw i zaciągania zobowiązań, a także
    >+ nadanie wspólnocie zdolności sądowej i procesowej ( zdanie 2 cyt. Przepisu )
    >+ niekoniecznie natomiast musi oznaczać, iż może ona być podmiotem praw i

    Thx.
    [...]
> [...]
    >+ majątku,
    >+ odrębnego od majątku właścicieli lokali. Należy przyjąć, iż nabywa prawa i
    >+ obowiązki
    >+ z tym skutkiem, że ich podmiotami staja się właściciele lokali tworzący
    >+ wspólnotę.
    >+ Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej ( bo nie jest
    >+ osobą prawną ),
    >+ to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają się osoby będące członkami tej
    >+ jednostki organizacyjnej ( M. Nazar, Status cywilnoprawny wspólnoty

    Tego nikt nie odważy się podważyć.
    Ale może ja też zaaplikuję sugestię: "nie do końca na temat" :)
    Kierujesz dyskusję w stronę określenia osobowości prawnej
    Wspólnoty, czyli problemu "czyje będzie zakupione dobro
    pt. nowe dachówki". A my mamy na tapecie problem "kto
    ma rozliczyć podatki" :)
    Niniejszym...:
    Nie znaczy to IMHO że jest to "prosta" współwłasność i że ww.
    zapis dotyczy stosunków *innych* niż cywilnoprawne: załóżmy że
    mowa o "dużej" wspólnocie. Dochodzi do wypadku z winy nieprawidłowej
    konserwacji budynku.
    Kto odpowiada *karnie* za wyrządzoną szkodę ?
    Skąd wniosek że *stosunek cywilnoprawny* określa kwestie
    podatkowe ? Bardzo dobre demo, choć w innej kwestii: czym
    jest *z punktu widzenia podatków* umowa o dzieło [jako
    "stosunek cywilnoprawny"] przenosząca prawa autorskie
    do "dzieła" ? Prawidłowa odpowiedź: pomimo spełnienia
    warunku "umowy o dzieło" w KC oraz istnienia takiego źródła
    przychodu w ustawie podatkowej - *ta* umowa będzie traktowana
    jako "dochód z praw majątkowych" ! Wniosek ? - stosunki
    cywilnoprawne NIEKONIECZNIE określają "stosunki podatkowe".

    I *może* to dotyczyć również sprawy podmiotu opodatkowania
    oraz współwłasnosci - o czym niżej :)

    >+ WNIOSEK: " Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej
    >+ ( bo nie jest osobą prawną ), to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają
    >+ się osoby będące członkami tej jednostki organizacyjnej".
    >+ Czyli ciepło, gaz, wodę, wywóz śmieci nabywają właściciele lokali
    >+ i rozliczają
    >+ się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    >+ organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów
    >+ i sprawa VAT-u nie ma miejsca.

    Chciałbyś (wyciągnąć taki wniosek).
    S.C. nie ma osobowości prawnej.
    Kto nabywa "towary na cele sprzedaży" ? (stosunek cywilnoprawny)
    Kto jest podatnikiem VAT ? ;> (kwestia podatkowa :))

    Proszę wybaczyć że przed wyciągnięciem tego argumentu krążyłem
    dookoła z umową o dzieło - ale "jakoś" muszę wykazać że
    niespójność stosunku cywilnoprawnego z podmiotologią stosowaną
    oraz zasadami opodatkowania jest... no, może nie "zasadą" :),
    ale na tyle rozbieżna że wyciąganie wniosków ogólnych jest
    *co najmniej* ryzykowne.

    Dla kwestii *podatkowych* stosunek "cywilny" bądź osobowość
    prawna wcale nie jest wyznacznikiem czegokolwiek !
    Jest tak tylko "o ile nie powiedziano inaczej".
    A niestety - powiedziano... w ustawach podatkowych "inne podmioty
    nie posiadające osobowości prawnej" jak najbardziej występują !

    Zeznaję że nie przeglądałem ustawy o CIT pod kątem tego
    co opisywał infor; ale co do VAT:
    +++++
    Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

    1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek
    czynności, o których mowa w art. 2
    -----

    Nim mnie potraktujesz z buta z tytułu "we własnym imieniu" - to
    przemyśl sprawę w czyim imieniu zakupu i sprzedaży dokonuje S.C. :)
    Kogo pozwiesz że ci szmelc sprzedał... :)

    Po pierwsze S.C. zostało do K.C. wpisane "ostatnio" - a sprawa
    VATu występuje cały czas, nie znam żadnego stanowiska sprzeci-
    wiającego się byciu podatnikiem przez S.C. :), pod drugie - jeśli
    K.C. wprowadza pojęcie "przedsiębiorstwa" (na co można się
    powołać wskazując podmiot opodatkowania VAT) - to ustawa
    o własności lokali wprowadza pojęcie "wspólnoty".

    >+ This is my 100ry

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)