  • 1. Data: 2003-01-26 09:52:51
    Temat: WEKSEL
    Od: "Mariusz Wawrynowicz" <m...@p...onet.pl>

    CZ. Prowadzę działałność handlową,zatrudniam pracowników ,choć ludzie w
    większości są uczciwi mam złe doświadczenia. Zastanawiałem się nad
    dodatkowym zabezpieczeniem swoich pieniędzy,pomyślałem o formie WEKSLA (
    inblanco) czy ktoś już to robił ... czekam na wasze opinie?
    pozdrowienia ; ROOTSS

  • 2. Data: 2003-01-26 15:23:58
    Temat: Re: WEKSEL
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A możesz ewentualnie przybliżyć, po co Ci ten weksel. Żeby go wypełnić, to i
    tak musisz sporządzić remanent. A jak już masz remanent i deklarację
    odpowiedzialności majątkowej, to każdy sąd da Ci nakaz zapłaty na
    delikwenta. Nie szkoda pieniędzy na opłatę skarbową od blankietu?

  • 3. Data: 2003-01-27 11:46:15
    Od: "Mariusz Wawrynowicz" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odpowiedzialności majątkowej, to każdy sąd da Ci nakaz zapłaty na
    > delikwenta. Nie szkoda pieniędzy na opłatę skarbową od blankietu?

    -weksel wypełnie na podstawie średniej zakupów towarów na dane stanowisko
    pracy (faktury np. stoisko mięsne) z trzech miesięcy wystawi go dostawca ,
    żyrantem będzie pracownik i dodatkowa osoba. Zabezpieczenie te pozwala
    zaoszczędzić czas w przypadku nieuczciwości....
    cz TOOTSS

  • 4. Data: 2003-01-27 13:47:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ A możesz ewentualnie przybliżyć, po co Ci ten weksel.
    >+ Żeby go wypełnić, to i tak musisz sporządzić remanent.

    Ja zrozumiałem że weksel ma być "przed", a nie "po" !
    Wtedy "po" trzeba tylko gościa dopilnować do dopiska
    "widziałem", AFAIK...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-01-27 19:01:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | żyrantem będzie pracownik i dodatkowa osoba. Zabezpieczenie te pozwala
    | zaoszczędzić czas w przypadku nieuczciwości....

    Nie bardzo Cię zrozumiałem. To jak? Zamiast remanentu wypełnisz ten weksel
    na średnie zakupy? A skąd wiesz, że czegoś w ogóle tam brakuje? No i
    zupełnie nie rozumiem, dlaczego ma ten weksel wystawiać dostawca. Wystawiać,
    czyli wypełniać, czy wystawiać, czyli podpisywać?

    Jakoś oszczędności czasu dopatrzyć się nie umiem, pomijając to, że
    podpisanie takiego weksla in blanco, to już akt desperacji ze strony
    wystawcy. Daje spore pole do popisu dla adwokatów przy obaleniu takiego
    weksla przed sądem, włącznie z ściganiem karnym za oszustwo każdego, kto się
    takim wekslem poważy posłużyć w obrocie lub go przyjąć. To, że otrzymałeś od
    kogoś podpisany in blanco weksel, nie oznacza, że możesz go wypełnić na
    dowolną kwotę. Dlatego, do takich weksli dołącza się umowę wekslową
    (deklarację wekslową).

  • 6. Data: 2003-01-27 19:04:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Ja zrozumiałem że weksel ma być "przed", a nie "po" !
    | Wtedy "po" trzeba tylko gościa dopilnować do dopiska
    | "widziałem", AFAIK...

    Ja to też tak rozumiem. Ale skoro tak, to po co weksel? Jak gość na piśmie
    (dowolnym) uzna roszczenie pracodawcy, do tego będzie remanent i jeszcze
    deklaracja o odpowiedzialności majątkowej, to nie ma sądu, który by na tej
    podstawie nie wydał nakazu zapłaty. A jak nie będzie remanentu, albo
    deklaracji majątkowej, to i weksel wiele nie pomoże.

  • 7. Data: 2003-01-27 22:02:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ Ja to też tak rozumiem. Ale skoro tak, to po co weksel? Jak gość na piśmie
    >+ (dowolnym) uzna roszczenie pracodawcy,

    Jak jest weksel to kolejność jest inna: gość *najpierw* płaci
    (idzie "wykonalność" z sądu) a dopiero *później*:

    >+ do tego będzie remanent i jeszcze
    >+ deklaracja o odpowiedzialności majątkowej,

    ...może się sądzić że mu się nie podoba. On - np. że wziąłeś więcej
    niż się należało z remanentu.

    >+ to nie ma sądu, który by na tej
    >+ podstawie nie wydał nakazu zapłaty. A jak nie będzie remanentu, albo
    >+ deklaracji majątkowej, to i weksel wiele nie pomoże.

    Mniemam że się mylisz: weksel podlega egzekucji bez względu
    na okoliczności. Podważenie weksla na podstawie deklaracji
    wekslowej (że niby wypełniony niezgodnie z umową), szczególnie
    przy klauzuli "bez protestu" - nic nie da.
    Najpierw trzeba zapłacić, póżniej można się sądzić o zwrot
    nienależnie pobranej kwoty.
    Całkiem jak z urzędem skarbowym :)

    Jeśli jesteś zdania że weksle są do niczego, to może byś
    mi kilka podpisał ? ;) Nawet jeśli ci oddam po teście - to
    myślę że do końca życia będziesz przekonany co i jak :)

    pzdr. :) Gotfryd

  • 8. Data: 2003-01-28 18:20:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | ...może się sądzić że mu się nie podoba. On - np. że wziąłeś więcej
    | niż się należało z remanentu.

    Świetnie! I powiadomi prokuratora, że doprowadziłeś go do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem, za co na podstawie art. 286 kk zostaniesz skazany.
    Ale faktycznie, wcześniej wyrok cywilny być może dostaniesz.

> [...]
    | przy klauzuli "bez protestu" - nic nie da.
    | Najpierw trzeba zapłacić, póżniej można się sądzić o zwrot

    No nie tak całkiem, jak z Urzędem. Należność dla Skarbówki wynika z ustaw,
    rozporządzeń i innych przepisów. Wpisana przez Ciebie w weksel będzie
    pochodzić z sufitu. To jednak trochę zmienia.

    | Jeśli jesteś zdania że weksle są do niczego, to może byś
    | mi kilka podpisał ? ;) Nawet jeśli ci oddam po teście - to
    | myślę że do końca życia będziesz przekonany co i jak :)

    Nie uważam, że weksel jest do niczego. Jestem jednak zdania, że akurat do
    zabezpieczenia należności z tytułu ewentualnych braków w magazynie (sklepie)
    się nie bardzo nadaje. Nie wątpię, że przy obecnym stanie bezrobocia pewnie
    istnieje możliwość "wymuszenia" na pracowniku podpisania czegoś takiego. Po
    pierwsze uważam to za czysty wyzysk ze strony pracodawcy i nadużycie
    uprawnień. Po drugie za rozwiązanie niecelowe, albowiem do jego rzetelnego
    wypisania konieczne jest i tak zgromadzenie dokumentów, które same w sobie
    wystarczą do uzyskania nakazu zapłaty. W wypadku zażądania przez pracodawcę
    takiego zabezpieczenia raczej zastanawiałbym się, po co tak naprawdę mu ten
    weksel? Czy czasami, to nie oszust? No cóż. w takich warunkach trudno
    wydajnie i z sercem pracować. Reasumując, uważam, że weksel taki może
    przynieść więcej złego, niż dobrego.

    Ale oczywiście, na upartego, to jego przyjęcie oczywiście sprzeczne z prawem
    nie jest i jeśli ktoś widzi w tym interes, to niech się w to bawi.

    Weksel Ci mogę wystawić, tylko wpiszę w blankiet, że "nie na moje własne
    zlecenie". ;-))))) Ciekawe co z nim zrobisz?

  • 9. Data: 2003-01-29 00:30:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ rozporządzenia mieniem, za co na podstawie art. 286 kk zostaniesz skazany.

    Oczywiście.
    Jest jasnym że *nie wolno* tak robić, ale *da się* i w świetle
    prawa można za pomocą weksla wyegzekwować bezprawną nienależność,
    całkiem tak jak ostatnio jest z parkowaniem :>
    Natomiast wyegzekwowanie prawnej należności jest prostsze
    i szybsze "z weksla", AFAIK ;)

    >+ Ale faktycznie, wcześniej wyrok cywilny być może dostaniesz.

    Własnie nie ma mowy o wyroku: na podstawie weksla "bez protestu"
    otrzymujesz egzekucję. Już i zaraz, bez procesu i postępowania !

    Wyrok to później, tak jak napisałeś ;>

    [...]
> [...]
    >+ rozporządzeń i innych przepisów. Wpisana przez Ciebie w weksel będzie
    >+ pochodzić z sufitu. To jednak trochę zmienia.

    Jasne. Zmienia się to, że płatność z weksla wynika z ustaw,
    rozporządzeń i innych przepisów. A konkretnie z umów
    międzynarodowych które .pl podpisała ;)
    Wybacz zgryźliwość ale pora późna... :)

    [...]
    >+ Nie uważam, że weksel jest do niczego. Jestem jednak zdania, że akurat do
    >+ zabezpieczenia należności z tytułu ewentualnych braków w magazynie (sklepie)
    >+ się nie bardzo nadaje.

    Jeśli chciałeś powiedzieć że ja jako pracownik bym się zastanowił
    nie siedem razy, a siedemdziesiąt razy siedem - to masz rację.
    [...]
    >+ wydajnie i z sercem pracować. Reasumując, uważam, że weksel taki może
    >+ przynieść więcej złego, niż dobrego.

    No to jesteśmy miejscami zgodni :)
    [...]
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-01-29 20:42:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Własnie nie ma mowy o wyroku: na podstawie weksla "bez protestu"
    | otrzymujesz egzekucję. Już i zaraz, bez procesu i postępowania !
    |
    | Wyrok to później, tak jak napisałeś ;>

    Może mi coś umknęło, ale z wekslem nie pójdziesz chyba do komornika.
    Ostatnio konieczny był nakaz zapłaty z klauzulą wykonalności. Cos się
    zmieniło? Jak nakaz zapłaty oprotestujesz dołączając odpis zawiadomienia o
    oszustwie do prokuratury, to sędziemu na pewno zadrży ręka przed opatrzeniem
    go klauzulą wykonalności. Najpewniej zawiesi w ogóle postępowanie do
    zakończenia karnego. Tak więc to co proste w Twoich oczach, może okazać się
    w praktyce skomplikowane.

    | Jasne. Zmienia się to, że płatność z weksla wynika z ustaw,
    | rozporządzeń i innych przepisów. A konkretnie z umów
    | międzynarodowych które .pl podpisała ;)
    | Wybacz zgryźliwość ale pora późna... :)

    Zgryźliwość wybaczam, zresztą nie jest rażąca. Ale do rzeczy. Oczywiście,
    obowiązek zapłaty kwoty wekslowej wynika z ustawy, ale nie jej wysokość. I
    właśnie to miałem na myśli. Otóż, jak z ustawy wynika, że należy się 20%
    podatku, to z dużą dozą pewności można powiedzieć, że od dochodu 100 zł
    będzie to 20 zł. Przy wekslu in blanko już tak nie jest. Jeśli nie
    przedstawię sądowi deklaracji wekslowej czy też innej podstawy określenia
    zobowiązania, to oczywiście mogę wpisać w niego dowolną kwotę. Tyle, że
    zawyżając kwotę popełniam przestępstwo.

    | Jeśli chciałeś powiedzieć że ja jako pracownik bym się zastanowił
    | nie siedem razy, a siedemdziesiąt razy siedem - to masz rację.

    Wiesz, sytuacja na rynku pracy jest taka, że niektórzy nie mogą się
    zastanawiać. Jak ci ktoś przystawia pistolet do głowy, to Twoje - choćby
    najbardziej filozoficzne i światłe - przemyślenia tracą wiele na możliwości
    wcielenia w życie. A niestety wiele razy to właśnie tak wygląda. Zresztą
    wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń płynących z podpisania
    takiego dokumentu i nie mają tego problemu.

    Ale co w tym dziwnego. Jak w 1993 roku pchnąłem pierwszy pozew z weksla do
    sądu z wnioskiem o nakaz zapłaty wraz z odsetkami 5% dziennie (takie były w
    deklaracji wekslowej), to zasądzili. I zasądzali przez pół roku, zanim ktoś
    sięgnął po prawo wekslowe i spostrzegł, że należą się odsetki ustawowe. Ale
    to, co się uprawomocniło, to zostało. A przecież to robili prawnicy. Czy
    zatem należy się dziwić osobom nie mającym z prawem wiele do czynienia?

    | No to jesteśmy miejscami zgodni :)

    Odnoszę wrażenie, że te miejsca są dość liczne.

    Ukłony