    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS, dlaczego takie małe składki
    Date: Thu, 20 Nov 2008 12:34:30 +0100

    atman pisze:
    > Witam,
    > od czerwca 2007 roku prowadzę DG i od tego czasu płacę co miesiąc składki do
    > ZUS (ulgowe dla nowych firm). Proszę zerknąć na to co pokazuje się na
    > stronie mojego OFE po zalogowaniu do konta
    > http://img504.imageshack.us/img504/3601/zusyz4.jpg
    >
    > Kolorem czerwonym zaznaczyłem to co mnie ciekawi, czyli dlatego moja składka
    > jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS. Czy to oznacza, że czeka mnie

    ZUS przekazuje do OFE tylko tyle ile zapłacisz.
    Ze składki na ub społeczne tylko cześć idzie do OFE, resztę zatrzymuje
    ZUS - to ta część na emerytury gwarantowane plus składka rentowa,
    chorobowa i wypadkowa.

    Ale do końca nie rozumiem co oznaczać maja te "limity". Na oko jednak
    dotyczą przedsiębiorców płacących duży ZUS.

    > emerytura 50zł na miesiąc?

    Może nie ale najniższa gwarantowana i niewiele więcej jak będziesz tak
    płacił dłużej.

    ;-) ;-) Jak można zwiększyć swoje składki ZUS
    > mając swoją DG?

    Można zwiększyć swoje składki płacąc większe składki.
    ZUS określa dolny limit dla przedsiębiorców. Nikt nie broni zwiększyć
    sobie podstawy naliczania składek i płacić więcej.
    Pamiętaj tylko że w takiej sytuacji musisz co miesiąc składać druk ZUS DRA.

    > Jeżeli posiada się pracownika to jego składki są dużo wyższe bo prócz samych
    > podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się
    > dokładnie).

    Nie orientujesz się w ogóle. Od wynagrodzeń płaci sie składki liczone
    jako procent od kwoty faktycznie wypłaconego wynagrodzenia. Nie ma
    żadnych "podstaw".

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl