  • 1. Data: 2007-08-08 10:10:58
    Temat: ZUS od biletu...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ...czyli składki od WSZELKICH składników przychodu z umowy zlecenia:
    http://podatki.pl/artykuly/10_82.htm
    Czy nasi ustawodawcy aby nie przesadzili?

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-08-08 23:15:58
    Temat: Re: ZUS od biletu...
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0708081209520.1808@athlon64...
    > ...czyli składki od WSZELKICH składników przychodu z umowy zlecenia:
    > http://podatki.pl/artykuly/10_82.htm
    > Czy nasi ustawodawcy aby nie przesadzili?

    A cóż mają zrobić...? Dopóki jeszcze ktoś się chce na to składać są
    zdeterminowani utrzymać to przy życiu. Ja myślę, że to jeszcze nic i że w
    najbliższych latach będą nowe innowacyjne pomysły na rzecz utrzymania
    istnienia organu rentowego, o których nam się nawet nie śni. Stawiam dla
    przykładu na to, że w ciągu najbliższych 2-3 latek zniknie możliwość
    zawierania nieozusowanych umów cywilnoprawnych tak po prostu. No i myślę, że
    będą powstawały różne tam nowe "ubezpieczenia".

    marekz

  • 3. Data: 2007-08-09 08:08:08
    Od: d...@p...onet.pl

    > ...czyli składki od WSZELKICH składników przychodu z umowy zlecenia:
    > http://podatki.pl/artykuly/10_82.htm
    > Czy nasi ustawodawcy aby nie przesadzili?
    >
    > pzdr, Gotfryd

    A co w tym dziwnego? Mnie dziwią raczej te WSZELKIE składniki przychodu.
    Przecież to jest umowa na świadczenie usług za opłatą - jedną opłatą.
    Jak zawierasz umowę z MZO na wywóz śmieci to masz jedną kwotę rozliczenia i nie
    jest ważne czy w skład wchodzi dojazd do ciebie czy nie. Liczy się usługa jako
    taka. Tu sytuacja wydaje się jest identyczna.

  • 4. Data: 2007-08-09 08:29:50
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > ...czyli składki od WSZELKICH składników przychodu z umowy zlecenia:
    > http://podatki.pl/artykuly/10_82.htm
    > Czy nasi ustawodawcy aby nie przesadzili?

    Zabezpieczają się przed sytuacją, kiedy przychodami z umowy zlecenia
    by był:
    - bilet autobusowy,
    - jedzenie na cały miesiąc dla zleceniobiorcy i rodziny
    - ubrania na cały miesiąc - || -- || -- || -- || -- ||
    - różne inne rzeczy potrzebne zleceniobiorcy
    wszystko bez ZUS
    - oraz 300zł ozusowane tak jak Pan Bóg przykazał :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-08-09 14:10:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Aug 2007, d...@p...onet.pl wrote:

    > A co w tym dziwnego?

    Ano to, że *ZUS* jest naliczany od *kosztów*.

    > Mnie dziwią raczej te WSZELKIE składniki przychodu.
    > Przecież to jest umowa na świadczenie usług za opłatą - jedną opłatą.
    > Jak zawierasz umowę z MZO na wywóz śmieci to masz jedną kwotę rozliczenia

    I co, MZO płaci ZUS od "kwoty za wywóz śmieci" czy może jednak
    od kwoty *wynagrodzeń* w ktorych *nie są* zawarte wydatki na
    *inne cele*?
    Objaśniam, że tylko od wynagrodzeń. Bez wydatków na cele gospodarcze,
    w tym *bez* oZUSowania ewentualnych zapłat pracownikom za bilety
    (wykorzystane przez nich na wyjazdy służbowe).

    > i nie
    > jest ważne czy w skład wchodzi dojazd do ciebie czy nie. Liczy się usługa jako
    > taka. Tu sytuacja wydaje się jest identyczna.

    Ale NIE DLA OZUSOWANIA!
    Tak, to jest PRZYCHÓD WYKONAWCY, tyle ze on NIE PODLEGA oZUSowaniu,
    składkami obciążone są tylko konkretne pieniądze - te przeznaczone
    "do kieszeni pracownika" (i dopiero PÓŹNIEJ są one opodatkowane,
    ale to już nie sprawka ZUSu tylko fiskusa, ktory z tego co zostało
    bierze jeszcze dla siebie :>).
    Oddziel sobie otrzymywane pieniądze na te przeznaczone na cele
    *osobiste* - te są oZUSowane, oraz na te, które służą do pokrywania
    *innych wydatków* - pieniadze które "nie zostają w kieszeni", bo
    trzeba je zapłacić *komuś* i te NIE SĄ w normalnym układzie oZUSowane
    (są oZUSowane w tym zakresie, w którym ów ktoś komu zapłacono
    przeznacza je na cele osobiste *swoich* pracowników itp).

    Jakby było tak, że z kwoty którą płacisz za wywóz śmieci, za prąd
    itp z każdej złotówki był potrącany ZUS (a nie z tego, co *pracownicy*
    dostają jako *wynagrodzenie* a nie na *pokrycie wydatków* - zauważ,
    że zwrot za bilet dla pracownika NIE JEST oZUSowany!) to owszem,
    co prawda bylibyśmy w najbardziej absurdalnym układzie, ale
    byłoby to "normalne"...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-08-09 14:18:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Aug 2007, Liwiusz wrote:

    > Zabezpieczają się przed sytuacją, kiedy przychodami z umowy zlecenia by
    > był:

    Powiedzmy że "by nie był" (przychodami) :)

    > - bilet autobusowy,

    No i na zdrowy rozum - dlaczego ma być zaliczany do osobistych
    korzyści, jeśli "podatnik udowodni że wykorzystał w celu"...?
    Nawet dla fiskusa to NIE JEST podstawa do opodatkowania.
    Uprzedzam że możliwość rozliczenia ryczałtem 20% (niekiedy 50%)
    kosztów "zamiast" (kosztów udokumentowanych) jest uproszczeniem.
    Nie widzę żadnego racjonalnego powodu, dla którego kwota
    DOCHODU nie miałaby stanowić podstawy oZUSowania.

    > - jedzenie na cały miesiąc dla zleceniobiorcy i rodziny
    > - ubrania na cały miesiąc - || -- || -- || -- || -- ||

    Odpada.
    Popatrz na to tak: fiskus sobie doskonale daje radę z takimi
    "pomysłodawcami", ba, pytania jakby to wrzucić w koszty
    wydatek na garnitur stanowią FAQ na grupie :)

    > - różne inne rzeczy potrzebne zleceniobiorcy

    Nie przesadzaj - jakie? ST są wykluczone, bo liczą się tylko
    wydatki poniesione *w bezpośrednim związku*.

    > wszystko bez ZUS
    > - oraz 300zł ozusowane tak jak Pan Bóg przykazał :)

    Popatrz na to inaczej: zleceniobiorca mógłby wykonać
    umowę wartą 20 000 zł, w tym koszty zewnętrzne mogłyby
    wynieść 18 000 zł - 2 000 zł zostało by mu zarobku.

    Co się stanie, jak całosć zostanie oZUSowana?
    Przecież to jest absurd :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-08-09 14:48:57
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > wynieść 18 000 zł - 2 000 zł zostało by mu zarobku.
    >
    > Co się stanie, jak całosć zostanie oZUSowana?

    Zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenie są ozusowane w całości,
    ponadto posiadają jakąś tam kwotę kosztów uzyskania przychodu. I nikogo
    nie interesuje, że zleceniobiorca lub pracownik mają wyższe koszty. Jak
    chcą je odliczać, to zapraszam do DG.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-08-09 14:56:53
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Obawiam się że póki będziemy mieli do czynienia z przychodami i kosztami
    to nic się nie zrobi
    i będzie raz mnie a raz więcej takich absurdów.

    Przy takim pogłównym, jakkolwiek zapatrywać się na jego sprawiedliwość,
    nie ma problemu.
    W końcu gdyby istniał osobny ZUS dla jednoosobowych DG, to by mógł
    zatrudniać w każdym oddziale
    tylko dwie osoby - jedna od przyjmowania DRA a druga od skanowania - żadne
    kontrole nie byłyby potrzebne.
    A to oznacza że możnaby takie pogłówne zmiejszyć ze względu na tani pobór,
    a do tego nikt by się
    nie bała że jakaś kontrola znajdzie jakiegoś virtualnego a jednak
    rzeczywistego haka.

    No ale to tylko pobożne życzenia, zwłaszcza jak czytam dziś o "walce z
    terroryzmem" w ramach której
    trafię 20 razy w roku na liste potencjalnych sponsorów Al-Kaidy, gdy tylko
    przyjdzie mi
    wypłacić podwykonawcy 4k lub więcej...

  • 9. Data: 2007-08-09 14:58:42
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-08-2007 o 16:48:57 Liwiusz <l...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > ponadto posiadają jakąś tam kwotę kosztów uzyskania przychodu. I nikogo
    > nie interesuje, że zleceniobiorca lub pracownik mają wyższe koszty. Jak

    A po co, chyba żeby trafić na listę kasjerów al-kaidy :)

  • 10. Data: 2007-08-09 19:29:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenie są ozusowane w całości,

    NIE SĄ.
    Ściślej - umowa o pracę nie jest.
    Właśnie "kwoty zwrotów pracownikowi" (np. za bilety na delegację) nie
    są oZUSowane, to by był czysty absurd.

    Tak w ogóle i niezależnie od dyskusji poniżej, to zastanawiam się czy
    "prawidłowym obejściem" nie jest ścisłe zastosowanie art.742
    Kodeksu Cywilnego.
    Przypominam przezornie, że ustawy podatkowe nie są prawotwórcze
    w zakresie określania umów - nie wynika z nich JAK zaliczyć
    daną umowę, tylko jak opodatkować to co "zaliczyły" do odpowiedniej
    kategorii INNE przepisy (są wyroki WSA/NSA).
    Można przypuszczać, że ZUSu też to dotyczy.

    Wbrew temu, co napisał w swoim poście "drumel" - z definicji KC
    wynika wprost, że "zwrot poniesionych kosztów" w przypadku
    zlecenia jest ODDZIELNY od wynagrodzenia (wynagrodzenie opisano
    w art.735, zaś zwrot j.w. w 742).
    Ale to tak ku pamięci - jakby co, może się przydać do rozważań :)

    > ponadto posiadają jakąś tam kwotę kosztów uzyskania przychodu. I nikogo nie
    > interesuje, że zleceniobiorca lub pracownik mają wyższe koszty.

    Y, oszukujesz, zleceniodawca akurat dla podatku ma tak jak ma być: może
    spokojnie wykazać wszystkie koszty *bezpośrednie* i nikt mu tego nie
    podważy. Jedynie koszty które nie są ściśle przypisane do konkretnego
    zlecenia stanowią problem - i dajmy na to środków trwałych nie ma
    jak "wpuścić".

    Prawdopodobnie piszesz na podstawie dość powszechnego doświadczenia
    korzystania ze sposobu który jest *dopuszczalny*, wiec na wszelki wypadek
    cytat do tego co piszę:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Koszty uzyskania przychodów
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš [...]
    [...]
    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów okreœla się:
    [...]
    10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były
    wyższe niż wynikajšce z zastosowania normy procentowej okreœlonej
    w ust. 9 pkt 1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokoœci kosztów
    faktycznie poniesionych.
    ---

    Normalnie zbiera się kwitki (faktury, bilety, rachunki itp) - przy
    czym oczywiście muszą to być wydatki "niegospodarcze" (nie na zatrudnienie
    pracownika itp) i tyle.
    To co piszesz (znaczy ograniczenie kosztów) dotyczy tylko bardzo
    szczególnych zleceń - dajmy na to udziału w komisji wyborczej i podobnych
    wynalazków, wymienili w ust.9.pkt.5 - inna sprawa, że głębokość odesłań
    (czyli korzystania ze wskaźników) osiąga tam wartości których stare
    wersje kompilatorów C nie trawiły ;) (inaczej mówiąc - bardzo niestrawnie
    napisany kawałek).

    > Jak chcą je odliczać, to zapraszam do DG.

    Akurat w kwestii dochodowego przestrzeliłeś :), a do tego VAT *również*
    powołuje się w sprawie umów osobistych na definicję z PDoOF, choć
    trzeba pilnować w umowie owych "więzów" i czegoś tam (odpowiedzialności
    wobec osób trzecich bodaj).

    Tylko ZUS i tylko od umów zlecenia (ale NIE z umowy o pracę) jest
    liczony absurdalnie.

    pzdr, Gotfryd