  • 1. Data: 2004-08-18 09:29:48
    Temat: Za rączkę
    Od: "Faun" <p...@o...pl>

    Kto mnie przeprowadzi przez meandry?
    Otóż. Załóżmy, że mam zamiar jako zleceniodawca zatrudnić pracownika na
    umowę zlecenie. Podpisuję umowę, obliczam podatki, składki itp. Udaję się do
    ZUS, pobieram stosowny druk zgłoszenia, wypełniam, składam (kiedy, ile mam
    na to czasu, przed, czy po podpisaniu umowy?) Co dalej? W jaki sposób
    rozliczam się z ZUSem? Ile mam czasu na to, żeby wpłacić pieniądze? Czy jest
    do tego jakiś stosowny druk, w którym wyszczególniam rodzaj składek, czy
    tylko otrzymuję nr konta. Gdzie dalej mam skierować kroki? Urząd Skarbowy?
    Czy tam również składam druk zgłoszeniowy? Kiedy uiszczam stosowną kwotę
    tytułem podatku? Uff, co jeszcze pominąłem?

    Będę wdzięczny za wyczerpujące odpowiedzi i za... cierpliwość.

    z góry dzięki
    Klaus

  • 2. Data: 2004-08-18 17:38:09
    Temat: Re: Za rączkę
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Faun" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Kto mnie przeprowadzi przez meandry?

    a google pytałeś ?

    > Otóż. Załóżmy, że mam zamiar jako zleceniodawca

    Oczywiście prowadzisz działalność gospodarczą ?

    >zatrudnić pracownika na umowę zlecenie.

    Rozumiem, że to tylko Twoja nieznajomość właściwej terminologii a nie
    chodzi o dodatkową umowę zlecenia podpisaną z własnym pracownikiem (
    zatrudnionym na umowę o pracę ).
    Zleceniobiorca nie jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy

    >Podpisuję umowę, obliczam podatki, składki itp.

    Z tym liczeniem to się wstrzymaj do wypłaty wynagrodzenia.

    >Udaję się do
    > ZUS, pobieram stosowny druk zgłoszenia, wypełniam, składam (kiedy, ile
    mam
    > na to czasu, przed, czy po podpisaniu umowy?)

    Ustalasz jakim rodzajom ubezpieczeń on podlega. ( emerytalne, rentowe,
    chorobowe, wypadkowe, zdrowotne) i zgłaszasz w ciągu 7 dni do ZUS na
    drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA od daty rozpoczęcia wykonywania umowy zlecenia.

    Nieśmiało tylko zapytam, Ty już jesteś zgłoszony do ZUS jako płatnik i jako
    osoba ubezpieczona ?

    >Co dalej? W jaki sposób
    > rozliczam się z ZUSem? Ile mam czasu na to, żeby wpłacić pieniądze?

    Po wykonaniu zlecenia ( lub nawet zaliczkowo w trakcie trwania umowy; kilka
    wypłat z jednego zlecenia), Zleceniobiorca wystawia Ci rachunek do umowy.
    Na rachunku powinny być policzone składki ubezpieczenia potrącane z
    wynagrodzenia oraz podatek dochodowy a resztę wypłacasz.

    > Czy jest
    > do tego jakiś stosowny druk, w którym wyszczególniam rodzaj składek, czy
    > tylko otrzymuję nr konta.

    Do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym była wypłata,
    składasz do ZUS deklarację rozliczeniową ZUS DRA z załączonym raportem ZUS
    RSA lub ZUS RZA oraz dokonujesz _przelewu_ składek ( nawet na 3 różne konta
    ZUS ) wg urzędowego wzoru przelewu.

    Po zakończeniu mowy wyrejestrowujesz z ubezpieczeń zleceniobiorcę na druku
    ZUS ZWUA.

    >Gdzie dalej mam skierować kroki? Urząd Skarbowy?
    > Czy tam również składam druk zgłoszeniowy? Kiedy uiszczam stosowną kwotę
    > tytułem podatku? Uff, co jeszcze pominąłem?

    Do US nie robisz zgłoszenia.
    Do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym była wypłata,
    składasz deklarację podatkową PIT-4 do urzędu skarbowego ( wg Twojego
    miejsca zamieszkania ) i wpłacasz/przelewasz zaliczkę na podatek na
    odpowiednie dla podatku dochodowego konto na urzędowym druku.

    Do końca lutego nastepnego roku ( lub wcześniej, gdy zaprzestaniesz
    działalności gospodarczej ) składasz deklarację PIT-11/8B do US właściwego
    dla zleceniobiorcy i jeden egzemplarz dajesz zleceniobiorcy.

    To w wielkim skrócie chyba wszystko.
    Dalsze szczegóły były niedawno omawiane na grupie.
    www.google.pl
    lub
    http://www.zus.pl/ref_99/reforma.htm
    http://www.zus.pl/ref_99/porad3/default.asp