  • 1. Data: 2004-08-18 07:51:50
    Temat: Zmiana auta z ciężarowego na osobowe i skutki podatkowe
    Od: "Fido__" <k...@p...onet.pl>

    Witam,

    DG (KPiR) + VAT. Wykupiłem po 1 maja na firmę auto ciężarowe z leasingu za 4000
    + 880 VAT. Jako, że była to zarejestrowana umowa w US, to odliczyłem VAT z tego
    tytułu. I teraz chcę to auto sprzedać, ale w międzyczasie zmieniam przeznaczenie
    z ciężarowego na osobowy.

    Co powinienem zrobić z 880 PLN VAT, które sobie odliczyłem? Czy mam doliczyć VAT
    podczas sprzedaży auta? Czy powinienem dokonać jakichś wpisów w ewidencji
    środków trwałych?

    pozdrawiam
    Fido__

  • 2. Data: 2004-08-18 10:29:33
    Od: "new one" <x...@i...pl>

    > za 4000 + 880 VAT. Jako, że była to zarejestrowana umowa w US, to
    > odliczyłem VAT z tego tytułu.

    caly VAT? a nie 50%?

  • 3. Data: 2004-08-18 10:34:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik new one napisał:

    > caly VAT? a nie 50%?

    Przeciez pisał że "stara" umowa i zarejestrowana w US. Co w tym
    dziwnego że cały?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-08-18 12:45:44
    Od: "new one" <x...@i...pl>

    http://tinyurl.com/549hl a jakos tak mi sie rzucilo w w oczy i zapamietalem

  • 5. Data: 2004-08-18 13:21:05
    Od: "Fido__" <k...@p...onet.pl>

    > caly VAT? a nie 50%?

    IMHO cały, bo umowa jest zarejestrowana w US, a wykup (czytaj ostatnia rata)
    jest częścią tej umowy.

    Problem tkwi w czymś innym. Pozbywając się kratki pozbawiłem się (chyba, ale czy
    na pewno?) przywileju odliczania VAT. No ale pytanie brzmi: od kiedy tego
    przywileju się pozbawiłem?

    Wg mnie sytuacja jest dość zagmatwana. Powinienem był to przemyśleć przed
    decyzją o zmianie przeznaczenia auta. Wprawdzie pod względem podatkowym nic się
    dla mnie nie zmieniło (nie mogę odliczać VAT od paliwa, bo auto nie spełnia
    kryterium nowej "ciężarówki", mogę odliczać VAT od kosztów napraw - to
    niezależnie od typu auta), no ale idąc krok dalej, ktoś mógłby jednego dnia
    kupić sobie auto ciężarowe, odliczyć sobie cały VAT, po czym następnego dnia
    zmienić przeznaczenie i cieszyć się z posiadania osobówki.

    Ciekaw jestem jak to zinterpretują grupowi eksperci....

    Mogę też zrobić coś innego. Nie wpisywać do ewidencji faktury za demontaż
    kratki, doliczyć normalnie VAT przy sprzedaży i po zmianie przeznaczenia nie
    pozostanie żaden ślad dla US.

    Czy ktoś już przez to przechodził?

    pozdrawiam
    Fido__

  • 6. Data: 2004-08-19 08:54:45
    Temat: Re: Zmiana auta z ciezarowego na osobowe i skutki podatkowe
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/18/2004 3:21 PM, Fido__ wrote:

> [...]
    > kratki, doliczyć normalnie VAT przy sprzedaży i po zmianie przeznaczenia nie

    Eksperetem nie jestem, ale mam kilka uwag do tego, co napisłeś.
    Faktura za demontaż kratki to podwójne nadużycie - po pierwsze, demontaż
    ten jest banalnie prosty, więc operacja nie jest warta więcej niż np. 20
    zł (mnie proponowano usunięcie klina blokującego miejsce dla trzeciej
    osoby za 50 zł - wystarczyło go pociągnąc i wysunął się sam - w tym
    serwisie, o ile cokolwiek i kiedykolwik zrobię, będę traktował jego
    pracowników jak oszustów i złodziei).
    Po drugie - z formalnego punktu widzenia demontaż kratki, o ile nie jest
    połączony z formalną procedurą zmiany homologacji (na pewno nie kosztuje
    to 50 zł) jest takim samym działaniem jak demontaż hamulców - serwis nie
    powinien wypuścić auta bez kratki do ruchu.

    Demontaż kratki, o ile nie jest połaczony z formalną zmiana homologacji
    nie bedzie widoczny dla US - będzie natomiast widoczny dla
    funkcjonariuszy, którzy: zamandatują, odbiorą dowód rejestracyjny i by
    go odzyskac będziesz musiał zamontowac kratkę i przeprowadzić badanie
    techniczne, potwierdzające stan techniczny i zgodnośc z dokumentem.

    Pytanie, co by było gdyby zmiana homologacji (zakładając, że chcesz to
    zrobić z pełnym rynsztunkiem, a nie, że pan Zdzisio z warsztatu klepnie
    pieczatkę) została przeprowadzona - czy US zażąda zworotu VAT (całości)
    - o ile znam nastawienie, to zapewne tak - nie ma znaczenia, co mówi
    prawo, bo US odwoła się do wycinkowej interpretacji - ponadto
    praworzadnośc nie polega w naszym regionie na przestrzeganiu prawa,
    tylko na tym, że możesz się odwołać.

    Pzdr: Catbert

  • 7. Data: 2004-08-19 09:13:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Aug 2004, Fido__ wrote:
    [...]
    >+ Problem tkwi w czymś innym. Pozbywając się kratki pozbawiłem się (chyba, ale czy
    >+ na pewno?) przywileju odliczania VAT. No ale pytanie brzmi: od kiedy tego
    >+ przywileju się pozbawiłem?

    Moment.
    Poruszasz dość trudną sprawę, a IMHO potrzebna jest ci sprawa znacznie
    prostsza: przecież pytasz *tylko* o to czy powinieneś naliczyć VAT
    przy sprzedaży, prawda ?
    I jak na mój gust, ustawa stanowi że musisz naliczyć *jeśli miałeś
    prawo do odliczenia przy zakupie*.
    Miałeś ? - miałeś.
    Mylę się ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-19 10:33:46
    Od: "Fido__" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > go odzyskac będziesz musiał zamontowac kratkę i przeprowadzić badanie
    > techniczne, potwierdzające stan techniczny i zgodnośc z dokumentem.

    Wszystko jest jak najbardziej legalne. Demontaż kratki zrobiła mi upoważniona
    stacja diagnostyczna, na co wystawiła stosowny papier, a przy okazji zrobiła
    badania techniczne potwierdzające, że mój samochód jest już osobowy i mogę wozić
    nim 5 osób. Dostałem odpowiednie zaświadczenia na podstawie których w wydziale
    komunikacji wystawiono mi "osobowy" dowód rejestracyjny.

> [...]
    > prawo, bo US odwoła się do wycinkowej interpretacji - ponadto
    > praworzadnośc nie polega w naszym regionie na przestrzeganiu prawa,

    Właśnie dlatego już chyba nie jestem chętny, aby US kiedykolwiek znalazł w moich
    dokumentach cokolwiek potwierdzającego, że taka operacja została wykonana. Chyba
    lepiej dmuchać na zimne.

    pozdr.

    Fido__

  • 9. Data: 2004-08-19 10:35:58
    Od: "Fido__" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > przy sprzedaży, prawda ?
    > I jak na mój gust, ustawa stanowi że musisz naliczyć *jeśli miałeś

    Podoba mi się takie uproszczenie. Właśnie chyba tak zrobię.
    Dzięki :-)

    Fido__

  • 10. Data: 2004-08-19 20:17:41
    Od: Tomasz Janus <t...@e...pl_no_spam>

> [...]
    > prawo, bo US odwoła się do wycinkowej interpretacji - ponadto
    > praworzadnośc nie polega w naszym regionie na przestrzeganiu prawa,

    Bodaj 5 sierpnia w Dobrej Firmie było, że można "przehomologować" auto z
    ciężarowego na osobowe i nie wiąże się z żadnymi korektami
    wcześniejszych deklaracji VAT.

    Zapytałem telefonicznie w swoim US i miła pani potwierdziła mi taką
    interpretację. Kiedyś potrzebowałem wersji ciężarowej więc kupiłem
    "ciężarówkę", a teraz wystarcza mi osobowy więc przerobiłęm. Oczywiście
    przy sprzedaży takiego auta VAT trzeba zapłacić niezależnie czy go
    przerobiłem na osobowy czy nie.

    pzdr
    tj