    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup Office'a OEM a srodek trwaly
    Date: 15 Nov 2002 15:36:26 +0100

    > Absolutnie się nie zgodzę - ale dyskusja na temat granic obowiązywania
    > licencji OEM ciągnie się na prawie i zainteresowanych tam odsyłam.
    > Swoja drogą - czytał ktos tą licencję? Tak od deski do deski?
    > Naprawdę jeżeli padnie dysk z którym kupiłam windows, tracę prawo do
    > używania systemu?? A jeżeli z oryginalnego komputera na skutek rozbudowy
    > zostanie tylko monitor i obudowa, to do której części jest ten Windows
    > przyczepiony?

    Zgadam sie w zupełności z wypowiedziami powyżej i poniżej. A to co w kwestii
    OEM znalazłem w netcie (trzba dodać że te zasady M$ zmienia sobie jak mu
    pasuje, ostanie zrobił na początku tego roku i tej nowej sytacj dotyczą cytaty)

    ==============================
    http://www.microsoft.com/poland/support/zasady_licen
    cjonowanie.htm

    Kupiłem Windows XP Professional OEM z dyskiem twardym, czy za jakiś czas będę
    mógł przenieść ten system na inny, nowy komputer?

    Oprogramowanie OEM kupione z elementem sprzętu komputerowego od momentu
    nalepienia certyfikatu autentyczności (COA) na obudowie komputera i instalacji
    jest legalne tylko z tym komputerem. Przeniesienie licencji oprogramowania OEM
    na inny komputer jest złamaniem umowy licencyjnej i nie jest możliwe.z
    ===========================

    O tych naklejkach to słysze pierwszy raz. W moim oemowym sofcie z 1999 r czegoś
    takiego nie było ale przyzsłym roku M$ szykuje nowe "ułatwienia"

    ==============================
    Jakie dokumenty muszę posiadać, żeby produkt przeze mnie posiadany został
    uznany za legalny?

    Microsoft zaleca aby przechowywać komplet dokumentacji, otrzymanej wraz z
    oprogramowaniem czyli:
    licencja*
    certyfikat autentyczności
    nośniki
    karta rejestracyjna*
    podręcznik użytkownika
    faktura zakupu
    * w przypadku wersji OEM licencja z chwilą wprowadzenia Windows 2000 jest w
    postaci elektronicznej; wersje OEM nie posiadają również karty rejestracyjnej.
    W przypadku, gdy użytkownik nie przechowuje kompletu dokumentacji otrzymanej w
    chwili zakupu powinien zachować minimum dokumentacji, która potwierdza
    legalność używanego oprogramowania

    Oprogramowanie Retail (paczka)

    licencja lub certyfikat autentyczności naklejony na pudełko
    faktura zakupu
    Oprogramowanie OEM
    licencja (jeżeli jest w postaci papierowej)
    certyfikat autentyczności
    faktura zakupu*
    * W przypadku, gdy faktura zawiera tylko informacje o PC i nie jest wymienione
    na niej oprogramowanie OEM - użytkownik powinien trzymać fakturę na komputer.
    Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn użytkownik nie posiada minimum dokumentacji
    wymienionej powyżej, wówczas każdy przypadek analizowany jest indywidualnie na
    podstawie towarzyszących okoliczności.

    ==============================
    Co to jest oprogramowanie OEM?

    Oprogramowanie OEM (ang. Original Equipment Manufacturers), jest to
    oprogramowanie towarzyszące do produkowanych przez autoryzowanych partnerów
    Microsoft System Builder systemów komputerowych.

    Dlaczego oprogramowanie OEM nie zawsze jest legalne?

    Licencja OEM obowiązuje tylko w określonych przypadkach. Prawo do użytkowania
    związane jest z zakupem towarzyszącego mu sprzętu. Użytkowanie licencji OEM bez
    sprzętu lub na sprzęcie innym aniżeli ten, z którym licencja została zakupiona
    jest niezgodne z warunkami licencji, a więc nielegalne.

    Jakie oprogramowanie OEM mogę zakupić wraz ze sprzętem?

    Jednostanowiskowe systemy operacyjne, takie jak Windows 95, Windows 98,
    Windows Me, Windows NT, Windows 2000 Proffesional, mogą być zakupione wraz z
    systemem komputerowym lub dyskiem twardym lub płytą główną z procesorem.
    Aplikacje użytkowe takie jak Microsoft Works, Microsoft Office są legalne tylko
    jeżeli zakupione zostały wraz z systemem komputerowym. System komputerowy jest
    to płyta główna z procesorem i pamięcią operacyjną, w obudowie z zasilaczem, w
    której zainstalowano pamięci masowe (dysk twardy).

    Czy mogę zakupić licencję OEM Microsoft Office wraz z dyskiem twardym?

    Nie! Prawo do użytkowania aplikacji użytkowych takich jak Office występuje
    tylko wtedy, gdy zakupimy program wraz z całym systemem komputerowym. Program
    może być użytkowany legalnie tylko z tym systemem.

    Kupiłem oryginalnie zapakowany, z numerem seryjnym, nowy system Windows 98
    wersję OEM od osoby indywidualnej. Jeżeli zakupię dysk twardy w sklepie czy
    mogę używać legalnie tego systemu? Czy zakupu dysku i programu należy dokonać w
    jednym miejscu?

    Niestety użytkowanie takiego produktu jest nielegalne i nie zalegalizuje go
    zakup dysku twardego czy innego sprzetu. Licencja na programy OEM musi być
    nadana przez upoważnionego (mającego umowę) producenta lub dostawcę sprzętu.
    Innymi słowy - obie pozycje powinny być na jednej fakturze.