    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup samochodu do DG - wiele trudnych pytań :-)
    Date: Sun, 18 Mar 2007 23:37:03 +0100

    Budik napisał(a):
    > Czyli jezeli komus dam samochod... zeby podjechal po piwo do sklepu. On kupi
    > po drodze 2 l paliwa ale sam za to zaplaci ( ja tych kosztow dojazdu nie
    > wrzuce w swoje KUP) to wtedy wszystko bedzie ok ?
    Nie, bo użytkowanie samochodu to nie tylko zużywanie paliwa. Jeśli jest
    to Twój prywatny samochód rozliczany kilometrówką, to możesz sobie z nim
    robić co chcesz - w KUP wrzucasz tylko limit wynikający z kilometrów
    przejechanych na rzecz prowadzenia DG. Jeśli jednak samochód
    wprowadziłeś do środków trwałych, czyli niejako przeznaczyłeś go do
    użytku wyłącznie firmowego, dzięki czemu wszystkie związane z jego
    eksploatacją koszty wrzucasz do KUP, to oczywiste jest, że nie możesz go
    sobie potem użytkować prywatnie. To że duża część osób tak robi, nie
    oznacza, że jest to do końca zgodne z obowiązującymi przepisami i jakaś
    tam bardzo dociekliwa kontrola mogłaby się pewnie do tego przyczepić.

    A z powyższym uzasadnieniem (że ktoś Ci po drodze do sklepu Twoim
    firmowym samochodem kupi 2l paliwa), to Ty już lepiej w US nie wyskakuj,
    bo ja to widzę tak: ten ktoś kupuje dla Ciebie paliwo, czyli jest
    pośrednikiem, a handel paliwami to już chyba wymaga koncesji, dodatkowo
    nie pobiera od Ciebie za to paliwo należnej mu opłaty, czyli dla Ciebie
    przychód do opodatkowania. Jak to zrobi tylko raz, to jeszcze ujdzie,
    ale jak kilka, to już może być podejrzenie o prowadzenie DG bez
    odpowiednich zezwoleń, no i oczywiście wynajmujesz mu samochód darmo,
    czyli musi sobie przychód opodatkować ;-)

    Maciek