    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zawieszenie działalności
    Date: Wed, 7 May 2003 00:20:07 +0200

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisał
    > Nie wiem, czy to Cie zadowoli ale na stronie ZUSu podaja sposob
    > postepowania w przypadku czasowego zaprzestania prowadzenia DG
    > (czyli po naszemu zawieszenia ;) http://www.zus.pl/niusy/pyt002.htm
    > Wyglada na to, ze jednak mozna zawiesic DG w ZUSie...
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Piotrek

    Piotrze !
    W jaki sposób po wyrejestrowaniu DG w ZUS rozróżniasz, czy jest to
    zaprzestanie działalności, czy "czasowe zaprzestanie" tzw. zawieszenie ?
    Niestety tego nie rozróżnisz. A zatem dla ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych jest obojętne, czy wyrejestrowując DG w ZUS zamierzasz ją
    "wznowić" , czy też nie. Jedynym śladem mówiącym o "wznowieniu" będzie ten
    sam numer wpisu do rejestru DG. I tutaj mamy problem.
    Jeżeli spojrzymy od strony organu rejestrującego DG, to działalność TRWA
    NADAL (wszak nie wyrejestrowano jej, ponieważ dążymy do uniknięcia ponownych
    kosztów). Jeśli TRWA NADAL - to zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń
    społecznych prowadzący winien w ZUS figurować jako ubezpieczony. Jeśli DG
    TRWA (wg rejestru DG) , a w ZUS prowadzący ową DG nie figuruje, to w
    odpowiedniej części ustawy mamy kilka zapisów....
    Zważmy, że o tym, czy DG jest, czy DG nie ma decyduje wpis do rejestru owej
    DG. Zgłoszenie do ZUS jest NASTĘPSTWEM trwania. Wyrejestrowanie w ZUS nie
    powoduje przerwy w trwaniu DG, bo (jeszcze raz podkreślam) , to nie za
    sprawą ZUS-u rejestrujemy się w organie rejestrującym DG, ale za sprawą
    czynności prawnej w organie rejestrującym DG dokonujemy zgłoszenia do ZUS.
    Musimy więc przyjąć, że :
    1) Albo zaprzestaliśmy wykonywania DG i nie zgłosiliśmy tego faktu do organu
    rejestrującego DG (wykładnia literalna PoDG wskazuje moim zdaniem, że nie
    stanowi to wykroczenia, ale niewątpliwie jest to czynność o której
    zawiadamiamy organ rejestrujący). Jeśli zatem organ rejestrujący wezwie
    prowadzącego DG, pokaże mu ZUS-owskie wyrejestrowanie = zaprzestanie DG i
    zapyta, czy pan prowadzi DG, czy nie, to co odpowiesz na takie pytanie ?
    2) Albo prowadzimy DG (formalnie), zaś bezpodstawnie zgłaszamy w ZUS
    wyrejestrowanie. Analogicznie wezwanie do ZUS i okazanie dokumentu
    świadczącego, że nadal DG istnieje ? Powiemy, że "zawieszona" ? A co to
    znaczy ? Co to za instytucja "zawieszenie" ?

    Czasami posiłkujemy się "czasowym zaprzestaniem" ,pojęciem z ustawy o
    karcie podatkowej. Ale to jest ustawa fiskalna, regulująca po pierwsze
    wyłącznie sprawy dotyczące działalności opodatkowanej w formie KARTY
    PODATKOWEJ, a ponadto regulująca WYŁĄCZNIE relację podatnik - fiskus. I
    nic tej ustawie do relacji prowadzący DG- ZUS, prowadzący DG - organ
    rejestrujący czy też do relacji organ rejestrujący DG-ZUS.

    Pozdrawiam i chętnie wysłucham racji przeciwnych (mimo wielu wypowiedzi -
    problem nadal pozostaje niejasny)
    Andrzej

    Ps. Czy w przypadku zmiany kierunku wiatru powołasz się na zapis na stronie
    ZUS-u ? I to zapis pod względem prawnym moim zdaniem przedziwny ?