  • 1. Data: 2003-04-26 21:57:23
    Temat: Re: Zawieszenie działalności
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Drążę temat dalej - uważając go za istotny. W dniu 20 grudnia 2002 r w
    Gazecie Wyborczej ukazał się poniższy tekst. Wprawdzie gazetowy artykuł nie
    jest argumentem w dyskusji, ale ...
    Uwaga na "zawieszenie działalności"

    Krystyna Kawecka 20-12-2002, ostatnia aktualizacja 20-12-2002 17:12

    Są sytuacje kiedy nie chcemy całkowicie likwidować firmy, lecz jedynie na
    jakiś czas zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej. Wydaje się nam,
    że wystarczy taką działalność zawiesić. Tymczasem przepisy podatkowe ani
    ubezpieczeniowe nie znają pojęcia "zawieszenia działalności".

    Dopóki formalnie nie zlikwidujemy firmy, musimy się wywiązywać ze wszystkich
    obowiązków wobec urzędu skarbowego. Oczywiście jeżeli nie występuje przychód
    ani obrót, nie musimy, co do zasady, płacić zaliczek na podatek dochodowy
    ani podatku VAT. Tym niemniej deklaracje podatkowe mamy obowiązek składać na
    takich samych zasadach jak wszyscy podatnicy. Wyjątek stanowią jedynie
    przepisy dotyczące karty podatkowej, które przewidują możliwość wystąpienia
    przerwy w prowadzeniu działalności.

    Jeszcze gorzej wygląda sprawa z obowiązkami w zakresie ubezpieczeń
    społecznych. Dopóki formalnie nie zgłosimy wyrejestrowania z tych
    ubezpieczeń, musimy płacić składki. Nawet w przypadku czasowej przerwy w
    działalności trzeba się wyrejestrować, a potem ewentualnie zarejestrować
    ponownie, a aby taki manewr przeprowadzić nie trzeba wyrejestrowywać się z
    ewidencji przedsiębiorców.

    Podobnie jest ze składkami na ubezpieczenie zdrowotne, które należy opłacać
    z każdego tytułu oddzielnie, czyli np. zatrudnienie w ramach stosunku pracy
    i opłacanie z tego tytułu składki nie zwalnia od obowiązku płacenia składki
    związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.

    Choć więc zawieszenie działalności gospodarczej może wielu osobom wydawać
    się bardziej kuszące niż jej likwidacja (a później ewentualnie rejestrowanie
    firmy od nowa), to jednak w żadnym wypadku nie należy tak postępować, gdyż
    narażamy się na poważne problemy i powstanie zadłużenia, z którego istnienia
    początkowo sami nawet nie będziemy sobie zdawali sprawy.
    Tyle tekstu dziennikarskiego.
    Pozdrawiam
    Andrzej

    begin 666 w.gif
    M1TE&.#EA!@`*`( ``````-\`*2'Y! ``````+ `````&``H```(.A ^A8<NY
    *6H1*5OH<.@4`.P``
    `
    end

  • 2. Data: 2003-04-26 23:48:01
    Od: "GreG" <g...@n...wp.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > narażamy się na poważne problemy i powstanie zadłużenia, z którego istnienia
    > początkowo sami nawet nie będziemy sobie zdawali sprawy.

    No i co ma znaczyc ten ostatni akapit???
    Caly post wyjasnia krok po kroku jak "zawiesic dzialalnosc, po czym
    takie strachy na lachy.
    Szanowny Crtl+C plus Ctrl+v, prosze o wyjasnienie, jakie zadluzenie
    i problemy czekaja mnie w zwiazku z tematem...

    GreG

  • 3. Data: 2003-04-27 07:24:19
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GreG" <g...@n...wp.pl> napisał
    > Caly post wyjasnia krok po kroku jak "zawiesic dzialalnosc, po czym
    > takie strachy na lachy.

    Re: Spokojnie i po kolei.
    1) Czy istnieje akt prawny określający pojęcie "zawieszenia DG" przy
    opodatkowaniu na zasadach ogólnych ?
    Jeśli tak - dalszych pytań nie ma, ale chętnie ów akt prawny przeczytam.
    Jeśli takowy nie istnieje, to możemy DG albo prowadzić, albo nie. Czyli albo
    DG istnieje, albo nie istnieje.
    2) Jeśli pozostawiamy bez zmian wpisy w rejestrach DG, urzędzie
    statystycznym itp - to dla mnie DG istnieje (chyba, że ktoś przekona mnie,
    że nie istnieje - ale potrzebne będą argumenty zwane logicznymi).
    3) Jeśli zatem DG istnieje, to być może istnieje przepis pozwalający na
    wyrejestrowanie z ZUS-u, ale ja takiego przepisu nie znam (chętnie o nim
    dowiem się).
    4) Nurtuje mnie pytanie : co osoby zawieszające działalność wpisują w
    stosownym druku ZUS (jaki numer kodowy przyczyny wyrejestrowania).

    A że "post wyjaśnia krok po kroku jak ..." - nie wiedziałem.
    Andrzej

  • 4. Data: 2003-04-27 08:41:16
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Andrzej R. wrote:
    > 4) Nurtuje mnie pytanie : co osoby zawieszające działalność wpisują w
    > stosownym druku ZUS (jaki numer kodowy przyczyny wyrejestrowania).
    ZWPA -> 113 - oswiadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej DG
    ZWUA -> 140 - zaprzestanie prowadzenia DG
    W kodach ZUSu nie ma nic o czasowym zaprzestaniu ale zaprzestanie
    czasowe (zwane tez zawieszeniem) jest tez zaprzestaniem :)

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 5. Data: 2003-04-27 10:50:20
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > W kodach ZUSu nie ma nic o czasowym zaprzestaniu ale zaprzestanie
    > czasowe (zwane tez zawieszeniem) jest tez zaprzestaniem :)

    Ale zapomnieli przeczytać art 88d i 88e ustawy
    Prawo działalności
    gospodarczej i oczywiście żadnych
    organów ewidencyjnych nie powiadamiali.
    Więc rozumiem, że na deklaracjach ZWUA i ZWPA
    poświadczyli nieprawdę

    Tak naprawdę nie ma zaprzestania
    (nawet czasowego) bez powiadamiania
    organu rejestrującego DG.

    Jak to jeszcze ktoś mądry z ZUS przeczyta,
    to wiecie jaką sobie premię wypracuje :-)))

  • 6. Data: 2003-04-28 08:16:54
    Od: Piotr Liskiewicz <p...@s...pl>

    cef wrote:
    > Ale zapomnieli przeczytać art 88d i 88e ustawy Prawo działalności
    > gospodarczej i oczywiście żadnych organów ewidencyjnych nie powiadamiali.
    Nie gdyz organ ewidencyjny nie przewiduje czasowego zaprzestania -
    moze tylko wykreslic z ewidencji. A nam nie chodzi o wykreslenie.

    > Więc rozumiem, że na deklaracjach ZWUA i ZWPA poświadczyli nieprawdę
    Nie do konca - calkowite wyrejestrowanie z ZUSu, wraz z wykresleniem
    z ewidencji w organie rejestrujacym, robi sie na druku ZWPA z kodem 111.
    Taka przynajmniej informacje otrzymalem przed chwila w ZUSie...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 7. Data: 2003-04-28 10:09:51
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Nie gdyz organ ewidencyjny nie przewiduje czasowego zaprzestania -
    > moze tylko wykreslic z ewidencji. A nam nie chodzi o wykreslenie.

    E tam. Zaraz nie przewiduje.
    Tak samo jak przepisy nie przewidują "zawieszenia". :-)
    Złóż pismo do organu rej., a może dostaniesz nawet potwierdzenie, że
    czasowo zaprzestałeś bez wykreślania.

> [...]
    111.
    > Taka przynajmniej informacje otrzymalem przed chwila w ZUSie...

    Też nie najlepiej, bo kod 111 to wykreślenie urzędowe z rejestru
    przedsiębiorców
    (a zatem decyzja administracyjna: tzn kończy Ci się koncesja,
    odebrali Ci prawo wykonywania zawodu, itp)

  • 8. Data: 2003-04-28 11:33:12
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
> [...]
    > organu rejestrującego DG.
    >
    > Jak to jeszcze ktoś mądry z ZUS przeczyta,
    > to wiecie jaką sobie premię wypracuje :-)))

    Tutaj pojawia się pewna wątpliwość. Mianowicie obowiązek powiadomienia
    określony w art. 88 d precyzuje enumeratywnie o jakich zmianach prowadzący
    DG ma obowiązek powiadamiać organ rejestrujący. Pakiet tych zmian określa
    wszak art. 88 b. Czy zatem zmiana niewiątpliwie diametralna, tj.
    ZAPRZESTANIE (żeby użyć najkorzystniejszego dla legalizacji "zawieszenia"
    pojęcia) podlega obowiązkowi powiadomienia organu rejestrującego, czy też
    taki OBOWIĄZEK nie istnieje ? Jest tu pewna pułapka logiczna : jeśli
    udowodnimy istnienie takiego obowiązku, to na jego wykonanie przedsiębiorca
    ma 14 dni od chwili podjęcia decyzji o owym zaprzestaniu. Dowodem na
    podjęcie DECYZJI jest niewątpliwie akt wyrejestrowania w ZUS dokumentem
    ZWUA. ZAPRZESTANIE (ściślej mówiąc zawiadomienie o zaprzestaniu) pociąga za
    sobą zgodnie z art. 88 e ust.1 pkt.1 WYKREŚLENIE Z EWIDENCJI DG, a zatem
    nie może być mowy o tak chętnie używanym pojęciu "zawieszenia"
    wyprowadzonego przez niektórych prawników jako tożsamym z "czasowym
    zaprzestaniem" (przypomnę tok rozumowania : jeśli można "zaprzestać" a nie
    zakończyć, to można "czasowo zaprzestać" - inaczej "zawiesić"). Jeśli zatem
    udowodnimy jako prawdziwą tezę o obowiązku zgłoszenia ZAPRZESTANIA DG, to
    brak wyrejestrowania w organie ewidencji gospodarczej spowoduje, że dane
    zawarte w ZWUA będą nieprawdziwe i obowiązek opłacania składek istniał
    nadal, a zatem "w plecy" mamy kwoty zaległych składek, kwoty odsetek i
    znane ze stosownej ustawy 100% opłaty karne, których zapewne ZUS sobie nie
    podaruje.
    Jedynym "pocieszeniem" może być fakt, że sprawa dotyczyć może
    kilkudziesięciu (a może więcej) tysięcy osób.
    AR

  • 9. Data: 2003-04-28 13:13:29
    Od: Piotr Liskiewicz <p...@s...pl>

    cef wrote:
    > Złóż pismo do organu rej., a może dostaniesz nawet potwierdzenie, że
    > czasowo zaprzestałeś bez wykreślania.
    Brzmienie Art.88c p.1 Ustawy PDG nie budzi chyba zadnych watpliwosci
    na temat tego, co urzad rejestrujacy powinien zrobic w przypadku
    zgloszenia do nich (czasowego czy nie) zaprzestania wykonywania DG.
    Myslisz, ze zadzialaja inaczej i przyjma zgloszenie oraz nie wykresla
    z ewidencji? Na jakiej podstawie?

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 10. Data: 2003-04-28 17:27:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <p...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zgloszenia do nich (czasowego czy nie) zaprzestania wykonywania DG.
    > Myslisz, ze zadzialaja inaczej i przyjma zgloszenie oraz nie

    Tak właśnie myślę.

    Na jakiej podstawie?

    Być może nawet bezpodstawnie (bo to co napisałem
    opiera się jedynie na telefonicznej rozmowie z UM), ale
    wykreślić nie mogą, bo zaprzestanę tylko czasowo.
    Proponowali nawet jakąś opłatę (za wniesienie pisma,
    czy za decyzję o przyjęciu do wiadomości, że czasowo nie działam)