  • 11. Data: 2003-04-28 18:39:52
    Temat: Re: Zawieszenie działalności
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    cef wrote:
    > Być może nawet bezpodstawnie [...], ale wykreślić nie mogą, bo zaprzestanę
    > tylko czasowo.
    Czemu nie moga? Zaprzestanie czasowe czy nie - z punktu widzenia Ustawy
    PDG to bez znaczenia...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 12. Data: 2003-04-28 20:18:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Czemu nie moga? Zaprzestanie czasowe czy nie - z punktu widzenia
    Ustawy
    > PDG to bez znaczenia...

    W sumie masz rację.
    Sam jestem ciekaw, co by zrobili.

  • 13. Data: 2003-05-06 16:12:58
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Andrzej R. wrote:
    > 2) Jeśli pozostawiamy bez zmian wpisy w rejestrach DG, urzędzie
    > statystycznym itp - to dla mnie DG istnieje [...]
    > 3) Jeśli zatem DG istnieje, to być może istnieje przepis pozwalający na
    > wyrejestrowanie z ZUS-u, ale ja takiego przepisu nie znam (chętnie o nim
    > dowiem się).
    Nie wiem, czy to Cie zadowoli ale na stronie ZUSu podaja sposob
    postepowania w przypadku czasowego zaprzestania prowadzenia DG
    (czyli po naszemu zawieszenia ;) http://www.zus.pl/niusy/pyt002.htm
    Wyglada na to, ze jednak mozna zawiesic DG w ZUSie...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 14. Data: 2003-05-06 17:28:56
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej (czasowo, czy też na
    stałe) oznaczać może tylko i wyłącznie faktyczne zaprzestanie prowadzenia
    DG.
    ZUS w takim przypadku, aby domagać się jakichkolwiek składek za okres po
    wyrejestrowaniu z ubezpieczeń i wyrejestrowaniu płatnika składek, musi
    udowodnić, że deklaracja taka była nieprawdziwa, a DG była prowadzona nadal.

    Jeśli nastąpi wyrejestrowanie w ZUS, a nie poinformowano o fakcie
    zaprzestania prowadzenia DG organu ewidencyjnego - art.66 ust.2 PDG (do
    3000zł).

    Andrzej K.

  • 15. Data: 2003-05-06 19:01:15
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Oberfeldkurat wrote:

    > Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej (czasowo, czy też na
    > stałe) oznaczać może tylko i wyłącznie faktyczne zaprzestanie prowadzenia
    > DG.
    Ma sie rozumiec - chodzi o to, ze zaprzestajemy (czyli nie dzialamy)
    czasowo, o czym informujemy US i (profilaktycznie, pismem za
    potwierdzeniem odbioru) organ rejestrujacy. Pytanie tylko: czy organ
    rejestrujacy w takiej sytuacji wykresli z ewidencji czy nie? Zgodnie
    z Ustawa PDG chyba powinien...

    > Jeśli nastąpi wyrejestrowanie w ZUS, a nie poinformowano o fakcie
    > zaprzestania prowadzenia DG organu ewidencyjnego - art.66 ust.2 PDG (do
    > 3000zł).
    Art. ten mowi o karze za nie zawiadomienie US o posiadaniu rachunku
    bankowego. Nie ma natomiast w PDG slowa o karze za nie poinformowanie
    organu ewidencyjnego o zaprzestaniu prowadzenia DG (albo ja nie potrafie
    tego znalezc).

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 16. Data: 2003-05-06 21:39:46
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | potwierdzeniem odbioru) organ rejestrujacy. Pytanie tylko: czy organ
    | rejestrujacy w takiej sytuacji wykresli z ewidencji czy nie? Zgodnie

    Tak, art.88e ust.1 pkt 1) ustawy PDG.

> [...]
    | bankowego. Nie ma natomiast w PDG slowa o karze za nie poinformowanie
    | organu ewidencyjnego o zaprzestaniu prowadzenia DG (albo ja nie potrafie

    Fakt, masz rację, za szybko chciałem wszystko przeczytać. :-)

    Ale w związku z tym ZUS (o ile się połapie w tym wszystkim) może zacząć
    wysyłać informacje do organów ewidencyjnych o złożeniu przez płatnika
    składek oświadczenia o zaprzestaniu prowadzenia działalności.
    I wtedy zacznie się kołomyja.
    Albo klient podtrzyma to oświadczenie i wtedy ponowne rozpoczęcie (uzyskanie
    wszystkich kwitów) będzie go kosztować, albo sprostuje ZWUA i ZWPA w ZUS i
    będzie płacił składki.

    Andrzej K.

  • 17. Data: 2003-05-06 22:20:07
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > (czyli po naszemu zawieszenia ;) http://www.zus.pl/niusy/pyt002.htm
    > Wyglada na to, ze jednak mozna zawiesic DG w ZUSie...

    Piotrze !
    W jaki sposób po wyrejestrowaniu DG w ZUS rozróżniasz, czy jest to
    zaprzestanie działalności, czy "czasowe zaprzestanie" tzw. zawieszenie ?
    Niestety tego nie rozróżnisz. A zatem dla ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych jest obojętne, czy wyrejestrowując DG w ZUS zamierzasz ją
    "wznowić" , czy też nie. Jedynym śladem mówiącym o "wznowieniu" będzie ten
    sam numer wpisu do rejestru DG. I tutaj mamy problem.
    Jeżeli spojrzymy od strony organu rejestrującego DG, to działalność TRWA
    NADAL (wszak nie wyrejestrowano jej, ponieważ dążymy do uniknięcia ponownych
    kosztów). Jeśli TRWA NADAL - to zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń
    społecznych prowadzący winien w ZUS figurować jako ubezpieczony. Jeśli DG
    TRWA (wg rejestru DG) , a w ZUS prowadzący ową DG nie figuruje, to w
    odpowiedniej części ustawy mamy kilka zapisów....
    Zważmy, że o tym, czy DG jest, czy DG nie ma decyduje wpis do rejestru owej
    DG. Zgłoszenie do ZUS jest NASTĘPSTWEM trwania. Wyrejestrowanie w ZUS nie
    powoduje przerwy w trwaniu DG, bo (jeszcze raz podkreślam) , to nie za
    sprawą ZUS-u rejestrujemy się w organie rejestrującym DG, ale za sprawą
    czynności prawnej w organie rejestrującym DG dokonujemy zgłoszenia do ZUS.
    Musimy więc przyjąć, że :
    1) Albo zaprzestaliśmy wykonywania DG i nie zgłosiliśmy tego faktu do organu
    rejestrującego DG (wykładnia literalna PoDG wskazuje moim zdaniem, że nie
    stanowi to wykroczenia, ale niewątpliwie jest to czynność o której
    zawiadamiamy organ rejestrujący). Jeśli zatem organ rejestrujący wezwie
    prowadzącego DG, pokaże mu ZUS-owskie wyrejestrowanie = zaprzestanie DG i
    zapyta, czy pan prowadzi DG, czy nie, to co odpowiesz na takie pytanie ?
    2) Albo prowadzimy DG (formalnie), zaś bezpodstawnie zgłaszamy w ZUS
    wyrejestrowanie. Analogicznie wezwanie do ZUS i okazanie dokumentu
    świadczącego, że nadal DG istnieje ? Powiemy, że "zawieszona" ? A co to
    znaczy ? Co to za instytucja "zawieszenie" ?

    Czasami posiłkujemy się "czasowym zaprzestaniem" ,pojęciem z ustawy o
    karcie podatkowej. Ale to jest ustawa fiskalna, regulująca po pierwsze
    wyłącznie sprawy dotyczące działalności opodatkowanej w formie KARTY
    PODATKOWEJ, a ponadto regulująca WYŁĄCZNIE relację podatnik - fiskus. I
    nic tej ustawie do relacji prowadzący DG- ZUS, prowadzący DG - organ
    rejestrujący czy też do relacji organ rejestrujący DG-ZUS.

    Pozdrawiam i chętnie wysłucham racji przeciwnych (mimo wielu wypowiedzi -
    problem nadal pozostaje niejasny)
    Andrzej

    Ps. Czy w przypadku zmiany kierunku wiatru powołasz się na zapis na stronie
    ZUS-u ? I to zapis pod względem prawnym moim zdaniem przedziwny ?

  • 18. Data: 2003-05-07 06:58:33
    Od: Piotr Liskiewicz <p...@s...pl>

    Andrzej R. wrote:
    [ciach]
    > Analogicznie wezwanie do ZUS i okazanie dokumentu
    > świadczącego, że nadal DG istnieje ? Powiemy, że "zawieszona" ? A co to
    > znaczy ? Co to za instytucja "zawieszenie" ?
    Powiem tak: jeden ze znajomych w czasie, gdy byl "zawieszony" mial
    kontrole ZUSu. Na pytanie o stan DG odpowiedzial, ze wlasnie ma
    ja "zawieszona", pokazal stosowne deklaracje zgloszeniowe do ZUS/US
    i wszystko bylo w porzadku. Wiem, ze to nie jest zaden argument za
    zawieszeniem ale jednak kontrola *powinna* przyczepic sie, ze cos
    nie gra. Sprawdzali przeciez wszystkie papiery, wlacznie z wpisem
    do ewidencji i dokumentami US...

    > Pozdrawiam i chętnie wysłucham racji przeciwnych
    W tej chwili nie potrafie obalic Twojego (jakze logicznego) wywodu
    na temat "zawieszania". Jesli cos nowego wymysle to oczywiscie nie
    omieszkam wrzucic na grupe :)

    > Ps. Czy w przypadku zmiany kierunku wiatru powołasz się na zapis na
    > stronie ZUS-u ? I to zapis pod względem prawnym moim zdaniem przedziwny?
    Przedziwne jest takze stanowisko urzedniczek w ZUS (przynajmniej
    w Krakowie), ktore nie kwestionuja "zawieszania" DG i jednym tchem
    odpowiadaja na pytanie: "czy mozna zawiesic DG, na na jakich
    formularzach i z jakimi kodami zglosic ten fakt".

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 19. Data: 2003-05-07 09:07:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > zawieszeniem ale jednak kontrola *powinna* przyczepic sie, ze cos
    > nie gra. Sprawdzali przeciez wszystkie papiery, wlacznie z wpisem

    Ja bym tym kontrolerom zabrał premię.
    Pensje może też ;_0

  • 20. Data: 2003-05-07 17:59:52
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:b99a3n$nan$1@inews.gazeta.pl...

    [...]
> [...]
    (uzyskanie
    > wszystkich kwitów) będzie go kosztować, albo sprostuje ZWUA i ZWPA w ZUS i

    Albo tez oleje to wszystko i powiekszy 'szara strefe'. :(

    marekz