    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Złoto inwestycyjne a zwolniony podatek Vat?
    Date: Tue, 1 Apr 2008 00:07:39 +0200

    On Mon, 31 Mar 2008, k...@g...com wrote:

    > Witam Serdecznie,
    >
    > Mam następujące pytanie, nigdzie nie mogę dostać na nie odpowiedzi. W
    > urzędzie skarbowym rozkładają ręce, doradca prawny urzędu mówi, że się
    > nie zna. W przepisach nie jest to zbyt jasno wyjaśnione.
    >
    > Firma sprzedaje złoto inwestycyjne, zgodnie z przepisami na złoto
    > inwestycyjne czystej postaci (sztabki), jest zwolnione z podatku Vat.
    > Więc w momencie kiedy przychodzi Pan Kowalski kupuje złota na 50.000
    > zł
    > Więc dostaje fakturę vat na której jest napisane z/w

> [...]

    Nie mam pojęcia jak jest ze złotem, z ustawy wynika że jest zwolnione.
    Zwolnienie jest więc PRZEDMIOTOWE.
    No chyba ze jest jeszcze jakiś "hak" (na mój gust nie powinno być).
    Po polsku: nie zależy od tego, kto dokonuje sprzedaży, w szczególności
    nie ma nic do PODMIOTOWEGO zwolnienia sprzedawcy.
    To tak jak z najmem: jak ktoś najmuje lokal firmie, to po przekroczeniu
    kwoty 10 kEU musi zarejestrować się i płacić VAT (a wcześniej ma wybór,
    ale JEŚLI nie płaci, to ON jest zwolniony, a nie czynność).
    Ale jak wynajmuje na cele mieszkaniowe, to ów wynajem jest zwolniony
    przedmiotowo, więc f-ra jest "VAT zw" niezależnie od tego, czy sprzedawca
    zarabia w ten sposób pierwszy tysiąc złotych (w danym roku) czy
    drugi milion ;) - bo zwolniona jest *czynność*.
    I nawet jakby bardzo chciał (aby odliczać VAT od zakupów!) to VATu
    22% do wynajmu na cele mieszkalne doliczyć się nie da :>
    IMO ze złotem (patrząc w ustawę) powinno być tak samo.

    pzdr, Gotfryd