  • 51. Data: 2009-07-12 08:46:00
    Temat: Re: Zus dzień później
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2009 08:54:10 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Zdaje się, że terminy niedzielne, a nie sobotnie przechodzą na
    > poniedziałek.

    Tak tylko w kodeksie cywilnym. W ordynacji podatkowej sobota jest pod tym
    względem zrównana z niedzielą. A ZUS podpada pod ordynację podatkową.

  • 52. Data: 2009-07-12 09:52:21
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-07-2009 o 09:18:08 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Hmm! Faktycznie.
    >
    > Jest przecież ustawa o dniach wolnych od pracy (i sobota nie jest takim
    > dniem).
    >
    > Natomiast przechodzenie terminów sobotnich w sprawach podatkowych wynika
    > wprost z ordynacji (a nie z KC)

    Ten kraj to jeszcze większy cyrk niż myślałem :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 53. Data: 2009-07-12 19:27:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

    > Tak tylko w kodeksie cywilnym. W ordynacji podatkowej sobota jest pod tym
    > względem zrównana z niedzielą. A ZUS podpada pod ordynację podatkową.

    Tylko w tym przypadku mówimy o terminach wnoszenia opłat sądowych.

    --
    Liwiusz

  • 54. Data: 2009-07-12 19:27:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

    > Może sygnatura, bo nie spotkałem.

    Kiedyś czytałem. Jak mi się uda zadać odpowiednie pytanie googlowi i
    znajdę, to zapodam.

    --
    Liwiusz

  • 55. Data: 2009-07-12 19:31:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

    > Może sygnatura, bo nie spotkałem.

    Czytałem co prawda co innego, ale to też jest na ten temat

    PZ 76/68

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/pos
    tanowienie;sn;izba;cywilna,ic,ii,cz,38,04,6027,orzec
    zenie.html

    Postanowienie z dnia 22 kwietnia 2004 r., II CZ 38/04

    Dniem uiszczenia opłaty sądowej dokonanego za pomocą elektronicznego
    środka komunikacji jest dzień, w którym polecenie przelewu - mające
    pokrycie na rachunku zleceniodawcy - wprowadzone zostało do urządzenia
    nadawczego w taki sposób, że bank mógł zapoznać się z jego treścią.
    Możliwość tę bank uzyskuje z chwilą odebrania polecenia przez jego
    urządzenie odbiorcze.

    Sędzia SN Tadeusz Domińczyk (przewodniczący)
    Sędzia SN Zbigniew Kwaśniewski
    Sędzia SN Marek Sychowicz (sprawozdawca)

    Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa ,,P.", S.A. w Z.G. przeciwko ,,E.",
    sp. z
    o.o. w Zielonej Górze o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
    w Izbie
    Cywilnej w dniu 22 kwietnia 2004 r. zażalenia powodowej spółki na
    postanowienie
    Sądu Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 3 grudnia 2003 r.
    uchylił zaskarżone postanowienie.

    Uzasadnienie

    Postanowieniem z dnia 3 grudnia 2003 r. Sąd Okręgowy w Zielonej Górze
    odrzucił kasację powoda od wyroku z dnia 26 września 2003 r., ponieważ
    przyjął,
    że wpis od kasacji powód uiścił w dniu 27 listopada 2003 r., tj. w dniu
    realizacji
    przelewu bankowego, podczas gdy termin do jego uiszczenia upłynął w dniu
    poprzednim.
    W zażaleniu powód zarzucił błędne ustalenie dnia uiszczenia wpisu od
    kasacji,
    podnosząc, że polecenie przelewu wpisu od kasacji przekazał do banku
    prowadzącego jego rachunek przy użyciu elektronicznego systemu
    przetwarzania i
    transmisji danych w dniu 26 listopada 2003 r. Wniósł o uchylenie
    zaskarżonego
    postanowienia.
    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Skierowanie przez stronę do banku prowadzącego jej rachunek polecenia
    przelania z tego rachunku określonej kwoty na inny rachunek bankowy stanowi
    czynność podjętą w ramach łączącej stronę z bankiem umowy rachunku
    bankowego. Zgodnie z zasadą swobody formy oświadczeń woli, wola osoby
    dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie
    się tej
    osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez
    ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (art. 60 k.c.). Podstawę do
    wyrażania za
    pomocą elektronicznych nośników informacji oświadczeń woli składanych w
    związku z dokonywaniem czynności bankowych przewiduje szczególny przepis -
    art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (jedn.
    tekst: Dz.U. z
    2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), zgodnie z którym dokumenty związane z
    czynnościami bankowymi mogą być sporządzane za pomocą elektronicznych
    nośników informacji, jeżeli zostaną w sposób należyty utrwalone i
    zabezpieczone.
    W świetle powołanych unormowań nie ma przeszkód, żeby strona wydała
    bankowi prowadzącemu jej rachunek polecenie przelania z tego rachunku na
    rachunek bankowy sądu określonej kwoty tytułem opłaty sądowej, korzystając z
    elektronicznego środka komunikacji. Dokonanie takiej czynności nie wymaga
    zawierania przez stronę umowy z bankiem w przedmiocie możliwości dokonywania
    czynności bankowych za pomocą elektronicznych nośników informacji, jednak
    warunkiem jej dokonania jest dysponowanie przez stronę i bank odpowiednimi
    urządzeniami technicznymi oraz umiejętnością posługiwania się nimi, w
    szczególności w taki sposób, żeby dokument sporządzony za ich pomocą był
    należycie utrwalony i zabezpieczony.
    W judykaturze ugruntowany jest pogląd, że w razie uiszczenia opłaty sądowej
    przelewem, za dzień jej uiszczenia uznaje się dzień przyjęcia polecenia
    przelewu
    przez bank, w którym zlecający ma swój rachunek, jeżeli przelew w dniu jego
    przyjęcia lub w terminie do uiszczenia opłaty miał pokrycie na rachunku
    zleceniodawcy. Okoliczność, kiedy bank wykonał polecenie przelewu, nie
    ma w tym
    wypadku znaczenia (np. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia
    1969 r., I PZ 76/68, OSNCP 1969, nr 9, poz. 167, uchwała Sądu Najwyższego z
    dnia 16 grudnia 1983 r., III PZP 47/83, OSNC 1984, nr 7, poz. 110,
    postanowienie
    Sądu Najwyższego z dnia 30 listopada 2000 r., I CZ 11/00, nie publ.).
    Według art. 61 § 2 k.c., oświadczenie woli wyrażone w postaci
    elektronicznej jest
    złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji
    elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego
    treścią. Za
    dzień uiszczenia opłaty sądowej dokonanej za pomocą elektronicznego środka
    komunikacji należy zatem uznać dzień, w którym polecenie przelewu
    wprowadzone
    zostało do urządzenia nadawczego w taki sposób, żeby bank mógł zapoznać
    się z
    jego treścią (pod warunkiem, że w dniu tym lub w terminie do uiszczenia
    opłaty
    polecenie przelewu ma pokrycie na rachunku zleceniodawcy). Możliwość tę bank
    uzyskuje z chwilą odebrania polecenia przez jego urządzenie odbiorcze. Z
    istoty
    działania elektronicznych środków komunikacji wynika, że chwila ta,
    praktycznie
    rzecz biorąc, może być utożsamiona z chwilą wprowadzenia przez stronę
    polecenia
    do jej urządzenia nadawczego. Bez znaczenia dla terminu uiszczenia
    opłaty jest
    zaś, wynikająca np. z organizacji czasu pracy banku, rzeczywista chwila
    zapoznania się z treścią polecenia.
    Z dokumentów złożonych przez powoda wynika, że zawarł on z Bankiem
    Handlowym S.A. w W., Oddział w Z.G. umowę rachunku bankowego, że miał
    zainstalowany system elektronicznej bankowości pod nazwą ,,Goniec", że w
    dniu 26
    listopada 2003 r. upoważniona przez powoda osoba, za pomocą tego systemu
    przekazała polecenie przelewu na rachunek Sądu Okręgowego w Zielonej Górze
    wpisu od kasacji w kwocie 1630 zł, że polecenie to w tym samym dniu o
    godzinie
    15.16 Bank otrzymał i że w dniu tym polecenie przelewu miało pokrycie na
    rachunku zleceniodawcy. W tych okolicznościach należy uznać, że dzień 26
    listopada 2003 r., tj. dzień w którym Bank otrzymał polecenie powoda
    przelania
    wpisu od kasacji na rachunek Sądu, jest dniem, w którym Bank mógł
    zapoznać się
    z treścią tego polecenia (art. 61 § 2 k.c.), a więc że jest to dzień,
    który powinien być
    uznany za dzień uiszczenia wpisu od kasacji.
    Wobec powyższego zażalenie zasługuje na uwzględnienie (art. 39318 § 3 w
    związku z art. 397 § 2 i art. 386 § 1 k.p.c.).

    --
    Liwiusz

  • 56. Data: 2009-07-13 07:35:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2009 21:27:08 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Tylko w tym przypadku mówimy o terminach wnoszenia opłat sądowych.

    Nie wiedziałem. Wydawało mi się, że o ZUS-ie ;)

  • 57. Data: 2009-07-13 08:21:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Jacek_P pisze:

    > Hm, a nie kwalifikuje sie to przypadkiem do skargi konstytucyjnej
    > z zarzutem podwojnego karania? W koncu przy spoznionej zaplacie
    > trzeba placic odsetki, a tu dochodzi jeszcze utrata chorobowego,
    > czyli sankcja dodatkowa. Za podobne machloje UOKiK pojezdzil
    > po bankach.

    Jakoś tak parę błędów w tym rozumowaniu widzę.

    Odsetek nie płaci się, jeżeli nie przekraczają 6,60. Jednodniowe
    spóźnienie nie powoduje obowiązku zapłaty odsetek, chyba że płacisz tego
    zusu kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie.

    Drugie - utrata chorobowego to nie "kara". Wydźwięk przepisów jest taki,
    że płacąc chorobowe po terminie rezygnujesz z niego. Ubezpieczenie
    chorobowe jest dobrowolne, trzeba spełnić określone warunki, żeby je
    mieć. Znasz warunki, nie dotrzymujesz ich, Twoja decyzja.

    Trzecia sprawa, że w przypadku jednorazowego spóźnienia o jeden dzień
    masz duże szanse na "przywrócenie terminu" - taki paten na zakrzywianie
    czasoprzestrzeni. Trzeba złożyć podanie do kierownika swojego Zusu i
    kierownik uznaje, że pomimo iż zapłaciłeś po terminie jednak zapłaciłeś
    terminowo. Z mojej praktyki - przy incydentalnym spóźnieniu szanse na
    pozytywne rozpatrzenie bliskie 1.

    W przypadku gdy zakrzywienie czasoprzestrzeni się nie powiedzie możesz
    skorygować deklaracje wstecz i odebrać swoją składkę chorobową.

    Czwarta sprawa - UOKIK może ZUSowi w kwestii składek skoczyć z wysoka.
    ZUS nie może naruszyć zasad konkurencji bo jest monopolistą z definicji
    a jego monopolistyczna pozycja jest zapisana w ustawach.

    Tak że zasadniczo kula w płot.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 58. Data: 2009-07-13 08:36:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    User pisze:
    > Użytkownik "Grzegorz Brycki" <g...@o...pl> napisał w
    > wiadomości news:h39jpg$3o7$2@news.onet.pl...

    > Nie, wpłata zostaje zaliczona w dniu zaksięgowania na koncie Zus :(
    > A chorobowe tracisz na 6 miesięcy terminowego wpłacania :(

    Nie prawda, wpłata zostaje zaliczona w dniu obciążenia konta płatnika.
    Jak w większości przypadku z płatnościami budżetowymi (piszę "w
    większości" ale nie przychodzi mi do głowy żaden wyjątek) decyduje "data
    stempla".
    Czy konto zostanie obciążone tego samego dnia czy następnego, to już
    kwestia jak Twój bank to rozwiązał.
    Mam konto w Multi, przelew złożony o 23:59 jest księgowany tego samego
    dnia. Na wyciągu i na potwierdzeniu obie daty (wykonania i księgowania)
    będą w tym samym dniu. ZUS dostanie przelew oznaczony datą dnia w którym
    go złożyłam, bez względu na to kiedy nastąpiło przekazanie do KIR.

    Ale nie jest to regułą, trzeba po prostu zapytać w swoim banku albo
    zrobić test. Złożyć przelew o 23:29 (lepiej wcześniej niż ostatniego
    dnia terminu, dla bezpieczeństwa) i zobaczyć co będzie na
    wyciągu/potwierdzeniu.

    Ja mam empirycznie dowiedzione, że mój bank nadaje daty złożenia. Jestem
    świeżo po zwolnieniu za które dostałam zasiłek bez żadnych problemów a
    kilka ZUSów było wypuszczanych późnym wieczorem 15 dnia miesiąca.

    Uwaga - pomimo że to też BRE, w mBanku może być inaczej. Tam jest
    wszystko inaczej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 59. Data: 2009-07-13 08:40:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wojciech Bancer pisze:

    > To czemu ja tu mam:
    > http://www.wskazniki.pit.pl/zus_przedsiebiorcow_288.
    php
    > "Składki ZUS za kwiecień - grudzień 2009"

    Bo masz bioprądy!
    Ja tez ma, tez mi tak wychodzi, że teraz do końca roku całość bez zmian ;-)

    Niestety, płace się u mnie wahają i nie mogę sobie poustawiać
    wszystkiego z góry. :-(

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 60. Data: 2009-07-13 08:54:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 13 Jul 2009 10:36:03 +0200, Maddy napisał(a):

> [...]
    > kilka ZUSów było wypuszczanych późnym wieczorem 15 dnia miesiąca.
    >
    > Uwaga - pomimo że to też BRE, w mBanku może być inaczej. Tam jest

    Jest jeszcze ciekawiej niż ci się wydaje.

    1. ZUS nie dostaje żadnej informacji kiedy było obciążenie konta
    wpłacającego.

    2. Według jakichś przepisów bank ma 5 dni roboczych od dnia obciążenia
    konta do przesłania do ZUS-u. Posłowie właśnie pracują żeby to skrócić do
    2 dni roboczych. Wiem, że niektóre (ale bardzo nieliczne) banki
    korzystają z tego i przetrzymują pieniądze. Dla wpłacającego idzie
    informacja, że przelew został zrealizowany, a naprawdę pójdzie dopiero za
    kilka dni. W wypadku tych banków, które wysyłają na bieżąco ZUS nie ma
    możliwości dowiedzieć się, że wpłata była opóźniona o dzień czy dwa.

    3. Pod tym względem w mBanku jest tak samo ja w Multi.